Skip to main content
Algemeen

BRAUN

Meer
01 feb 2017 13:50 #64894 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: BRAUN
Ja het zit goed inkaar gemaakt solide
Maar soms kistrig vooral de radio meubels
Er is niet zo veel moois aan wel solide
de oude buizen radio,s van braun
Daar zit mooi geluid in wel de bruine
somige teak ook wel .
Huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mbergevoet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 feb 2017 11:52 #64890 door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Re: BRAUN
Paar mogelijkheden:

* De letters zou je achteraf kunnen plaatsen met Decadry wrijfletters.

* Wat je ook kan doen is een sticker vel laten snijden met de benodigde woorden.

* Andere mogelijkheid is water decals, deze zou je kunnen plaatsen na de erste lak en daarna een clear coat laten zetten.

*Transparante Dymo labels printen, vind ik persoonlijk niet echt mooi maar het is een mogelijkheid.

* Zeefdrukjes maken en de letters er op die manier op zetten, veel werk denk ik maar niet onmogelijk en zeer origineel!

Groeten Bastiaan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mbergevoet

Meer
01 feb 2017 11:09 #64889 door mbergevoet
Beantwoord door mbergevoet in topic Re: BRAUN
Hallo Allen.

Binnenkort, as maandag red. kan ik eindelijk mijn Braun SK61 : Schneewittchensarg ophalen.
Dan begint het restaureren . De kap en houten panelen zijn nog intakt echter zal ik de elektronica en mechanica moeten herstellen en het ijzeren paneel ook.

Weet iemand hoe je het beste de lak kunt laten spuiten en nog belangrijker : hoe je de letters van de bedieningsknoppen kunt herstellen?

Ikzelf zat te denken om het geheel professioneel te laten spuiten echter wat te doen met de letters?

Meer
09 mrt 2012 20:32 #15346 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: BRAUN
Over aandrijvingen kun je wel een hele discussie gaan voeren
kijk je heb voor en tegenstanders van rubber wiel aangedreven spelers
alsmede snaar en direct drive,
sommige snaar aangedreven spelers hebben de motor open verend subchassis hangen
wat dus geen bij geluiden geeft.
Bij Thorens moetje opletten dat je de originele snaar kan krijgen
ander gaat het omschakelen naar 45 toeren niet goed
al eens meegemaakt met een imitatie snaar
dat het vorkje niet de snaar goed meenam
Philips had bij veroudering dat de snaar vloeibaar word
dat is ook geen pretje om het schoon te maken
Rubberwiel aangedreven spelers kunnen best wel eens lawaai maken maar vaak is het wiel gladgeworden of hard
bij Garrard 301 en 401 kun je nieuwe krijgen en is dan muisstil
Zo heeft elk aandrijving zijn voor en nadelen
Maar om even naar de Braun te gaan Daar heb ik geen ervaring mee
Kom je ook niet vaak tegen de aandrijving is vrij simpel
bij het zien van deze speler had ik meer het vermoeden om zijn looks
dat het apparaat uit de jaren 70 kwam maar 1962 had ik niet verwacht
de enige snaar aangedreven nu ja met tussen wiel is de triotrack die ik ken en
uit de jaren 50 de snaar aangedreven kwamen meer voor in de jaren 70
dus is dit een uniek apparaat.
Persoonlijk zou ik uit kijken naar een complete set platenspeler radio en boxen
heeft ook meer waarde en maakt het 1 geheel
alleen Jammer dat Braun nu alleen huishoudelijke apparaten maakt
maar het is een uniek stukje design

Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
09 mrt 2012 14:26 #15342 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Re: BRAUN

Cees schreef : Niels,

Zware draaitafel, snaar aangedreven, daardoor geen of zeer weinig rumble.
Verend sub chassis.
Dat zijn toch kenmerken voor een goede Hi Fi kwaliteit weergave.
De Lenco en de Garrard hebben dat niet.
Niet dat die slecht zijn, maar die Braun staat toch een stap hoger.
En die vormgeving; ik heb er geen moeite mee, maar of het ook bij de
jaren '50 vormgeving past?

Vr gr Cees.

Hoi Cees,

Mooi helder antwoord dank je. Zoals Rene R al schreef, volop discussie waar wij wel nooit uit zullen komen. Er zijn zoveel verschillende 'scholen'. Lijkt haast wel een 'geloof'.
Zelf beperk ik mij tot de THORENS, deze heeft gelukkig beide inzich - een snaar en een wiel.
Alhowel ik nu (nog steeds) bezig ben met een direkt door de motor aangedreven oudje van THORENS, een Cadence. De herrie van de motor viel mij reuze mee.....effe lekker AC/DC d'r op en je hoort er helemaal niets meer van..:lol: :lol: :lol:

Gister hout gehaald en op maat gezaagd (laten en zelf moeten doen) voor het maken van een plinth voor de Cadence. Morgen, het binnenste uit het hout zagen zodat de Cadence ook gaat passen. Als toonarm komt er een GRAY kloon toonarm op (uit eind jaren 50/begin 60?). Ik twijfel nog of ik de toonarm bekabeling ga vervangen, is nu mono.
Ik zal tzt wel enkele foto's plaatsen.

Fijn weekend,

Niels

Niels

• brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 mrt 2012 07:57 - 09 mrt 2012 09:29 #15340 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: BRAUN
Als het in de jaren vijftig is gemaakt, past het in de jaren vijftig omgeving.
Verder is het volkomen afhankelijk van de individuele smaak. De meeste retro jaren
vijftig interieurs zijn nauwelijks een zuiver jaren vijftig interieur te noemen,
maar een verzameling van producten uit de jaren vijftig. Er zijn maar weinig mensen
tegenwoordig die in een puur jaren vijftig (of welk decennium ook) interieur wonen
omdat het praktisch onmogelijk is. Een jukebox in je kamer (wat veel jaren vijftig
liefhebbers in hun kamer hebben) is al volkomen fout, want die dingen hebben nooit
in woonkamers gestaan toen ze nieuw en puur functioneel waren. Op jaren vijftig beurzen
zie je oudere dames in wat we tegenwoordig Rock and Roll kleding noemen, compleet
met petticoats. Had ze er werkelijk mee in de jaren vijftig gelopen, dan zou ze toen
voor gek verklaard zijn en uitgelachen; dat een oudere dame in tienerkleding loopt.
Kleding uit de jaren vijftig is trouwens nauwelijks nog na te maken omdat de stoffen
uit die periode nagenoeg niet meer bestaan. Het was allemaal veel stugger en vooral ook
veel minder comfortabel om te dragen dan wat we tegenwoordig gewend zijn.

Lang geleden zeurde ik bij mijn moeder wel eens of ze een drollenvanger wilde maken.
Ze vroeg dan of hij helemaal origineel moest zijn, want als dat zo was moest ze de juiste
stof vinden en daar zou ik niet blij mee zijn: het was het bekende 'jeukwol" zoals het
in de jaren vijftig en eerder veel voorkwam. Mijn vader vertelde dan dat hij zich in zijn
jeugd een dergelijke toen erg dure broek (ingewikkeld patroon) niet kon veroorloven en hij
en zijn vrienden imiteerde die modestijl door hun (toen wijde) broekspijpen in hoge
kuitkousen te stoppen (voor de jeugd onder ons: een drollenvangen of plus-fors zie
Kuifje, die er eentje draagt).
Een broek trouwens die heel goed past bij het jaren dertig interieur van Marc en
Patricia, maar ik weet wel zeker dat zij niet in de kleding lopen uit de jaren dertig.
Ze moeten die dan ook zelf maken, want confectie bestond toen nagenoeg nog niet, en
daarnaast zijn zoals ik al zei de oorspronkelijke stoffen vrijwel niet meer te krijgen.

Veel BRAUN producten uit de jaren vijftig hadden een vooruitstrevende vormgeving.
Maar dat is vooral achteraf pas te bepalen of het werkelijk succesvol is geweest
als een design icoon. Toen een product van Braun op de markt kwam was het allerminst
nog duidelijk of het een succesvol designproduct was. Dat hebben we achteraf pas bepaald.
In de jaren vijftig zelf was de vormgeving met name een verkoopargument door
zich te onderscheiden van andere producten en zo de verkoop te stimuleren.
Ook in de jaren vijftig was er maar een klein percentage van het publiek heel
bewust met een toen modern vormgegeven interieur bezig. Het merendeel interesseerde het
vrijwel niets en zaten vooral nog in de invloedssferen van het decennium ervoor.
Veel producten in de jaren vijftig werden ook toegepast in de jaren zestig omdat
men het nu eenmaal in huis had. Het vooruitstrevende interieur, die we nu als typisch
jaren vijftig kennen, kwam maar sporadisch voor bij lieden die zich een geheel nieuwe
inrichting konden veroorloven. Zo is het modernisme een constante factor geweest (en
bestaat in feite nog) in de loop van alle decennia vanaf de jaren twintig, maar zijn
er maar weinig pure interieurs in die stijl te vinden.
Bij het meeste publiek was het interieur vooral een eclectisch ratjetoe van stijlen uit
de voorgaande decennia, aangevuld met wat producten uit het decennium waarin men leefde.
Elk retro interieur van tegenwoordig is een verzameling van artefacten, die de tijd hebben
overleefd, uit de beoogde periode. Zo'n interieur is dan ook slechts een voorbeeld
hoe een interieur uit die voormalige periode heeft kunnen zijn. Dergelijke interieurs
staan sowieso altijd al veel te vol met spullen, omdat het nu eenmaal ook een verzameling
is geworden. Een kopie is altijd een beperkte afspiegeling van het origineel. Maar een
kopie kan ook een compliment zijn aan het origineel.

De discussie is al veel vaker gevoerd of snaaraandrijving of een aandrijfwiel
de voorkeur geniet. Bij een aandrijfwiel KAN er meer rumble aanwezig zijn, maar het
systeem van Lenco is tamelijk uniek dankzij het gebruik van een natuurkundige wet.
Ik heb daar wel eens eerder over geschreven op het forum.
Het betekend in ieder geval dat er wereldwijd een grote aanhang voor is in de
high end wereld, kijk maar naar het Lenco Forum. Met name door het perfectioneren
van het aandrijfwiel heeft men uitstekende resultaten geboekt. Lenco stond
daardoor aan de top en stevende veel platenspelers met een aandrijfsnaar voorbij.
Het mooie is dat het ook nog volkomen onderhoudsvrij is.
Ik ben er niet van overtuigd dat het aandrijfsnaar het summum is. Vooral niet als
het motorblok ook aan het chassis van de platenspeler hangt. Een motorblok van
een platenspeler met aandrijfwiel kan veel beter opgehangen zijn dan van eentje
met een aandrijfsnaar. Dan is het voordeel van een aandrijfsnaar ook verdwenen.
Om te beweren dat platenspelers met een aandrijfsnaar altijd beter zijn dan die met
een aandrijfwiel is geen goede bewering, want het hangt er helemaal van of of het
kwalitatief goed ontworpen en gemaakt is.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 09 mrt 2012 09:29 door brcf01.

Gemaakt door Kunena