Skip to main content
Algemeen

Weerstanden omrekenen

Meer
28 jan 2013 17:40 #27534 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Weerstanden omrekenen
Ruud, inmiddels is het op het andere forum ook al een hot item. Dank je !

M.vr.gr. Hans
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 17:15 #27533 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Weerstanden omrekenen
Hier vind je duidelijke informatie.

a29.veron.nl/weerstan.htm

Vriendelijke groeten, Armand
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 16:56 - 28 jan 2013 17:00 #27532 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Hans en Lee,
het zijn echt (goede) weerstanden. De LCR-meter staat bij mij altijd "warm" .
De kleurcodes, niet alleen deze maar ook de heel oude kleur codes, ken ik wel. O.a de lichaam-stip-ring voor weerstanden en de 6 kleurpuntjes voor C's.
Toen ik als 15-jarige voor het eerst in de radiowinkel mocht meehelpen liep ik een stapel laden met weerstanden omver :banghead: .
Zo'n paar duizend weerstanden over de vloer.Sindsdien.... geen probleem :thumbsup: .
Op het andere (buizen) Forum heb ik een afbeelding geplaatst, lukte mij hier nog niet.
groet, ruud
Toegevoegd:
Ik zag dat Maarten tegelijk reageerde, bedankt.
Laatst bewerkt 28 jan 2013 17:00 door Bapaktua. Reden: toevoeging
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 16:56 #27531 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Hans,

De door Ruud vermelde kleurringen voldoen wel degelijk aan de norm (die overigens niet bindend is). De 3e waarde-ring is om waardes in de E24 reeks en hoger correct te kunnen aangeven. De vermenigvuldigingsring is daardoor 1 orde lager dan je intuïtief en uit het hoofd zou verwachten.

De 1W metaalfilmweerstanden zoals hij heeft aangeschaft, zijn gezien de hoge spanningen overigens een veel betere keus in dit soort apparaten dan de standaard geadviseerde halfwattertjes; die zijn qua weerstandswaarde en vermogen prima in orde, maar zouden onder invloed van de spanning in waarde kunnen verlopen of kunnen doorslaan. Ook qua afmetingen (draadlengte) zit je met 1W in oude radio's vaak beter.
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 16:27 - 28 jan 2013 16:30 #27530 door Lee
Laatst bewerkt 28 jan 2013 16:30 door Lee.
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 16:19 #27529 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Weerstanden omrekenen
Beste Ruud,

Dat zou toch niet zo mogen zijn.....bij de codering van weerstanden mag in theorie niet worden
afgeweken van de internationaal afgesproken norm. Hopelijk heeft iemand op dit forum ervaring
daar mee.
Het zal toch niet zo zijn dat je smoorsmoeltjes hebt gekregen in plaats van weerstanden, want
die lijken tegenwoordig sprekend op weerstanden....... Ik weet het anders ook niet....

www.pi4raz.nl/index.php?option=com_conte...iew&id=172&Itemid=46

Groeten, Hans
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena