Skip to main content
Bandrecorders

Pa's bandrecorder

Meer
16 nov 2018 19:10 #74017 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Pa's bandrecorder
Hoeft echt niet, kan wel natuurlijk.
Maar mijn KONTAKT uit 1953 gaat van rechts naar links.
Let ook op positie drukrol.
Dit geeft ook de indicatie dat het zo behoort te lopen.
Zitten 3 losse motoren in, zou gek zijn als allemaal org andere kant zou op moeten lopen.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 nov 2018 18:53 #74016 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Pa's bandrecorder
Ik weet niet of ik het goed zie maar de koppen lijken boven te zitten. Dan moet de band ook van rechts naar links bewegen ip.v. links naar rechts.
Bij de meeste bandrecorders loopt de band onderlangs de koppen maar in vroegere tijden waren er recorders waarbij de band bovenlangs de koppen liep, dus de gevoelige laag werd naar de buitenkant op gewikkeld. Links kwam dan onder op de band maar toen later de recorders kwamen met de koppen meer naar het midden en waarbij de band dus onderlangs liep moest de band een slag gedraaid worden dus kwam links boven te liggen en is dat dus niet anders geweest.
Ik geloof dat bij de Telefunken M10 dat dat het geval was, toen men bij de omroep overging naar de M15 moesten de banden eerst met een slag er in overgespoeld worden.

Jack Marotick

Meer
16 nov 2018 15:17 #74008 door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Pa's bandrecorder
Da's ook wat ik ga doen uiteindelijk, Maurice. Maar eerst een heleboel andere dingen nu.

Meer
14 nov 2018 23:25 #74001 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Pa's bandrecorder
Weinig kans dat een museum trek heeft in dergelijke recorder. Is een basic eenvoudige versie. Moet wel een heel bijzondere zijn en zeldzaam willen musea die al vol staan. Zie bv ook Correct Museum die ook heel veel reeds heeft van de hand gedaan omdat het te veel is. Wij mazzel omdat we dan aan leuke spullen kunnen komen.

Je hebt er zelf meer lol aan er leven in te brengen.
Trafo die kennelijk werkt fijn laten zitten, zou reeds een juiste moeten zijn, ding heeft er kennelijk mee gewerkt.
EM80 zijn zelden defect in recorders daar ze alleen bij opname werken.
Wat elko's en koppel condensators vervangen , drup olie, soms een snaartje en draaien.

Meer
14 nov 2018 22:28 #73999 door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Pa's bandrecorder
Verdraaid!

Inderdaad een Kuba Imperial/Cherie En die trafo is inderdaad kennelijk een keer vervangen. En hij moet van na 1953 zijn omdat er een EM80 in zit, en hij is gekocht in ik denk 1957. Ik was vier. En mijn vader had daarvoor een recorder in huis gehad van de universiteit van Amsterdam die wél de goede kant opdraaide want dat was altijd het probleem. Rond 1960 heeft hij een Philips viersporen gekocht.

Ik denk niet dat ik er iets aan doe, anders dan een keer een EM80 kopen en een oude teertrafo erin zetten. Ik zie mij dit niet opknappen. Misschien leuk aan het bandrecordermuseum na te laten en er zo min mogelijk aan veranderen?

Meer
14 nov 2018 19:43 - 14 nov 2018 19:44 #73996 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Pa's bandrecorder
Gevonden bij de NVHR:

Cees- pa1dba
Bijlagen:
Laatst bewerkt 14 nov 2018 19:44 door Cees PA1DBA.

Gemaakt door Kunena