Skip to main content
Algemeen

Weerstanden omrekenen

• Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
  • Onderwerp Auteur
Meer
29 jan 2013 13:20 #27549 door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Henk ,

Dank je wel voor jou reactie ik kom er gewoon niet uit , vroeger had ik een lijstje met weerstanden en foto,s ervan maar tegenwoordig kan ik er gewoon niet meer mee weg komen ik kom er echt niet meer uit .
Ik heb bij Jubox en bij Baco diversen weerstanden besteld en wat blijkt zelfde waarde maar anders op de componenten gedrukt .
En dan maar niet te spreken over een half watt of heel watt ik snap er geen hout van .
Jammer dat er helaas niet posotief gereageert word en een cursus volgen is voor mij op dit moment niet mogelijk ben pas geopereerd en herstellende , oke hoor ik mensen nu denken en WEL repareren en naar de BEURS pff valt toch wel mee ......

Pim dank je wel voor jou verhaal en denk je nu werkelijk dat ik zo ga knoeien met onderdelen , ik houd het liever ook origineel maar vond het grappig om te zien hoe iemand de boel kan verbouwen ( verprutsen) .
De buizen vond ik op zich geen verkeerde insteek want ze worden steeds moeilijker te vinden .
Maar om dan de hele radio vol met moderne meuk te plaatsen nee dat gaat mij zelfs ook te ver.

Ik plaats even een foto van de weerstanden die ik heb gekocht een poosje geleden .

Mvgr Marc en Patricia

Onderwerp is gesloten.
  • Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
  • Onderwerp Auteur
Meer
29 jan 2013 13:02 #27548 door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Henk ,

Dank je wel voor jou bericht en idd ik kan dit soort dingen niet lezen of om te rekenen .
Ik krijg het gewoon niet in gestampt .

Vroeger had ik een mooie lijst waar je veel vanaf kon halen en mee kon vergelijken maar tegen woordig zijn de weerstands coderingen veranderd , bestel maar een bij BACO en bij JUBOX en leg ze maar eens naast elkaar , ik zal er eens een foto van maken en plaatsen .
Op het andere forum heb ik ook iets gelezen over de ringen op weerstanden wat ook ( als ik het goed heb) niet duidelijk is .

Pim idd die fransman maakt er echt een potje van maar om mij dan ermee te willen vergelijken dat vind ik erg jammer hoor maar goed geen probleem mee , ieder mag denken/zeggen wat hij wil ...

De glasweerstanden zijn voor het grootste deel kapot gemaakt of verwijderd daarom zoek ik andere / vervangers .
Dat ze kapot zijn komt doordat het chassis zonder kast heen en weer geschoven is en er dus dingen beschadigd zijn aan de onderkant , ook heel veel draden heb ik al gerepareerd/vervangen omdat deze verbogen waren of weg geknipt zijn dus daarom ook vervangen moesten worden .

Verder denk ik altijd maar zo probeer iets in orde te houden en plaats het liefst zoveel mogelijk originele onderdelen of maak het zo dat het origineel lijkt .

Pim ik ben het ook niet eens met die fransman zijn werkwijze maar ja het zal wel zo moeten .

Mvgr Marc
Onderwerp is gesloten.
  • hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 jan 2013 12:27 #27546 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Weerstanden omrekenen
Marc. vraagt naar wat weerstandcodes en geeft aan dat er een (paar) glasweerstand(en) defect zijn. De oplossing die Hans aangeeft lijkt mij dan prima. En de codering is ook nog eens prima uitgelegd.

Niet iedereen in in staat of heeft geen zin om een radiocursus te volgen. Dus als je het allemaal een beetje netjes oplost hoeft dat toch geen probleem te zijn, lijkt mij. Iedereen die met de hobby bezig is heeft zo zijn eigen manier uitgevonden en Joost mag zeggen wat de beste manier is.

Wel zou ik Marc adviseren om aan de hand van de tips zelf de gevraagde lijst eens proberen te maken.

Henk
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 23:56 #27543 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Weerstanden omrekenen
Dan gaat het met Marc hetzelfde als met die fransman die zo'n heel oude radio heeft
"gerestaureerd" door die vol te proppen met moderne schakelaar potmeter en hyper
moderne onderdelen. Er was zelfs een IC in geplaatst!
Die Fransman had beter zelf een chassis of print kunnen maken en er dan volgens het
oude schema een modern leerzaam hobby project van kunnen maken.
En die oude radio in zijn oude defecte staat kunnen laten.
Maar tsja, wat is wijsheid.
Gewoon beginnen met simpele radiotjes bouwen.
Staan op het buizen forum heel leuke voorbeelden van, b.v het "kanon"van Nico.
Leuk begin om de oude radio techniek te leren door gronden.
Daarna wat oude Plano's op leren knappen (daar zijn nog heel veel van) en daarna
pas beginnen met de hele oude schaars geworden radio's.
Dat is echt een apart vak werk waar je een grondige kennis van zaken voor nodig hebt.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
Onderwerp is gesloten.
  • Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
28 jan 2013 20:52 #27542 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Weerstanden omrekenen
Leonardo,

ik ben het volledig met je eens. Daarom gaf ik al aan in mijn post om eerst te meten en niet rucksichtlos alles te vervangen. Maar er is helaas geen kruid tegen gewassen. Ik ben er klaar mee.

Pim.
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 19:03 #27535 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Weerstanden omrekenen
Glasweerstanden gaan niet zomaar kapot en weerstanden die niet of nauwelijks verlopen zijn gaan ook niet na hele korte tijd idiote waarden geven.

Het lijkt er op dat de reparaties die je doet niet goed genoeg zijn, dat wil simpelweg zeggen dat je van de defecte/verlopen C"s en R's maar een gedeelte vervangt (ofniet de juiste) en vermoedelijk is dat omdat je kennis niet ver genoeg reikt en je vooral veel veel veel wil doen! Ik krijg visioenen van een olifant in een porcelijnkast...
In no-time gaat de radio dan weer kuren vertonen...Gek he?

Dat je kennis niet ver genoeg rijkt is 1 ding, daar kun je wat aan doen.....
Dat je nu alles maar los trekt en de boel volstouwd met moderne onderdelen vind ik niet alleen doodzonde maar ook getuigen van geen enkel respect voor de toestellen en eigenlijk ook oliedom gepruts!!!
Ik ga dan ook niet aan je vragen meewerken en al helemaal niet de boel zwart op wit, kant en klaar, aanleveren.

Ik ben op zich wel blij dat je alles op het forum gooit. Straks staat de boel weer op M.P en gelukkig weet iedereen dan hoe de vork in de steel zit.

Ik begrijp niet Marc, waarom je niet eens een cursus gaat volgen oid. De NVHR geeft ze. Als je er daarna dan eens niet uikomt zijn er op beide forums genoeg mensen die je op weg kunnen en ook willen helpen. Lijkt me dat het repareren ook veel meer voldoening zal geven als je begrijpt wat je aan het doen bent!! Kwaliteit gaat uiteindelijk voor kwantiteit!
Zo blijven mooie toestellen ook mooie toestellen en worden het niet in no time wrakken!

Leonardo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee, Johannes, Willem Roseboom, Hoedendoosch, Philip
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena