header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Bandrecorders

Aansluiten C36 op de B7X73A

Lees meer
02 dec 2020 12:35 - 02 dec 2020 12:38 #87191 door RR1957
Hoi heren.

Bij deze mijn vraag hoe ik het beste de Revox kan aansluiten op de B7X73A
naast de Lenco platenspeler en de TivoliCD.
Voor beide heb ik het eerder genoemde schakelkastje zoals geadviseerd door Peter B.
Het schakelkastje is uiteraard stereo en aldus is de cd speler zo aangesloten, evenals
de Lenco. Het schakelkast heeft dan een aansluiting op de radio waarbij de beide
signaal-kabeltjes gekoppeld zijn en de aarde-kabeltjes voor de mono aansluiting.
Kan ik de Revox aansluiten op één van de twee aansluitbussen op de derde aansluiting
van het schakelkastje met een tulpstekker? Ik heb dus maar één kant van een stereo
kabel nodig.
De Revox heeft een radio aansluiting (22) , maar die is volgens mij alleen voor signaal input.
Vreemd genoeg is dat een tulpstekker. Er is een andere aansluiting met twee
banaan-stekkers voor audio apparatuur (26). Die moet ik dan volgens mij hebben.
Is deze alleen een uitgang of is hij ook als ingang te gebruiken om op te nemen?
Dat is me niet helemaal duidelijk en ik ga niet experimenteren als ik het niet zeker weet.
Misschien erg beginneling-achtig, maar dat is dan maar zo. ;-)

Om zeker te zijn hoor ik het graag van de experts.
Ik heb er in ieder geval grote lol in.

Alvast dank voor de tips.




Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:
Laatst bewerkt 02 dec 2020 12:38 door RR1957.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 dec 2020 13:36 - 02 dec 2020 13:38 #87192 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Aansluiten C36 op de B7X73A
De Revox C36 heeft nog niet de gangbare lijnuitgang zoals we die kennen van zijn opvolgers en andere merken. Je moet inderdaad hiervoor de extra luidsprekeraansluiting 26 gebruiken. Het uitgangssignaal wordt beïnvloed door de volume en klankregelaar. In dit geval speelt ook de kwaliteit van de eindversterker (met name de uitgangstrafo) een rol. Hopelijk is die goed, maar het signaal op deze uitgang is kwalitatief toch minder goed dan bij een echte lijnuitgang (direct aangesloten na de weergaveversterker). Voor opname gebruik je de de tulpaansluiting 22. Er staat ook een opmerking over het tegelijkertijd aansluiten van de in en uitgang op een radio-toestel. Let hier op, want je kan een aardlus maken die een hoger bromniveau geeft.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 02 dec 2020 13:38 door Jan Bus. Reden: foutje
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 dec 2020 17:08 #87195 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Aansluiten C36 op de B7X73A
De B7X73A heeft een recorderaansluiting, voor zowel opname en weergave.
De recorders van o.a. Philips uit die tijd hadden een radio/grammofoon ingang, die bij opname als ingang en bij weergave als uitgang diende. Je kon dan met een enkelpolig snoer met aan beide kanten een tweepolige steker met middenpen zowel opnemen als weergeven.
Voor opname van zowel radio, platenspeler en CD speler kun je de recorderuitgang van de B7X verbinden met de grammofooningang (22) van de Revox. Het opnameniveau is dan ook niet afhankelijk van de volumeregelaar op de B7X.
Voor weergave kun je gebruik maken van de derde ingang van het schakelkastje die je verbindt met de extra luidspreker uitgang van de Revox. Mocht je last van een aardlus hebben, dan moet je de massa van de l.s. uitgang losnemen.

Je moet er alleen aan denken dat je bij weergave de grammofoon regelaar van de Revox dichtdraait en bij opname het schakelkastje niet in de derde stand zetten, anders ziet de recorder zijn eigen signaal terug.

Uiteraard is een “echte” lijnuitgang op de Revox beter maar die is er niet en er ook niet op te maken omdat er ook correctie in de eindversterker plaatsvindt.

Als je de mogelijkheid voor opname maar éénmalig gebruikt om wat banden op te nemen lijkt het me beter om het opnamesnoer na opname los te nemen. Maar dan moet je bij weergave de massa van de l.s aansluiting NIET losnemen.

Misschien is dit niet de elegantste manier, maar m.i. is er geen andere mogelijkheid.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 dec 2020 19:41 #87196 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Aansluiten C36 op de B7X73A
Zou een luidspreker naar lijnuitgang (tulp) transformator adviseren zoals in de autoradio
industrie wordt gebruikt.
Als dit een goed idee is wil ik het voor je uitwerken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 dec 2020 20:15 - 02 dec 2020 20:24 #87199 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Aansluiten C36 op de B7X73A
Revox geeft zelf aan dat je de luidsprekeruitgang kunt gebruiken. Er wordt nergens gesproken over extra kastjes e.d.
Gezien het geringe uitgangsvermogen van de Revox vergeleken met de moderne autoradio’s zijn geen problemen te verwachten.
Oversturen van de ingang van de B7X zal niet gebeuren omdat de volumeregelaar voor de eerste versterktrap zit.
Gewoon proberen.

Buiten dit: Misschien loont het de moeite een Grundig zuiltje op de Revox te proberen, klinkt misschien wel zo goed dat er minder of geen behoefte aan is om weer te geven via de B7X. Je hoeft dan alleen de opnamekant aan te sluiten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 02 dec 2020 20:24 door peter1952.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02 dec 2020 20:35 #87200 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Aansluiten C36 op de B7X73A
En kan ik, voor weergave, de Revox met één -enkele- kabel
aansluiten op het schakelkastje op één van de twee stereo aansluitingen.
Een kabel met aan de ene kant een tulp en de andere kant twee banaan
stekkers op de luidspreker/versterker/pick-up uitgang (26).
Ik heb een stereo audio kabel van 1,5 meter die ik gewoon kan splitsen
tot twee mono kabels. Die zou zelfs (of een tweede) geschikt zijn voor
aansluiting 22 op de tape aansluiting van de B7X73A.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • Advertenties en ander promotie materiaal_80
  • Fotograaf: Philips
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 19
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen
  • Grundig 4067-2 revisie
  • Fotograaf: H. van t Kruis
  • Categorie: Grundig 4067
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisie van een Grundig 4067
  • Grundig 3068_14
  • Fotograaf: Geen Data
  • Categorie: REPARATIE FOTOS
  • Downloads: 23
  • Omschrijving: Revisie Grundig 3068

JoomTreeview

JoomSearch