Algemeen
cd speler op oude luidsprekers
Minder
Meer
22 jun 2013 17:01 #33125
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic cd speler op oude luidsprekers
Met CD spelers is het wel oppassen geblazen
vaak hebben deze een te grote uitsturing in het laag gebied
als je daar een AD3700/3800 aansluit kan die kapot gaan
mits deze speaker niet goed bewaard is gebleven maar in een radio heeft gezeten die Met zijn
speaker roosters in de zon heeft gestaan en daarna, in de vochtige schuur is opgeslagen
dan in de warmekamer van een verzamelaar.
het papier is dan uitgedroogd en kan bij flinke passages scheuren
wil je met een CD speler op een oude speaker dan bass flink terug draaien
9710 en bombardons kunnen meer hebben.
ik heb ooit eens een tweeter om zeep geholpen door de uitsturing van een CD speler
die volgens mij meer is dan een platenspeler als je daar een flinke bas aan de plaat
toevoegt dan zal een gigantische slingering in de groef geven dat de naald eruit vliegt
en in het etiket beland of de mat vandaar dat er wat minder bassen in de groef wordt gezet en door de riaa correctie juist wordt weergegeven
als je een ronnette 105 op een zware beat plaat zet met bassen kan het element niet verwerken
en zal vervormd of zelfs de groef overslaan.
De Cd speler gaat in de frequentie hoger en stelt andere eisen aan de versterker
er moest een CD ingang komen die correspondeerd met de CD speler
de oude transistor versterker ruisden ook wat zeker als men nog een oude had met germanium torren
de nieuwere in de jaren 80 dan hadden een ruisvrije ingang voor de CD speler of CD direckt
wat buiten de toonregeling omging wat vaak de bonkende bassen getemd werd
Natuurlijk werden CD spelers op oudere audio gezet destijds waar geen CD ingang op zet maar op de Aux
ingang gezet tuurlijk dat gaat best maar bas terug zetten.
Mijn Conclusie kan best CD speler op oude buizenversterker met oude speakers mits goede kwaliteit
en geen speakers waar de conusrand zo dun is dat je doorheen kunt kijken
en oppassen met AD3700 en 3800 deze zijn wat teerder dan een bombardon en 9710
die kan je op hun donder geven.
Dus voorzichtigheid geboden
Mvg René Daemen
vaak hebben deze een te grote uitsturing in het laag gebied
als je daar een AD3700/3800 aansluit kan die kapot gaan
mits deze speaker niet goed bewaard is gebleven maar in een radio heeft gezeten die Met zijn
speaker roosters in de zon heeft gestaan en daarna, in de vochtige schuur is opgeslagen
dan in de warmekamer van een verzamelaar.
het papier is dan uitgedroogd en kan bij flinke passages scheuren
wil je met een CD speler op een oude speaker dan bass flink terug draaien
9710 en bombardons kunnen meer hebben.
ik heb ooit eens een tweeter om zeep geholpen door de uitsturing van een CD speler
die volgens mij meer is dan een platenspeler als je daar een flinke bas aan de plaat
toevoegt dan zal een gigantische slingering in de groef geven dat de naald eruit vliegt
en in het etiket beland of de mat vandaar dat er wat minder bassen in de groef wordt gezet en door de riaa correctie juist wordt weergegeven
als je een ronnette 105 op een zware beat plaat zet met bassen kan het element niet verwerken
en zal vervormd of zelfs de groef overslaan.
De Cd speler gaat in de frequentie hoger en stelt andere eisen aan de versterker
er moest een CD ingang komen die correspondeerd met de CD speler
de oude transistor versterker ruisden ook wat zeker als men nog een oude had met germanium torren
de nieuwere in de jaren 80 dan hadden een ruisvrije ingang voor de CD speler of CD direckt
wat buiten de toonregeling omging wat vaak de bonkende bassen getemd werd
Natuurlijk werden CD spelers op oudere audio gezet destijds waar geen CD ingang op zet maar op de Aux
ingang gezet tuurlijk dat gaat best maar bas terug zetten.
Mijn Conclusie kan best CD speler op oude buizenversterker met oude speakers mits goede kwaliteit
en geen speakers waar de conusrand zo dun is dat je doorheen kunt kijken
en oppassen met AD3700 en 3800 deze zijn wat teerder dan een bombardon en 9710
die kan je op hun donder geven.
Dus voorzichtigheid geboden
Mvg René Daemen
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 15:43 - 22 jun 2013 15:49 #33119
door Marcel L
Hoi,
Dat klopt, en een audiofragment is ook geen mooie sinus. Als je niet de gehele clippende sinus bekijkt, maar slechts een deel, dan kan je toch gewoon een gelijkspanning zien. Als je versterkers gaan clippen gaat je signaal wel steeds meer op een gelijkspanning lijken, door dat clippen. Op een gegeven moment kan er teveel DC-component in zitten en schakelt de DC-beveiliging van de versterker in (als die er in zit).
