Skip to main content
Algemeen

Nieuw project / Fridor 516 + ....?

Meer
09 dec 2012 16:19 - 09 dec 2012 16:24 #25228 door Rene Daemen
Laat ik het zo stellen
geen 1 radio is origineel
omdat in zijn leven al eens buizen zijn vervangen eind buizen
gelijkrichtbuizen enz en vaak niet eens het zelfde merk
als de radio maar speelt.
het is net wat de monteur in zijn koffertje had
met condensatoren kan ook het zelfde verhaal zijn
als het toestel tot ver in de jaren 60 gebruikt is
en er ging een condensator stuk werd deze ook vervangen door een mosterd condensator
dus radio ook niet origineel
Als een Radio origineel moet de eerste set buizen erin zitten en condensatoren
dus nooit gebruikt.
nou dat is geen van onze radio's ze hebben allemaal een leven achter de rug de 1 meer dan een ander
Veiligheid stel ik voorop dus weg de teerknollen dat is allemaal lek er is echt geen één goed bestaat niet en stop die mooie gele condensators er in
en je merkt het meteen een goed helder geluid en weerstanden vervang ik zeker de composiet weerstanden.
Een radio moet spelen zoals hij uit de winkel kwam en dat hij zeker niet als de onderdelen verlopen zijn.
Ik heb geen zin om met een stoel naast de radio te zitten met de ene hand een soldeerbout en de andere een schroevendraaier om te kijken wat er nu weer kapot gaat.
dat werkt alleen ergenissen op en maakt dan geen deel uit van de hobby
reviseren is juist de veiligheid en om het juiste klankbeeld te krijgen waar het toestel is ontworpen.
Mijn Radio's en platenspelers zijn gereviseerd en werken betrouwbaar
als het een maand niet gebruikt heb en steek de stekker er in speelt het gewoon
zitten er teerknollen is het boem en uit
voor mijn zijn de buizenspullen ook gebruiks voorwerpen waar ik van op aan kan
en doe niet aan half bakken revisies en reparaties

Mvg René Daemen

René Daemen
Laatst bewerkt 09 dec 2012 16:24 door Rene Daemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 dec 2012 16:17 - 09 dec 2012 16:38 #25226 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
Voor een langdurig houdbare en door leken spelend te gebruiken restauratie is het natuurlijk beter om alle teerknollen eruit te knallen voordat ze zelf knallen. Ook composietweerstandjes op plaatsen waar ze enigszins belast worden zou je preventief kunnen vervangen en elco's. Ik sluit me wat dat betreft volledig bij Henk aan, die toestellen vakkundig opknapt om nog jaren te blijven spelen. Als een toestel geen bijzondere waarde of geschiedenis heeft en er mogen wat uren inzitten zou ik het zelf zonder verdere omhaal van woorden zo aanpakken.

Aan de andere kant is het zo dat teerknollen vaak ook geen kwaad kunnen of in elk geval geen grote gevolgschade aanrichten bij defect, zodat je ze niet altijd allemaal hoeft te vervangen (een per definitie defecte C42 moet hoe dan ook wèl vervangen worden, net als eventuele ratel-C's en C's aan de uitgangstrafo, booster-C's bij een TV). Ook blijft er meer origineel als je slechts wat reparaties en onderhoud uitvoert. Als het toestel warm en droog staat en weinig hoeft te spelen, is dat niet per definitie een bezwaar.

Voor beide 'kampen' is wel wat te zeggen, zo is het bijvoorbeeld voor een minder ervaren reparateur vaak beter om niet gelijk alles te vervangen omdat de kans dan groter is dat hij het toestel niet of slechts met grote moeite nog weer werkend weet te krijgen (dat is dan weer te ondervangen door na elke vervanging te testen, erg omslachtig). Een grote of langdurige klus kan sowieso ontmoedigend zijn, wat foutjes in de hand werkt.

De keuze voor de aanpak zal dus ook afhangen van het doel van de restauratie en van de persoon die hem uitvoert, en ik sluit me geheel bij René R. aan dat je daarbij niet moet polariseren. Ik denk ook dat dat wel los zal lopen; onzin is een groot woord maar pieterv verkondigt het wel als mening en niet als feit. Overigens ben ik van mening dat je de woorden van een vakman moet aannemen omdat ze kloppen als een (spoel)bus, niet omdat ze van een vakman komen.

@René Daemen hieronder: Ik heb een originele GM2881 (weliswaar geen radio maar een meetinstrument), uiterlijk in zeer goede staat en van binnen in nieuwstaat. Daar zet ik toch echt geen soldeerbout in. Zelfs geen nieuwe buizen. Die blijft netjes ongebruikt en ongerestaureerd warm en droog op de plank staan. Of ik hem ooit nog eens (stroombegrensd enz.) wakker ga proberen te kussen valt nog te bezien, maar voorlopig zeker niet. Toen ik hem kreeg had hij ook al 40 jaar ofzo op een zolder gestaan.

@hendrikjan: de high end MKP 22u 400V, die je hebt uitgezocht, heeft de verkeerde capaciteit: duizend keer teveel. Neem hiervoor een MKT 22n 400V of 630V.
Laatst bewerkt 09 dec 2012 16:38 door maarten.

Meer
09 dec 2012 16:16 - 09 dec 2012 16:19 #25225 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
.
Laatst bewerkt 09 dec 2012 16:19 door Martin.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
09 dec 2012 15:23 #25224 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?

pieterv schreef : @ Henk,

Op de volgende punten kan ik het absoluut niet met je eens zijn:

C1 en C2 zit wel in 1 behuizing maar C3 is een aparte condensator, kijk maar op de foto. Deze die electrolytische condensators en die zouden best nog wel eens in behoorlijke conditie kunnen zijn. C1+C2 is volgens mij een eind jaren 50 model en die zijn meestal nog wel goed.

