Algemeen
cd speler op oude luidsprekers
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jun 2013 10:33 - 22 jun 2013 11:10 #33110
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic cd speler op oude luidsprekers
Heren, dank voor ieders heldere bijdrage.
Wat mij opvalt is bij mijn (voor)versterker is dat het signaal voor
het aangeven van de overbelasting eerder verschijnt bij de platenspeler
dan bij de cd speler. Dit is mij in het verleden wel eens gebleken.
Uiteraard zitten we met het volume dan wel al op het absurde in de
woonkamer.
Bij de platenspeler (X-tal element) ben ik dat signaal wel eens tegen
gekomen en ook in oktober vorig jaar kwam het protest opzetten.
Eigenlijk heb ik die bij de cd speler nog nooit gezien.
In principe kan daar luider mee spelen worden (lijkt het).
Wat mij opvalt is bij mijn (voor)versterker is dat het signaal voor
het aangeven van de overbelasting eerder verschijnt bij de platenspeler
dan bij de cd speler. Dit is mij in het verleden wel eens gebleken.
Uiteraard zitten we met het volume dan wel al op het absurde in de
woonkamer.
Bij de platenspeler (X-tal element) ben ik dat signaal wel eens tegen
gekomen en ook in oktober vorig jaar kwam het protest opzetten.
Eigenlijk heb ik die bij de cd speler nog nooit gezien.
In principe kan daar luider mee spelen worden (lijkt het).
Laatst bewerkt 22 jun 2013 11:10 door brcf01.
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 10:18 - 22 jun 2013 10:35 #33109
door Marcel L
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Beantwoord door Marcel L in topic cd speler op oude luidsprekers
Hallo,
Het verschil tussen LP en CD zit hem in het frequentiebereik, met name in de hogere regionen, en de dynamiek. Dynamiek is zeg maar het verschil tussen het zachtste en hardste geluid dat mogelijk kan worden weergegeven op een opname. Als je bij een stilte op een LP de versterker opendraait hoor je op een gegeven moment het ruisen van de naald in de groef, en dat heb je bij de CD minder snel.
Ik dacht eerst dat de LP een kleiner frequentiebereik had dan de CD, maar na het lezen van enkele artikelen op internet moet ik nu aannemen dat het frequentiebereik juist groter kan zijn dan dat van de CD, sterk afhankelijk van de gebruikte apparatuur voor weergave.
Van de LP is bekend dat hij juist lagere frequenties goed kan weergeven t.o.v. de CD, dus die lage tonen waren er vroeger ook al. Die zijn dus niet het probleem.
De uitslag van de conus van een speaker is verantwoordelijk voor het volume. De oude radio's kunnen vaak harder dan modernere varianten, dus ook daar ligt geen probleem.
Het zou kunnen zijn dat oudere speaker meer moeite hebben om echt hoge tonen weer te geven, zeg maar boven de 15 kHz. De huis-tuin-en-keuken-pickups uit de jaren '50 en '60 hielden denk ik wel zo'n beetje op bij 16 kHz, en wellicht al vanaf 12 kHz of nog eerder, dus als je daar nu een apparaat voor neemt dat ineens wel tot 20kHz kan gaan (CD of moderne platenspeler) dan kan dat mogelijk tot problemen leiden.
Maar dit is maar een veronderstelling van mijn zijde. Eventueel onderzoek zou meer duidelijkheid hierover kunnen verschaffen.
Als ik iets geleerd heb over luidsprekers dan is het wel dat gelijkspanning (DC) dodelijk is voor een speaker. Als je je eindversterker gaat oversturen krijg je last van "clipping" (zie onderstaande afbeelding). Dit is ook gewoon gelijkspanning, en als je het maar lang genoeg doet gaat je speaker hiervan zeker kapot.
Of oudere speaker hier meer of minder last van hebben weet ik niet.
Wat ik verder nog kan bedenken: oud materiaal droogt vaak wat uit en wordt minder flexibel. Het zal daardoor stuk kunnen gaan, maar naar mijn mening gebeurd dat dan niet sneller als je een Cd-speler als geluidsbron gebruikt. Het zal eerder zijn dat de speaker de belasting niet meer aankan.
Conclusie: als er al een probleem zou zijn, dan verwacht ik die eerder bij de weergave van de hogere frequenties. Maar ik betwijfel of dat probleem echt bestaat.
Groeten van Marcel
Het verschil tussen LP en CD zit hem in het frequentiebereik, met name in de hogere regionen, en de dynamiek. Dynamiek is zeg maar het verschil tussen het zachtste en hardste geluid dat mogelijk kan worden weergegeven op een opname. Als je bij een stilte op een LP de versterker opendraait hoor je op een gegeven moment het ruisen van de naald in de groef, en dat heb je bij de CD minder snel.
Ik dacht eerst dat de LP een kleiner frequentiebereik had dan de CD, maar na het lezen van enkele artikelen op internet moet ik nu aannemen dat het frequentiebereik juist groter kan zijn dan dat van de CD, sterk afhankelijk van de gebruikte apparatuur voor weergave.
Van de LP is bekend dat hij juist lagere frequenties goed kan weergeven t.o.v. de CD, dus die lage tonen waren er vroeger ook al. Die zijn dus niet het probleem.
De uitslag van de conus van een speaker is verantwoordelijk voor het volume. De oude radio's kunnen vaak harder dan modernere varianten, dus ook daar ligt geen probleem.
Het zou kunnen zijn dat oudere speaker meer moeite hebben om echt hoge tonen weer te geven, zeg maar boven de 15 kHz. De huis-tuin-en-keuken-pickups uit de jaren '50 en '60 hielden denk ik wel zo'n beetje op bij 16 kHz, en wellicht al vanaf 12 kHz of nog eerder, dus als je daar nu een apparaat voor neemt dat ineens wel tot 20kHz kan gaan (CD of moderne platenspeler) dan kan dat mogelijk tot problemen leiden.
Maar dit is maar een veronderstelling van mijn zijde. Eventueel onderzoek zou meer duidelijkheid hierover kunnen verschaffen.
Als ik iets geleerd heb over luidsprekers dan is het wel dat gelijkspanning (DC) dodelijk is voor een speaker. Als je je eindversterker gaat oversturen krijg je last van "clipping" (zie onderstaande afbeelding). Dit is ook gewoon gelijkspanning, en als je het maar lang genoeg doet gaat je speaker hiervan zeker kapot.
Of oudere speaker hier meer of minder last van hebben weet ik niet.
Wat ik verder nog kan bedenken: oud materiaal droogt vaak wat uit en wordt minder flexibel. Het zal daardoor stuk kunnen gaan, maar naar mijn mening gebeurd dat dan niet sneller als je een Cd-speler als geluidsbron gebruikt. Het zal eerder zijn dat de speaker de belasting niet meer aankan.
Conclusie: als er al een probleem zou zijn, dan verwacht ik die eerder bij de weergave van de hogere frequenties. Maar ik betwijfel of dat probleem echt bestaat.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 22 jun 2013 10:35 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 10:14 #33108
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic cd speler op oude luidsprekers
Hallo René en anderen,
Ik zie het probleem van een CD speler op oude apparatuur en buizenradio's niet.
Immers:
- Een goede CD speler en de betere geluidskaarten van een computer geven 2V~ (+6 dBV) signaal spanning af, prima om vele line inputs in te kunne sturen.
- Een standaard geluidskaart, veel DVD spelers, iPads en de meeste line out uitgangen geven 1V~ af.
- Een buizenradioradio, deze geeft tegenwoordig bij een FM signaal aan de ratio detector al 5V~ af. Zie hier waar de de meeste buizenradio's tegenwoordig problemen mee hebben. Volledig uitgangsvermogen binnen het loudnessgebied van de volumepotmeter en het geluid kan al vrij snel gaan vervormen.
- Cellphones geven 155mV~(-14 dBu) af. Te weinig voor vele line inputs.
Verder geldt gewoon: gebruik je gehoor en let op dat het geluid niet gaat vervormen.
Houd er verder ook rekening mee dat de spiders van de luidsprekers na al die jaren soepeler zijn geworden (resonantie frequentie ligt veel lager) en dat de conus uitslag dan ook groter wordt en het geluid eerder gaat vervormen. De geluidsweergave is ook niet meer origineel en vaak is er dan sprake van minder basweergave of dunner geluid. Oppassen dus.
Van de andere kant: Ik laat rustig het dubbele versterker vermogen op een standaard luidspreker los zonder dat deze defect raakt. Immers het gemiddelde muziekvermogen ligt veel lager dan de sines van 400 Hz waar vele luidsprekers destijds op getest zijn geworden met het elektrisch belastbare vermogen. Meestal is het muziekvermogen 1/8 tot 1/3 (soms 1/2) t.o.v. het sinusvermogen.
Voor de rest geldt voor mij: Ik draai alle soorten muziek en een van de eisen die ik met luidsprekers heb, is dat deze in staat moet zijn om alle soorten muziek goed en natuurgetrouw weer moet kunnen geven.
groetjes,
Kees
René R schreef : Van een goede kennis vernam ik dat de ons bekende oude
luidsprekers met papieren ophanging en tamelijk beperkte
uitslag niet berekend zijn op het signaal van de cd speler
(wat natuurlijk ook niet kan). Hierdoor moeten de luidsprekers
veel meer 'werken' met grotere uitslagen dan bij de platenspeler.
Het is dus een beetje oppassen geblazen met de cd speler als
je naar een stevig volume gaat.
Kan de cd speler uiteindelijk (als je maar overdrijft met het
volume, wat je oren ook niet prettig vinden) de oude luidsprekers
hen de das omdoen (er van uitgaand dat de kwaliteit van de
-ook oude, bij de luidsprekers passende- apparatuur optimaal is)?
Wat is jullie mening?
Ik zie het probleem van een CD speler op oude apparatuur en buizenradio's niet.
Immers:
- Een goede CD speler en de betere geluidskaarten van een computer geven 2V~ (+6 dBV) signaal spanning af, prima om vele line inputs in te kunne sturen.
- Een standaard geluidskaart, veel DVD spelers, iPads en de meeste line out uitgangen geven 1V~ af.
- Een buizenradioradio, deze geeft tegenwoordig bij een FM signaal aan de ratio detector al 5V~ af. Zie hier waar de de meeste buizenradio's tegenwoordig problemen mee hebben. Volledig uitgangsvermogen binnen het loudnessgebied van de volumepotmeter en het geluid kan al vrij snel gaan vervormen.
- Cellphones geven 155mV~(-14 dBu) af. Te weinig voor vele line inputs.
Verder geldt gewoon: gebruik je gehoor en let op dat het geluid niet gaat vervormen.
Houd er verder ook rekening mee dat de spiders van de luidsprekers na al die jaren soepeler zijn geworden (resonantie frequentie ligt veel lager) en dat de conus uitslag dan ook groter wordt en het geluid eerder gaat vervormen. De geluidsweergave is ook niet meer origineel en vaak is er dan sprake van minder basweergave of dunner geluid. Oppassen dus.
Van de andere kant: Ik laat rustig het dubbele versterker vermogen op een standaard luidspreker los zonder dat deze defect raakt. Immers het gemiddelde muziekvermogen ligt veel lager dan de sines van 400 Hz waar vele luidsprekers destijds op getest zijn geworden met het elektrisch belastbare vermogen. Meestal is het muziekvermogen 1/8 tot 1/3 (soms 1/2) t.o.v. het sinusvermogen.
Voor de rest geldt voor mij: Ik draai alle soorten muziek en een van de eisen die ik met luidsprekers heb, is dat deze in staat moet zijn om alle soorten muziek goed en natuurgetrouw weer moet kunnen geven.
groetjes,
Kees
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 10:13 - 22 jun 2013 10:15 #33107
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic cd speler op oude luidsprekers
Ik herken deze problemen niet. Ik heb met Philips breedbanders en radiospeakers, en goodmans radiodistributiespeakers totaal geen problemen met de maximale uitslag.
Niet met CD spelers en niet met platenspelers.
Wat wel één keer problemen heeft opgeleverd, is een zware uitgangstrafoloze versterker aan een hoogohmige radiospeaker (AG9014, AD3800AM). Binnen 5 minuten was de AD3800AM defect, alhoewel deze niet op abnormaal hoog volume stond. Vergelijkbaar met een een plano op flink volume.
De effecten zijn niet zo zeer mechanisch maar acute thermische overbelasting ligt op de loer.
Dit was de eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik een speaker heb opgeblazen.