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic cd speler op oude luidsprekers
Laurens schreef : een geclipt signaal is GEEN gelijkspanning.
Hoi,
Dat klopt, en een audiofragment is ook geen mooie sinus. Als je niet de gehele clippende sinus bekijkt, maar slechts een deel, dan kan je toch gewoon een gelijkspanning zien. Als je versterkers gaan clippen gaat je signaal wel steeds meer op een gelijkspanning lijken, door dat clippen. Op een gegeven moment kan er teveel DC-component in zitten en schakelt de DC-beveiliging van de versterker in (als die er in zit).
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 22 jun 2013 15:49 door Marcel L.
Onderwerp is gesloten.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jun 2013 14:58 #33117
door brcf01
Daar heb je een punt, Huub.
Dat heb ik echter goed geregeld.
:thumbsup:
Beantwoord door brcf01 in topic cd speler op oude luidsprekers
huub schreef : Maar al ik het goed heb RENE
Dan kan je de voorversterker ook geheel aanpassen
Met de instel potmeters aan de achter kant van de voor versterker
En dat is mooi .De instelling moet ook zoo ingesteld zijn dat er
een grote slag gemaakt kan worden met de Hoofd volumen knop
Zoo niet dan vind er ook oversturing plaats gelijk al
In de voorversterker het geluid gaat dan bulderen ook met basse.
Huub
Daar heb je een punt, Huub.
Dat heb ik echter goed geregeld.
:thumbsup:
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 14:47 - 22 jun 2013 14:49 #33116
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic cd speler op oude luidsprekers
Marcel,
een geclipt signaal is GEEN gelijkspanning. Er zitten nog gewoon nuldoorgangen in 't signaal, de speaker zal nog gewoon heen en weer bewegen en dus wordt de spreekspoel nog gekoeld. Indien het vermogen van het geclipte signaal binnen de belastbaarheid van de speaker valt, is er niets aan de hand. Daarom kan je veilig naar scheurende gitaren of Nintendo 8 bit chiptunes luisteren zonder je speakers op te blazen.
Clipping is alleen gevaarlijker dan 'normale' overbelasting in meerwegsystemen.
Bij clipping:
- neemt de harmonische vervorming sterk toe, en een aanzienlijk deel van de harmonischen ligt in het gebied wat de tweeter weer moet geven. De tweeter kan daardoor overbelast raken, want die is qua vermogen ontworpen op de hogetoneninhoud van een normaal muzieksignaal. De tweeter kan wellicht maar 5w aan en de woofer 25w. Clipping beïnvloedt die verhouding.
- kan de hoeveelheid hoge tonen toenemen terwijl de lage tonen al geclipt (begrensd) zijn, namelijk in de ongeclipte delen van een lage toon.
een geclipt signaal is GEEN gelijkspanning. Er zitten nog gewoon nuldoorgangen in 't signaal, de speaker zal nog gewoon heen en weer bewegen en dus wordt de spreekspoel nog gekoeld. Indien het vermogen van het geclipte signaal binnen de belastbaarheid van de speaker valt, is er niets aan de hand. Daarom kan je veilig naar scheurende gitaren of Nintendo 8 bit chiptunes luisteren zonder je speakers op te blazen.
Clipping is alleen gevaarlijker dan 'normale' overbelasting in meerwegsystemen.
Bij clipping:
- neemt de harmonische vervorming sterk toe, en een aanzienlijk deel van de harmonischen ligt in het gebied wat de tweeter weer moet geven. De tweeter kan daardoor overbelast raken, want die is qua vermogen ontworpen op de hogetoneninhoud van een normaal muzieksignaal. De tweeter kan wellicht maar 5w aan en de woofer 25w. Clipping beïnvloedt die verhouding.
- kan de hoeveelheid hoge tonen toenemen terwijl de lage tonen al geclipt (begrensd) zijn, namelijk in de ongeclipte delen van een lage toon.
.
Laatst bewerkt 22 jun 2013 14:49 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 14:14 #33115
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic cd speler op oude luidsprekers
Het plaatsen van dit bericht en de reden waarom is mij
wel duidelijk.
En dat is dan mijn mening.
En dat is dan mijn mening.
Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 11:25 - 22 jun 2013 11:28 #33111
door Huub
Beantwoord door Huub in topic cd speler op oude luidsprekers
Maar al ik het goed heb RENE
Huub
Huub
Laatst bewerkt 22 jun 2013 11:28 door Huub.
Onderwerp is gesloten.