"alle teer condensatoren eruit". Dat wordt zo vaak geroepen. Ik vind het echt onzin. Begin eerst eens met de risico condensatoren, zo als genoemd bij deze radio C42.

Die 'glasweerstand' (in het schema R1, 1200 ohm) zal waarschijnlijk niet kapot zijn. Als die wel kapot is komt er sowiso geen muziek uit de radio.

mvg, Pieter

Beste Pieter.

Laat het nu geen competitie strijd worden a.u.b.
Het advies van een ieder is goed bedoeld en zeker van een ervaren man als Henk.
Hij heeft al heel wat fraaie radio's tot grote hoogte gebracht in restauratie.
Respecteer de ervaring en wetenswaardigheden van een ander en roep niet dat de
ander onzin zit te verkondigen.
Het gevaar bestaat dat anderen hun mond gaan houden en jij alleen over blijft.
Het woord onzin zou niet voor mogen komen in het vocabulaire van forums.

:smilythumb:

Meer
09 dec 2012 13:36 - 09 dec 2012 14:23 #25221 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
@ Henk,

Op de volgende punten kan ik het absoluut niet met je eens zijn:

C1 en C2 zit wel in 1 behuizing maar C3 is een aparte condensator, kijk maar op de foto. Deze die electrolytische condensators en die zouden best nog wel eens in behoorlijke conditie kunnen zijn. C1+C2 is volgens mij een eind jaren 50 model en die zijn meestal nog wel goed.

"alle teer condensatoren eruit". Dat wordt zo vaak geroepen. Ik vind het echt onzin. Begin eerst eens met de risico condensatoren, zo als genoemd bij deze radio C42.

Die 'glasweerstand' (in het schema R1, 1200 ohm) zal waarschijnlijk niet kapot zijn. Als die wel kapot is komt er sowiso geen muziek uit de radio.

@ Hendrikjan

Zoek eerst een redelijke multimeter. Geschikt zouden kunnen zijn: Zie Conrad:
VOLTCRAFT VC-2020 analoge multimeter, heeft wel een wat te lage inwendige weerstand, Maar als je re rekening mee houdt kun je je prima redden met deze meter. Voor de metingen aan C1,C2, C3 en C31 voldoet deze meter prima.
VOLTCRAFT VC-5070 analoge multimeter, hoge inwendige weerstand maar duurder,
VOLTCRAFT;VC250 Digitale multimeter VC200, zou ook een goede keus zijn.
Persoonlijk vind ik analoog meten nog steeds prettiger. maar dat is dus persoonlijk.

Voor condensator C42 zou ik dit exemplaar gebruiken:
jukebox-revival.eu/capacitors/polyester-...ndensator-22-nf.html
Die door jou opgezochte condensator is overdreven duur.

Eventueel kunnen ook andere condensators vervangen worden. Maar eerst de onderdelen die serieus risico opleveren. Ik vervang in mijn radio's de zwarte 'teer' condensators ook niet zomaar.

Ik wil het globaal nazien c.q. de reparatie van jou radio stap voor stap doen. En nu is het allereerst belangrijk om metingen te doen.

Ter info: Behalve dat C1+C2 zeer waarschijnlijk later in de radio is geplaatst is ook de luidspreker niet origineel. Dat rode luidspreker doek: dat gebruikte Philips in modellen van 1956. Origineel voor 1950 is wit luidspreker doek. Op de luidspreker staat ook 56 wat er op duidt dat het een 1956 model is. Het model nummer van de luidspreker is 9754M, waarschijnlijk de 5 ohm uitvoering van het model 9754AM, zie www.hupse.eu/radio/frameset.htm?&ContentFrame bij luidsprekers.

Het chassis is trouwens een Philips produkt. Fridor was een te kleine fabriek om zelf radio's te ontwikkelen. De kasten ontwierpen ze wel zelf maar de elektronica kochten ze meestal kant en klaar bij Philips en soms bij Van der Heem=Erres.

mvg, Pieter
Laatst bewerkt 09 dec 2012 14:23 door pieterv. Reden: extra tekst bijgevoegd.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
09 dec 2012 12:37 #25216 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
Hendrikjan, er zijn multimeters van 49,95 Euro tot enig honderden Euro. Conrad heeft wel een aardige sortering. Conrad.

Als je een betrouwbare werking wilt verkrijgen, zou ik alle papiercondensatoren (teerknollen, die zwarte) vervangen door nieuwe. Ook zullen er ongetwijfeld een aantal weerstanden verlopen zijn, deze ook vervangen.

De condensatoren C1,C2 en C3 zijn de voedingselco's. Het is goed mogelijk dat deze ook overleden zijn. Voor zover ik kan zien zitten ze in 1 behuizing. het is mogelijk om de inhoud te vervangen door 3 nieuwe elco's. Dan blijft het wat origineler.
Mocht je dit zelf willen doen, even aangeven en kunnen er nog wat tips en voorbeelden volgen.

Op de foto zie ik een glasweerstand zitten, mocht deze defect zijn heb ik nog wel vervangers hiervoor.

Aanpak;

Als eerste zou ik beginnen om het voedings gedeelte weer in orde te maken, zodat alle spanningen weer aanwezig zijn en betrouwbaar. Dat is dus de trafo, de voedings elco's C1,2,3, en wat grote weerstanden, R1,2,3.

C12, c22, c31 vragen ook om aandacht, zoals gezegd, ik zou alle teer condensatoren eruit halen.

Gr. Henk

Gemaakt door Kunena