Skip to main content
Algemeen

Nieuw project / Fridor 516 + ....?

Meer
10 jan 2013 19:57 #26753 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
Beste Hendrikjan,

Je schrijft: "En hoe nu precies dat schema lezen. Het leek mij handig om bij het begin of bij het eind te beginnen en dan de draadjes te volgen aan de hand van het schema. Tot zover lukt dat aardig, en volgens mij heb ik buis b4 gevonden :) een klein succesje voor mezelf. Maar na B4 wordt het schema al snel ingewikkelder, en ik heb ene vermoeden welke c42 is."

Je bent prima op weg. Aangezien de documentatie van de Fridor zeer beperkt is, kun je niet anders dan de bedrading nalopen om zo te achterhalen waar de onderdelen precies gemonteerd zijn. De plaats van C1, C2 en C3 heb ik eerder in deze discussie al aangegeven. De plaats van de transformators is ook duidelijk op de foto's. De trafo bovenop het chassis is de voedings transformator. Aan de onderzijde van het chassis vind je de uitgangs transformator.

Met enig zoeken zul je bijvoorbeeld een kabeltje vinden dat vanaf aansluiting 2 van de buishouder met daarin de eindbuis EL41 naar een aansluitlip van de uitgangs transformator loopt. Zeer waarschijnlijk is dat een afgeschermd kabeltje. Dat wil zeggen de eigenlijke signaal voerende draad wordt eerst geisoleerd en daarbuiten om zit een vlechtwerk van kleine draadjes dat mat het chassis verbonden is. Dat vlechtwerk is de metaal afscherming voor de binnen draad.

De documentatie van de Fridor is nogal summier. Ik kan je aanraden ook de documentatie van de Fridor 513 er bij te nemen (via www.nvhr.nl ), die bevat ook een tekening met de plaatsing van alle onderdelen op het chassis. Voor zover ik aan het schema kan nagaan wordt in de Fridor 513 hetzelfde chassis gebruikt als in de Fridor 516. Bovendien herken ik aan hoe het chassis in jou Fridor 516 dat die er nagenoeg net zo uitziet als in mijn Fridor 513. Maar voor de zekerheid even de schema's vergelijken.

Op die manier zul je sneller de individuele onderdelen kunnen vinden, bijvoorbeeld ook C42. Maar neem vooral rustig de tijd om in je eigen radio te kijken of de bedrading en onderdelen ook er zo in zitten als op de tekening staat aangegeven. Je hoeft niet alles te bekijken, het deel waar de spoelen zitten is zeer waarschijnlijk niet defect want je radio speelt. Het gaat vooral om de onderdelen centraal in de radio, daar waar de buizen zitten.

Als je de plaats van verschillende onderdelen (zeker van C42) goed verkend heb, kun je overgaan tot het meten van spanningen. Je kunt dit veilig doen met de gloeilamp in serie met de radio, zoals Cees heeft opgemerkt. In geval van kortsluiting wordt de stroom altijd nog begrensd door de lamp. Maar het is wel zo dat je in de radio duidelijk lagere spanningen zult meten dan er volgens het schema aanwezig zouden moeten zijn.

Als de proeflamp ook na een uur nog steeds flauw brandt, kun je aannemen dat er geen ernstige kortsluiting in de radio zit. Dan kun je de radio ook op de volle netspanning zetten en dan de spanningen over C1, C2 en C3 meten. Zie de tekeningen voor de aansluitingen van deze condensatoren. Daarnaast kun je vooraf C42 vervangen, dan weet je zeker dat de condensator met het grootste risico bij defect zijn vervangen is.

Succes!

Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jan 2013 22:08 #26721 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
Hendrikjan,
Koop een aantal hoekstukken en maak daar van een soort houder waar je het chassis "op
z'n kop" in kunt hangen. Bouwmarkt ijzer waren winkel.Beetje handig knutsel werk.
Zet de radio voor het eerst aan door in serie met de radio een gloeilamp van ongeveer
dezelfde wattage (proef lamp) op te nemen.Veilige methode.
Die gloeilamp moet als er geen sluiting in de radio zit, na verloop van tijd flauw
gaan branden. Blijft die proeflamp fel op bijna volle sterkte branden, dan is er iets
mis met de radio. Maar dan heb je ook geen verdere schade aan de radio toe gebracht.
Vr gr Cees.

Meer
09 jan 2013 21:19 #26718 door hendrikjan
Zo, de meter is binnen : happyny02 en de vragen doemen meteen weer op .. :) Hoe nu verder meten. En hoe nu precies dat schema lezen. Het leek mij handig om bij het begin of bij het eind te beginnen en dan de draadjes te volgen aan de hand van het schema. Tot zover lukt dat aardig, en volgens mij heb ik buis b4 gevonden :) een klein succesje voor mezelf. Maar na B4 wordt het schema al snel ingewikkelder, en ik heb ene vermoeden welke c42 is. Om vervolgens de spanning te meten over de condensatoren en de overige onderdelen die ik tegen kom, dat is toch nog wel lastig. Ik merk dat ik wat huiverig ben om het apparaat aan te sluiten op het lichtnet en de boel aan te zetten om e.e.a. te meten. (althans dat is volgens mij toch echt wat je voor bepaalde metingen zal moeten doen).. Het werkt ook niet echt makkelijk moet ik eerlijk bekennen.. Zo een chasis zet je niet makkelijk op zijn kop..

Hebben jullie hier nog tips voor?

Meer
09 dec 2012 23:37 - 09 dec 2012 23:46 #25261 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
Hendrikjan,
De C die jij bedoeld die is 22uF en inderdaad is die heel veel groter en bovendien
veel te duur voor een radio. Het is een C, zoals er bij staat voor Hi End versterkers.
En de Hi End hobbyisten is weer een hele andere doelgroep als de radio hobbyisten.
Een handige goede meter heb je uitgezocht.
Maar om te beginnen voor het gewone spanning meten zou ik eerst met een analoge
wijzer meter kiezen. Maar zeker zou ik niet voor een echt goedkope maar een wat duurdere
50k Ohm per volt type gaan. In ieder geval hoger als 20K Ohm per volt.
Dan heb je een redelijk nauwkeurige aanwijzing bij meten in buizen radio, versterker en
TV.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 09 dec 2012 23:46 door Cees. Reden: Stelfout in zin verbeterd.

Meer
09 dec 2012 21:37 #25254 door hendrikjan
@ allen

Heerlijk een bloedgroepen strijd :) Ik denk dat het mij alleen maar uitnodigt om er kritisch over na te denken. Les 1, is al binnen pF en uF :) En die was dan ook bijna zeer geschikt voor het bloeper topic.. Ik ga mij concentreren op de multimeter. As ik die heb en de eerste metingen zijn gedaan meld ik me weer. De winter is, zoals al geschreven, nog lang. Ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken.
Thanks!!

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
09 dec 2012 21:22 #25251 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Nieuw project / Fridor 516 + ....?
Uiteraard begrijp ik Pieter wel.
Als je een radio voor jezelf opknapt heeft hij waarschijnlijk wel gelijk.
Knap je een radio op voor een ander, dan neem je daarin geen risico en heeft
Henk (en de anderen) volledig gelijk. De persoon waar de radio voor gerestaureerd
wordt wil een betrouwbaren en veilige radio. Zelf kan hij er bij een later gebrek
weinig aan doen en moet hij de hulp inroepen van de restaurateur, wat toch een
beetje bezwaarlijk is. Je wilt geen 'zeurkous' zijn.
Daarnaast wil je als gebruiker ook een veilige radio, als deze dagelijks staat te spelen.

:thumbsup:

Gemaakt door Kunena