Algemeen
Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Minder
Meer
29 sep 2017 16:33 - 29 sep 2017 16:43 #68908
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
't Meeste hiervan heb ik in oktober 2011 al verteld. Dan dus nog maar eens:
Volgens de elementaire elektriciteitsleer zal de stroom door een gloeilamp van 60 Watt 0,27 ampère zijn. Weerstandje van 47 Ohm erbij verlaagt de spanning met 12,7 volt en geeft 3,5 Watt warmte ontwikkeling
Gewoon draadgewonden weerstandje, dus; alleen wèl zorgen dat 'ie z'n warmte kwijt kan
Niet opsluiten in een lampvoet, bijvoorbeeld en geen brandbare zaken in de buurt
Eventueel voor wat ventilatie- gaatjes zorgen
De lamp gaat opmerkelijk veel langer mee; vuistregel is verdubbeling van de brandtijd bij elke 5% spannings vermindering. Verder wordt de stroomstoot bij inschakelen aanzienlijk beperkt, koudweerstand van de gloeidraad is ongeveer 80 ohm
Nico
PS zo'n "vielfachwendel" lamp kan flinke radio storing veroorzaken omdat hij de eigenschappen van een "Bremsfeldröhre" heeft. Màchtig interessante materie, zoek maar op "Barkhausen schwingungen"
N.
Volgens de elementaire elektriciteitsleer zal de stroom door een gloeilamp van 60 Watt 0,27 ampère zijn. Weerstandje van 47 Ohm erbij verlaagt de spanning met 12,7 volt en geeft 3,5 Watt warmte ontwikkeling
Gewoon draadgewonden weerstandje, dus; alleen wèl zorgen dat 'ie z'n warmte kwijt kan
Niet opsluiten in een lampvoet, bijvoorbeeld en geen brandbare zaken in de buurt
Eventueel voor wat ventilatie- gaatjes zorgen
De lamp gaat opmerkelijk veel langer mee; vuistregel is verdubbeling van de brandtijd bij elke 5% spannings vermindering. Verder wordt de stroomstoot bij inschakelen aanzienlijk beperkt, koudweerstand van de gloeidraad is ongeveer 80 ohm
Nico
PS zo'n "vielfachwendel" lamp kan flinke radio storing veroorzaken omdat hij de eigenschappen van een "Bremsfeldröhre" heeft. Màchtig interessante materie, zoek maar op "Barkhausen schwingungen"
N.
Laatst bewerkt 29 sep 2017 16:43 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 sep 2017 13:31 #68901
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Of, hoe lang gaat een led lamp mee?
Niet langer dan een gloeilamp in mijn woning vroeger mee ging.
Zelfs korter, ze gaan gemiddeld 3 a 4 maanden mee.
En er zijn er twee die al enkele jaren lang licht geven.
Die twee zijn dus een uitzondering en doen het mooi,
zonder flikkering. En ze waren niet duurden dan al die andere
flikkerende prut zooi.
Moet toch beter kunnen?
Ach led lamp; Het is ook een wegwerp product....
Net als de gloeilamp was....
Wat men bespaard aan energie, geeft men uit aan de wat duurdere
prijs van led lampen.
Cees.
Niet langer dan een gloeilamp in mijn woning vroeger mee ging.
Zelfs korter, ze gaan gemiddeld 3 a 4 maanden mee.
En er zijn er twee die al enkele jaren lang licht geven.
Die twee zijn dus een uitzondering en doen het mooi,
zonder flikkering. En ze waren niet duurden dan al die andere
flikkerende prut zooi.
Moet toch beter kunnen?
Ach led lamp; Het is ook een wegwerp product....
Net als de gloeilamp was....
Wat men bespaard aan energie, geeft men uit aan de wat duurdere
prijs van led lampen.
Cees.
29 sep 2017 12:54 #68900
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Even omhoog voor Nico
Henk van 't Kruis
26 sep 2017 15:12 - 26 sep 2017 15:18 #68842
door matty
Beantwoord door matty in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Hoi Nico
Ik ben erg benieuwd wat voor een weerstand je gebruikt hebt voor de vielfachwendel lamp. En hoe heb je deze gemonteerd?
ik wil dit namelijk ook doen voor een aantal van mijn gloei en kooldraad lampen. Ik bedoel wattage enzo . 47 ohm is dus voor 60 watt lamp. Ik heb nl verschillende electronicazaken gebeld en zeiden dat het of niet kon, of te warm werd, en zag dat er tig soorten zijn dus vandaar mijn vraag.
Metske
Ik ben erg benieuwd wat voor een weerstand je gebruikt hebt voor de vielfachwendel lamp. En hoe heb je deze gemonteerd?
ik wil dit namelijk ook doen voor een aantal van mijn gloei en kooldraad lampen. Ik bedoel wattage enzo . 47 ohm is dus voor 60 watt lamp. Ik heb nl verschillende electronicazaken gebeld en zeiden dat het of niet kon, of te warm werd, en zag dat er tig soorten zijn dus vandaar mijn vraag.
Metske
Laatst bewerkt 26 sep 2017 15:18 door matty.
19 okt 2011 20:33 #10631
door ahavelaar
Beantwoord door ahavelaar in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Om even op de vraag terug te komen: De langst brandende gloeilamp brandt inmiddels al 110 jaar!
Zie: weblog.wijverkopennoggloeilampen.nl/2011...ende-gloeilamp-ooit/
en hier een live webcam: www.centennialbulb.org/photos.htm
Groeten,
Arjan
Zie: weblog.wijverkopennoggloeilampen.nl/2011...ende-gloeilamp-ooit/
en hier een live webcam: www.centennialbulb.org/photos.htm
Groeten,
Arjan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L
Minder
Meer
19 okt 2011 17:07 - 19 okt 2011 17:07 #10626
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Even "off topic" Hoe lang gaat een gloeilamp mee?
Ja zulke antwoorden kan ik ook bedenken:
Hoe lang gaat een gloeilamp mee----? Simpel toch, tot 'ie stuk is!
:neeneenee: :neeneenee:
N.
Hoe lang gaat een gloeilamp mee----? Simpel toch, tot 'ie stuk is!
:neeneenee: :neeneenee:
N.
Laatst bewerkt 19 okt 2011 17:07 door Ouwe Schipper.