Skip to main content
Algemeen

Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?

Meer
12 okt 2011 14:20 - 12 okt 2011 14:23 #10420 door Huub
Gebruik een losse dimmer dan kan je deze wat
Langer aan laten . Beetje geel laten branden .
Steks met den kers boom dan gebruik ik ook een losse dimmer
Die heb ik gemaakt op een plankje met een stopcontakt
en een snoertje er aan . Met die kers verlichting
Daar gaat ook wel snel een lampje stuk .En met iets gedimt
Gaat het goed .en dat licht hoeft ook niet zoo fel bij
De TV . Huub
Laatst bewerkt 12 okt 2011 14:23 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 okt 2011 13:42 - 12 okt 2011 13:43 #10419 door Johannes
Klaas,

Waarschijnlijk had de lamp al de nodige branduren achter de rug en valt hem niks te verwijten. Kooldraadlampen zijn nog steeds als sfeerlamp te koop.
Zelf heb ik nog een ongebruikte erg oude Philips huiskamerlamp in een doosje. 220 volt en een lichtopbrengst van 200 decalumen. Brandtijd inmiddels slechts 10 minuten en dat wilde ik eigen zo laten :) Ik schat de lamp uit 1920

Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 okt 2011 13:43 door Johannes.

Meer
12 okt 2011 13:12 - 18 okt 2011 19:14 #10418 door klaas
Helaas, mijnkooldraadlamp is nu overleden...

Klaas : waardeloos
Laatst bewerkt 18 okt 2011 19:14 door Marcel L.

Meer
17 jan 2011 10:45 #1257 door Johannes
Helaas moet ik vanmiddag weer werken, maar Radio5 nostalgia heeft deze week een echt goed item over de sixties.
Zo zit ik me kapot te lachen over een conference van Wim Kan. Sorry, ik ga naar mijn werk :P

Hans

Meer
17 jan 2011 10:06 - 17 jan 2011 10:11 #1254 door Johannes
Goeie morgen Klaas,

Dan nu weer "on topic" :)
Inderdaad, gloeilampen kunnen - als de fabrikant dat wil - erg lang meegaan. Zo heb ik diverse Philips gloeilampjes die al heel wat branduren achter de rug hebben. Zoals deze die al sinds 1931 het schaalvenster van een Philips 830A van licht voorziet.

Een nog mooiere lichtshow geeft deze 640A uit 1934. Een viertal gloeilampjes verlichten - afhankelijk van de gekozen golflengte - de schaal. Noviteit: voor het eerst in de Philipshistorie een zenderschaal waar de zendernamen vermeld worden (in tegenstelling tot de vorige foto).

Het verlichte "streepje" boven de schaal is de schaduw-afstemindicator, de voorloper van het magische oog.

Aangezien Radio 5 Nostalgia in het kader van "de week van sixties" komende week zestiger jaren muziek uitzendt blijft de 640A deze week in de huiskamer staan. Het geluid is vele malen beter dan de hiervoor vermelde 830A. De 640A was in 1934 het toptoestel van Philips en klinkt na 75 jaar nog steeds erg mooi en zuiver. Onze grootouders (die zich zo'n radio konden veroorloven) hadden een prachtig toestel, met warme zuivere klank, aan deze 640A.

@ René, tis natuurlijk geen FM HiFi, maar onderschat vooral niet wat onze voorouders 75 jaar geleden al aan kwaliteit hadden.

P.s de topic ging over gloeilampen. Ik dwaalde even af...... de lampjes in de toestellen zijn nog de originele. Een advies: luister deze week ook eens naar Radio5 nostalgia :)
Nu klinkt "Blueberry Hill" van Fats Domino uit de 30 cm luidspreker :) .

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 17 jan 2011 10:11 door Johannes. Reden: foto's invoegen gaat niet

Meer
16 jan 2011 22:47 #1236 door klaas
Goedenavond mede forumleden.

In mijn profiel staat een foto van een Philips kooldraadlamp van 115 Watt die op dit moment in de keuken brand. (emaille schipperslamp)

Deze kooldraadlamp vond ik zo rond 1990 in een doos met rommel tijdens een buurt rommelmarkt. Hoe oud deze toen was, weet ik niet. Leuke lamp, moest ik gedacht hebben, en heeft nu in 21 jaar al heel wat fittinkjes gezien. Ook tijdens mijn diensttijd in 1995/96, heeft deze lamp mij verlicht in een Ikea fitting, boven mijn bed.

En nu in 2011 brand hij elke avond in de keuken. Heeft u ook zo'n onverwoestbare gloeilamp?

Gemaakt door Kunena