Skip to main content
Algemeen

Soldeertechniek

Meer
28 dec 2011 22:14 - 28 dec 2011 22:16 #13056 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: Soldeertechniek
Regel één bij het solderen: ga nooit vijlen of schuren aan de punt en gebruik deze alleen voor solderen, en niet om draadjes recht te buigen. Er zit een coating op de punt die er voor zorgt dat je soldeer niet de punt opvreet. Als daar een gaatje in komt (door slijtage of misbruik) is het gauw afgelopen.
Regel twee: gebruik uitsluitend flux die voor elektronica bedoeld is, en dat alleen als je 't echt nodig hebt.
En nog een tip: gebruik keukenpapier voor het schoonmaken van de punt, liever geen sponsje. Met keukenpapier gaat het makkelijker (ook wat vervelender vuil kan je er van afvegen, soms wil 't niet met een sponsje of blijft er vuil hangen aan het uiterste puntje) en je laat de punt niet plotseling afkoelen.

Ik ben na 5 jaar licht gebruik eindelijk door de eerste punt van mijn VTS25LF heen. De bout is 25w, en dat voldoet net voor werk in radio's. Je moet soms vrij lang stoken om aan een massapunt te kunnen solderen. Het is niet onmogelijk en ik vind 't niet heel storend, maar het kan veel gemakkelijker met een zwaardere bout.
Beter is een mooie 50w of 80w blauwe weller, maar die zijn tamelijk duur. Een middenweg kan zijn de Velleman geregelde stations met zwaardere bout. Let wel op, daarvan gaan geloof ik de kabels naar de bout regelmatig stuk.

.
Laatst bewerkt 28 dec 2011 22:16 door Laurens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 dec 2011 22:06 - 28 dec 2011 22:06 #13054 door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Soldeertechniek
Hoi Hans,

Dat probleem wat jij beschrijft herken ik wel. Hetzelfde heb ik gehad met soldeerboutjes uit de bouwmarkt. Toen eens een keer een soldeerbout van Conrad geprobeerd en die bleef wel schoon. Op de laatste beurs heb ik een regelbaar soldeerstation (via een NFOR-advertentie) overgenomen (merk onbekend) en dat ding werkt uitstekend. Het boutje is 24V 48W en is regelbaar tot 400 graden en werkt verder gewoon op 230V.

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 28 dec 2011 22:06 door Paul Brouwer.

Meer
28 dec 2011 21:57 #13052 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Soldeertechniek
Hangt hélemaal van je budget af....
Het belangrijkste vind ik de sortering stiften en het vermogen van het element. 50 Watt vind ik het minimum.
Overigens kun je je aanwezige bout langer goed houden door een microswitch in de houder te bouwen; zodra je de bout weglegt komt er een diode in serie te staan die het vermogen sterk reduceert.
Nico

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 dec 2011 21:56 - 28 dec 2011 21:57 #13051 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Soldeertechniek

Hi Hans je hebt vast al wat gesnuffeld. Er zijn er vele en ik heb er een paar in gebruik.

Het meest gebruik ik een Ersa station met temperatuurregeling en een apart afleg-station\houder voor de bout. Station heeft 3 vaste temperatuur keuzes die je zelf kunt vastleggen. Verder is in te stellen dat het boutje in een slaapstand gaat na een bepaalde tijd.

Ik gebruik deze voor het normale werk

Het is en ersa 80
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 dec 2011 21:57 door hkruis.

Meer
28 dec 2011 21:25 #13048 door Johannes
Soldeertechniek werd gestart door Johannes
Beste forumlezers,

Over solderen gesproken........

Bijna alles in onze hobby zit met soldeerverbindingen aan elkaar. En daar over had ik een vraag. Misschien is het al eerder aan de orde geweest maar ik kan het niet terugvinden.

Ik heb een 40 watt soldeerboutje van Weller en na 10 minuten werken is de punt verbrand en moet ik weer opnieuw gaan vijlen en vertinnen. U herkent dit misschien wel. Heel vervelend gewoon. Daarom trek ik tijdens het werken af en toe de stekker uit het contact.

Ik zou hier zo graag van af zijn en gewoon een soldeerbout met temperatuurregeling willen aanschaffen. Maar welke is dan voor gewoon hobbygebruik aan te raden. Heeft iemand er goede ervaring mee? Ze zijn er in alle prijsklassen maar ik zoek gewoon iets voor hobbygebruik.

Hans

Gemaakt door Kunena