De muziek die op stond, was dezelfde die ik altijd luister op een plano met AD3800am speakers. De plano kan gerust de hele dag op vol volume staan zonder beschadiging aan de speakers. Echter, de versterkers van de plano geven weinig lage tonen onder de 50hz weer. De ag9014 kan dat wel en ik denk dat daar de speaker aan is bezweken.
De speaker heb ik inmiddels op kunnen lappen - door te 'flitsen' meet de spreekspoel weer door, maar met 13% minder gelijkstroomweerstand tegenover een goede ad3800am.
Niet met CD spelers en niet met platenspelers.
Wat wel één keer problemen heeft opgeleverd, is een zware uitgangstrafoloze versterker aan een hoogohmige radiospeaker (AG9014, AD3800AM). Binnen 5 minuten was de AD3800AM defect, alhoewel deze niet op abnormaal hoog volume stond. Vergelijkbaar met een een plano op flink volume.
De effecten zijn niet zo zeer mechanisch maar acute thermische overbelasting ligt op de loer.
Dit was de eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik een speaker heb opgeblazen.
De muziek die op stond, was dezelfde die ik altijd luister op een plano met AD3800am speakers. De plano kan gerust de hele dag op vol volume staan zonder beschadiging aan de speakers. Echter, de versterkers van de plano geven weinig lage tonen onder de 50hz weer. De ag9014 kan dat wel en ik denk dat daar de speaker aan is bezweken.
De speaker heb ik inmiddels op kunnen lappen - door te 'flitsen' meet de spreekspoel weer door, maar met 13% minder gelijkstroomweerstand tegenover een goede ad3800am.
.
Laatst bewerkt 22 jun 2013 10:15 door Laurens.
Onderwerp is gesloten.
Minder
Meer
22 jun 2013 09:58 #33106
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic cd speler op oude luidsprekers
Luidsprekers met papieren conusrand zullen inderdaad kwetsbaarder zijn. Maar als we 't hebben over kwaliteits speakers zoals de 9710 zal 't allemaal wel meevallen. Ook uit de jaren '60 stamt het luidspreker type met gummi conusrand.
Verder hangt het natuurlijk in de eerste plaats af van volume en tooncorrectie-curve. Op het gehoor kun je gewoonlijk zelf bepalen of de basweergave overdreven sterk is en gecorrigeerd moet worden.
Overigens, tegen de tijd dat het de genoemde 9710's te hard gaat, staan er al buren aan te bellen-- wat je dan nìèt kunt horen door het lawaai
Nico
Verder hangt het natuurlijk in de eerste plaats af van volume en tooncorrectie-curve. Op het gehoor kun je gewoonlijk zelf bepalen of de basweergave overdreven sterk is en gecorrigeerd moet worden.
Overigens, tegen de tijd dat het de genoemde 9710's te hard gaat, staan er al buren aan te bellen-- wat je dan nìèt kunt horen door het lawaai
Nico
Onderwerp is gesloten.
22 jun 2013 08:37 - 22 jun 2013 09:13 #33105
door Huub
Beantwoord door Huub in topic cd speler op oude luidsprekers
Rene dat is ook zoo
een CD speler geeft een behoorlijke afgifte
En de basse zijn ook behoorlijk met pouwer
ouden luitsprekers bvb philips daar van is de Centrering en de randen conus
ook beperkt en die gaan gewoon ook stuk de siraal plaatjes berken gewoon
Er zijn ouden luitspekers vaak duits makkelij met een
beteren Centrering Je kan ook wel een CD speler gebruiken
Maar beter is de Basse wat minder er op als dat op de radio
Of versterker zit. Huub
een CD speler geeft een behoorlijke afgifte
En de basse zijn ook behoorlijk met pouwer
ouden luitsprekers bvb philips daar van is de Centrering en de randen conus
ook beperkt en die gaan gewoon ook stuk de siraal plaatjes berken gewoon
Er zijn ouden luitspekers vaak duits makkelij met een
beteren Centrering Je kan ook wel een CD speler gebruiken
Maar beter is de Basse wat minder er op als dat op de radio
Of versterker zit. Huub
Laatst bewerkt 22 jun 2013 09:13 door Huub.
Onderwerp is gesloten.