Skip to main content
Algemeen

Soldeertechniek

Meer
29 dec 2011 08:54 #13087 door Jac Janssen
Beantwoord door Jac Janssen in topic Re: Soldeertechniek
Hans,

Ik gebruik zelf een 50W Weller die elektronisch aan/uit gaat (dus niet het type met de magnetische punt).
Hij is tweedehands gekocht en er zijn veel verschillende punten voor verkrijgbaar.
Ik wissel voor de diverse klusjes tussen 3 maten.
Je ziet ze regelmatig op MP voorbijkomen.
Ik ben er erg tevreden over.

Als ik zwaar blik of zo moet solderen of iets wat heel erg veel warmte afvoert, heb ik nog een (normale) 200W bout.

Maar: zoveel soldeerders, zoveel meningen.

Succes bij de zoektocht.

Jac

.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 dec 2011 06:15 - 29 dec 2011 06:34 #13083 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Re: Soldeertechniek
Hallo Hans,

Ik gebruik al jaren een regelbaar soldeerstationnetje van Velleman VTSSC20N zowel voor het "fijnere" werk (transistorradio's) als voor het "zwaardere' werk (buizenradio's) en heeft een LED-bar voor temperatuuraanduiding.Het bestaat ook in een iets duurdere versie met als extra een digitale temperatuurschaal (type VTSSC30N).Er is voorzien in een sponsje(nat maken) waarmee je tijdens het werk de soldeerboutpunt regelmatig kunt reinigen.

Vriendelijke groeten,:) Armand

Bijlagen:
Laatst bewerkt 29 dec 2011 06:34 door Armand.

Meer
29 dec 2011 03:38 - 29 dec 2011 03:42 #13080 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Soldeertechniek

Paul Brouwer schreef : Dat probleem wat jij beschrijft herken ik wel. Hetzelfde heb ik gehad met soldeerboutjes uit de bouwmarkt. Toen eens een keer een soldeerbout van Conrad geprobeerd en die bleef wel schoon. Op de laatste beurs heb ik een regelbaar soldeerstation (via een NFOR-advertentie) overgenomen (merk onbekend) en dat ding werkt uitstekend. Het boutje is 24V 48W en is regelbaar tot 400 graden en werkt verder gewoon op 230V.

Ik heb ook prima ervaringen met no-name 24V 48W stationnetjes. Een antieke Alecto was mijn eerste, maar ook als HQ, Solomon, Velleman en nog tientallen andere namen verkrijgbaar. Zelfs Philips heeft er eentje in bruin laten maken, van hetzelfde model dat bij Alecto felblauw was, voor de SBC-reeks. Er zijn 2 uitvoeringen bouten tegenwoordig maar voor beide zijn vele maten verijzerde punten goedkoop verkrijgbaar, evenals reservebouten.

Overigens slijten verijzerde punten ook, en gezien hun gelaagde opbouw mag je daar ook nooit aan vijlen. Ze slijten echter minder hard dan massief koperen punten en zijn niet duur.

Ik snap dat een duurder station (ik heb het niet zo op Weller omdat ik met hun goedkope bouten wat mindere ervaringen heb, maar er zijn nog zeker een handvol andere goede duurdere merken) ook z'n voordelen heeft (de punten schijnen bovendien nog weer een graadje slijtvaster te zijn, maar ook duurder), maar eenmaal met een goedkope begonnen kan dat zo goed bevallen dat je die investering voorlopig maar laat zitten.

De 25W bout die Laurens noemt heb ik eens aangeschaft voor veldwerk en daar voldoet hij voor, maar aan een chassis zou ik er nooit mee solderen. Te licht en duurt te lang voor hij weer goed warm is na een poging.
Laatst bewerkt 29 dec 2011 03:42 door maarten.

Meer
29 dec 2011 00:27 #13075 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Soldeertechniek
Johannes,
Als je toch wel moet vijlen om dat zwarte laagje er weer af te halen.
Haal dan de stift even uit je Weller, vijl hem schoon en houd de schoon
gevijlde punt op een dik stuk ijzer b.v een bankschroef of een grote
hamer. Tik dan stevig met een klein hamertje tegen dat puntje.
Wat je dan doet is a.h.w koud smeden.
Het oppervlak van het puntje word dan weer zo hard zo als het oorspronkelijk
was toen het nieuw was.
Ook de bout tegen een oude magneet uit een speaker kleven, als je hem even
neer legt, wil ook wel wat helpen om zijn warmte enig sinds af te voeren.
Dat doe ik ook met een 40W Weller boutje.
Succes Cees.

Meer
28 dec 2011 22:59 #13067 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Soldeertechniek
Hallo Hans,

Ik herken je probleem en ben zelf ook al aan het rondneuzen voor een regelbaar station.
Nou zijn de eerste advertenties op die je ziet op MP van postorderbedrijven als conrad enz.
Daartussen staat een velleman station van 48W 150/420gr.
Word aangeboden vanaf 45 euro,lijkt mij een leuke hobbybout.

Gr. Bart

Meer
28 dec 2011 22:34 #13062 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Soldeertechniek
Hoi Laurens,

Na het blank vijlen en vertinnen van de roodkoperen stift was mijn soldeerboutje na 10 minuten al weer zwart verbrand en dan moet je toch wat ? Een regelbaar soldeerstation spreekt mij eigenlijk meer aan. Een roestvrijstalen punt soms? Die verbrandt niet.

groetjes, Hans

Gemaakt door Kunena