Skip to main content
Algemeen

CasaNova nieuwe aanwinst

Meer
23 okt 2011 15:04 - 23 okt 2011 15:09 #10749 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: CasaNova nieuwe aanwinst
Volgens het typestickertje gaat het om het chassis van een Jena 5020 (niet helemaal duidelijk te lezen maar lijkt verdacht goed te kloppen, zie www.radiomuseum.org/r/stern_sonn_jena_5020.html ).

Met die aanduiding en eventueel met informatie over de buizenbezetting moet het mogelijk zijn om een precies of goed gelijkend schema te vinden (op mijn link staat er ook een, maar dat is alleen voor leden). Ik meen dat de schematheek van de NVHR wel wat RFT heeft, anders Raupenhaus misschien.

Overigens zouden er volgens deze gegeven link ook nog papiercondensatoren inzitten, en zal het vervangen daarvan mogelijk wel schelen (is geen garantie dat er niet nog andere mankementen inzitten, dus dan is gewoon foutzoeken ook op zijn plaats).
Laatst bewerkt 23 okt 2011 15:09 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 okt 2011 15:01 #10748 door jwr
Beantwoord door jwr in topic Re: CasaNova nieuwe aanwinst
Heb hem nog even laten opwarmen, waarschijnlijk heeft deze lang uitgestaan. Nu is de bromtoon weg alleen nog een zachte lage toon op de achtergrond. Ook is het geluid nog steeds erg zacht.

Dit is de eerste radio die ik zelf beetje op wil knappen maar moet me er zeker nog in verdiepen allemaal. Heb je zo nog dingen waar ik op moet letten?

Meer
23 okt 2011 14:51 #10747 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: CasaNova nieuwe aanwinst
Precies zoo als Lauren ook al zegt
En zoo vooral niet meer aanzetten dat geeft grote schade
Huub

Meer
23 okt 2011 14:45 #10746 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: CasaNova nieuwe aanwinst
Sterke bromtoon, ook met volume dicht -> defecte voedingselco. Koppel de oude los, en soldeer nieuwe in de schakeling. Meestal zijn 400v elco's voldoende, soms heb je een 450v elco nodig.
Dat kan ook de oorzaak van het zachte geluid zijn. Dat klusje is zo gepiept, als je het zelf niet aandurft kan een ervaren sleutelaar dat wel even verhelpen.

Ik kan niet zien op de foto's of er papiercondensatoren in zitten. Als die er in zitten, is het aan te raden om wat zaken te controleren. Een lekke koppelcondensator kan voor zacht, vervormd geluid zorgen en voor snelle slijtage van de eind en gelijkrichtbuis.

.

Meer
23 okt 2011 14:40 #10744 door jwr
Beantwoord door jwr in topic Re: CasaNova nieuwe aanwinst
Oke bedankt voor de informatie!
Ik heb nog even een foto gemaakt en bijgevoegd met typenummer.

Kunnen jullie mij ook helpen met het probleem dat de radio erg zacht is in geluid? Waar kan dit aanliggen. Bij alle kanalen is dit het geval. Wel is er een sterke bromtoon te horen en zacht op de achtergrond de muziek.
Bijlagen:

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
Meer
23 okt 2011 12:13 #10735 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: CasaNova nieuwe aanwinst
:lachuh: Ik zag dat Maarten en ik dezelfde snelheid en eenduidigheid van antwoord hebben...
: prima :
Greeetz, TT.

Gemaakt door Kunena