Skip to main content
Algemeen

Weerstanden omrekenen

Meer
28 jan 2013 15:58 - 28 jan 2013 16:14 #27527 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Weerstanden omrekenen
Vorige week wat nieuwe weerstanden en condensatoren gekocht hier in Haarlem (Eurosound)ter vervanging van de teerklonten en verlopen weerstanden. Vandaag wat weerstanden vervangen en eventjes een klein probleempje, de kleur code ringen klopte niet. Even nagemeten en toen bleek dat de weerstandswaarde wordt aangeduid door 4 (vier) gekleurde ringen.
270 kOhm wordt aangegeven door rood-paars-zwart en oranje. Dus 2-7-0-000.
Achter elkaar geschreven dus 270 kOhm.
Een waarde van 275 kOhm wordt dus rood-paars-groen-oranje.
Is maar een weetje. Groet, ruud
Laatst bewerkt 28 jan 2013 16:14 door Bapaktua.
Onderwerp is gesloten.
Meer
28 jan 2013 14:36 - 28 jan 2013 14:53 #27525 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Marc,

Zo ingewikkeld is het niet met de waardes van weerstanden in jouw lijstje. Net zoals Pim al zegt:
50000 Ohm uit jouw lijstje = 50 kilo Ohm ofwel 50 kOhm zoals dat in de prijslijst van Jukebox Revival
wordt vermeld.

Dus 1000 Ohm is hetzelfde als een kilo Ohm of 1 kOhm of 1K. (kilo is 1000, denk maar aan 1 kilometer = 1000 meter).

Voor jullie oude radio's kun je in de meeste gevallen volstaan met weerstanden van 1/2 watt. Want die passen
precies in de glazen glazen buisje van de 30-er jaren weerstanden en dan zie je er na afloop niks meer van.
Die moderne weerstanden van Jukebox R. vind je hier: jukebox-revival.eu/weerstanden/weerstand...lm.html?limit=30&p=3

De waarde van moderne weerstanden is niet aangegeven met cijfers, maar met gekleurde ringen. Zoek voor de betekenis van die ringen in "tips en trucs", daar wordt uitgelegd hoe dat ringensysteem werkt.
www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/weerstanden/#codering

Van links naar rechts: groen - zwart - oranje is bijvoorbeeld hetzelfde als 50000 ohm: Groen is het eerste cijfer (5), zwart is het 2e cijfer (0)en de 3e ring is het aantal nullen dat daar weer achter komt (oranje in dit voorbeeld = 3 nullen).
Dus 5 en 0 en 000 is 50000. De 4e ring is de tolerantie en is voor onze hobby niet van belang. In de prijslijst van Jukebox R. noemt men deze weerstand 50K = 50000 Ohm, .
50 met de letter K erachter (want K = kilo = 1000 toch?).

Lees het verhaaltje in tips en trucs nu eens een paar keer door en probeer dat maar eens uit met je universeelmeter met een paar losse moderne weerstandjes. Het is niet zo moeilijk als het in eerste begin lijkt. Ik hoor wel of je het snapt. En zo niet... dan probeer ik het eenvoudiger uit te leggen.

M.v.g. Hans
Laatst bewerkt 28 jan 2013 14:53 door Johannes.
Onderwerp is gesloten.
  • Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 jan 2013 13:32 #27524 door Marc en Patricia
Beantwoord door Marc en Patricia in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Pim ,

Ik wil gewoon alles vervangen , vorig jaar mijn spelende 730A gedaan en vorige maand weer een paar problemen ermee nu waren er een paar van die glasweerstanden defect gegaan dus nu ga ik alles vervangen indien iemand mij de juiste lijst kan verschaffen en ook waar ik deze kan vinden op de site van Jukebox revival .
Nogmaals het hoeft niet voor niets gedaan te worden .
Vorige keer kreeg ik netjes een onderdelen lijst thuis gestuurd en op de lijst daar waren de componenten ingedrukt zodat ik ze meteen in het aparaat kon plaatsen .
Ik zal ook even een lijst erbij doen zodat je een idee ervan krijgt .

Ps ik snap echt geen snars van de waardes enz .

Grt Marc

Bijlage:

Bestandsnaam: nl_philips...plan.pdf
Bestandsgrootte:49 KB

Bijlage:

Bestandsnaam: nl_philips...1-28.pdf
Bestandsgrootte:37 KB
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
  • Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
28 jan 2013 12:53 - 28 jan 2013 12:57 #27523 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Weerstanden omrekenen
Hallo Marc,

waarom alle weerstanden vervangen ? Heb je ze allemaal gemeten en zijn ze allemaal verlopen dan ?

50000 Ohm = 50K
6200 ohm = 6K2 of 6,2K
De waardes in Mohm spreken voor zich.

Sommige waardes bestaan niet in de huidige E12 of E24 reeks, dan kies je de waarde die er het dichtst bij ligt.

Glasweerstanden zijn meestal nog goed, maar meten is weten. Let daarbij op het wattage van de weerstand als je die gaat vervangen. Kijk ook eens bij tips en trucs op het andere forum onder "weerstanden".

Pim.
Laatst bewerkt 28 jan 2013 12:57 door Hoedendoosch.
Onderwerp is gesloten.
  • Marc en Patricia
  • [Marc en Patricia]
  • Onderwerp Auteur
Meer
28 jan 2013 12:41 #27522 door Marc en Patricia
Weerstanden omrekenen werd gestart door Marc en Patricia
Wie o wie kan mij helpen om deze hele lijst weerstanden om te helpen rekenen .
Ik snap er geen hout meer van .
Ik zal het lijstje bijvoegen van de te repareren radio,s .
Ook de alle C,s wil ik vervangen .
Ik wil alles bestellen bij JUKEBOX REVIVEL.

Grt Marc en Patricia
Bijlagen:
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena