Algemeen
Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
13 okt 2011 20:34 #10458
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Tja Nico,
Ik denk het, jij zegt het.
Naast mijn stoel staat een lamp.
Ik heb van alles geprobeerd.
Maar om goed en prettig te kunnen lezen draai ik er uiteindelijk steeds weer een gewone gloeilamp van 40 Watt in.
Tenminste, zolang dat nog kan/mag.
Het zal allemaal best een kwestie zijn van gewenning.
Op een gegeven moment weet men niet beter meer.
Net zo, dat ik liever bel met een oudere telefoon dan met een mobiel.
Ik heb wel zo'n ding, maar toch.
Zelfs zo'n tec telefoon vind ik niks.
Ik zal, om jouw woorden te gebruiken, ook wel een ouwe zak zijn
Nou èn, als ik me daar lekker bij voel. Waarom zou ik dan veranderen.
Groet,
Han :thumbsup:
Ik denk het, jij zegt het.
Naast mijn stoel staat een lamp.
Ik heb van alles geprobeerd.
Maar om goed en prettig te kunnen lezen draai ik er uiteindelijk steeds weer een gewone gloeilamp van 40 Watt in.
Tenminste, zolang dat nog kan/mag.
Het zal allemaal best een kwestie zijn van gewenning.
Op een gegeven moment weet men niet beter meer.
Net zo, dat ik liever bel met een oudere telefoon dan met een mobiel.
Ik heb wel zo'n ding, maar toch.
Zelfs zo'n tec telefoon vind ik niks.
Ik zal, om jouw woorden te gebruiken, ook wel een ouwe zak zijn
Nou èn, als ik me daar lekker bij voel. Waarom zou ik dan veranderen.
Groet,
Han :thumbsup:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
13 okt 2011 19:39 #10457
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Het vervelendste verschil
Tussen gloeilampen en andere lichtbronnen (spaarlampen, TL buizen, LED lampen) is de volstrekt onvoldoende kleurweergave. Neem een spaarlamp, van wèlke aard dan ook en zie dat er grote donkere plekken in het lichtspectrum zijn. Neem een LED lamp en ontdek dat daar een hoop héél smalle monochroom lijnen uit komen: samen lijkt het op wit licht, maar van een goede kleurweergave komt niets terecht. Kleding die bij daglicht paars is, ziet er in dit soort kunstlicht vaalrood uit. Spullen die bij daglicht of gloeilamp licht mooi geel met blauw zijn, lijken bij LED licht bruin met groen. Doe mijn portie maar aan Fikkie
Nico
Tussen gloeilampen en andere lichtbronnen (spaarlampen, TL buizen, LED lampen) is de volstrekt onvoldoende kleurweergave. Neem een spaarlamp, van wèlke aard dan ook en zie dat er grote donkere plekken in het lichtspectrum zijn. Neem een LED lamp en ontdek dat daar een hoop héél smalle monochroom lijnen uit komen: samen lijkt het op wit licht, maar van een goede kleurweergave komt niets terecht. Kleding die bij daglicht paars is, ziet er in dit soort kunstlicht vaalrood uit. Spullen die bij daglicht of gloeilamp licht mooi geel met blauw zijn, lijken bij LED licht bruin met groen. Doe mijn portie maar aan Fikkie
Nico
13 okt 2011 19:39 #10456
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Hé Hans,
Best leuk die lamp in de vensterbank.
Alleen, het risico dat een van de katten die er van af kiepert.
Zou wel jammer zijn.
Groet,
Han
Best leuk die lamp in de vensterbank.
Alleen, het risico dat een van de katten die er van af kiepert.
Zou wel jammer zijn.
Groet,
Han
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
13 okt 2011 19:25 #10455
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Ja , we moeten aan de LED lampen, Ze worden ook steeds beter, toch vergeet men de grote blindstroom en harmonische vervuiling die LED lampen kunnen veroorzaken. Je zou denken 20 LED lampen van 6 watt(spotjes) via een relais schakelen en dimmen met een E-dimmer (PWM) mag toch geen probleem zijn. Mooi wel dus, relais van Hager brand de kast uit en dimmer sneuvelt. Het is niet alleen maar halleluja.
13 okt 2011 19:20 #10454
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Nog een andere reden om een lagere spanning en een zachte start te gebruiken, is de fascinatie die veel mensen hebben met de 'eeuwigbrandende' of 'onverslijtbare' lamp, die niet zou bestaan of door fabrikanten tegengehouden werd. De constructie van een gloeilamp is een afweging tussen kostprijs, brandspanning, vermogen, lichtopbrengst en levensduur. Door de lamp op een flink lagere spanning te bedrijven, verander je een parameter van die afweging en wordt een normale lamp bijna een eeuwigbrandende lamp.
13 okt 2011 19:09 #10453
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Dag Nico,
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik had nog nooit van een Vielfachwendel gehoord. Weer wat geleerd.
Groeten, Hans
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik had nog nooit van een Vielfachwendel gehoord. Weer wat geleerd.
Groeten, Hans