Bandrecorders
Pa's bandrecorder
14 apr 2019 18:35 - 14 apr 2019 18:36 #77089
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Pa's bandrecorder
Ja, dat klopt herinner ik mij. En sorry voor het wat late antwoord, ik werd even helemaal door mijn RC treinen gegrepen. Sorry voor de erg late reactie, maar ik kom weinig op fora.
Maar goed, het rijdt nu, dit was de eerste proefrit. Het rijd dus op een accu en wat je hoort zijn de radiografische pulsen die de camera kennelijk oppakt.
En met mijn HF10 gaat het ook de goede kant op, ik heb alle gaten af, nu nog een gaatje tijd vinden
Maar goed, het rijdt nu, dit was de eerste proefrit. Het rijd dus op een accu en wat je hoort zijn de radiografische pulsen die de camera kennelijk oppakt.
En met mijn HF10 gaat het ook de goede kant op, ik heb alle gaten af, nu nog een gaatje tijd vinden
Laatst bewerkt 14 apr 2019 18:36 door Martin21.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 nov 2018 13:36 #74031
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Pa's bandrecorder
Ja deze loopt met de gevoelige kant band aan de BUITEN zijde!
Dus je tapes omspoelen zodat de afspeel kant van de band aan de buiten kant spoel ligt.
Tevens loopt deze de andere kant op.
Zoals de foto toestel ligt spoelt deze van van links naar rechts.
Aandruk rol zit altijd aan de opwikkelspoel zijde.
Dus je tapes omspoelen zodat de afspeel kant van de band aan de buiten kant spoel ligt.
Tevens loopt deze de andere kant op.
Zoals de foto toestel ligt spoelt deze van van links naar rechts.
Aandruk rol zit altijd aan de opwikkelspoel zijde.
17 nov 2018 13:34 #74030
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Pa's bandrecorder
Even een kleine correctie: De band moet als eerste langs de wiskop lopen, en niet als laatste zoals ik eerder zei. Anders zou de opname meteen gewist worden.
Een band waarvan het onderspoor wordt gebruikt i.p.v. het bovenspoor is prima af te spelen op een stereo recorder.
Groeten,
Peter
Een band waarvan het onderspoor wordt gebruikt i.p.v. het bovenspoor is prima af te spelen op een stereo recorder.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
17 nov 2018 12:41 - 17 nov 2018 12:45 #74029
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Pa's bandrecorder
Nee, dat weet ik zeker dat hij andersom liep want dat was een enorm gedoe indertijd.
In die tijd moesten er bepaalde teksten voor studenten ingesproken worden en dat was o.a. een onderdeel van het baantje van mijn vader naast les geven. Dat moest hij s'avonds thuis doen en dan verdiend hij een broodnodig centje bij. Dus, had hij een indrukwekkend staand apparaat thuis staan, en ontdekte de overige mogelijkheden ervan. En die draaide de "goede" kant op.
Maar, dat ding moest na verloop van tijd natuurlijk terug, en toen is deze gekocht en begonnen de problemen. Want, de banden draaide andersom, dat herinner ik me nog, en moest alles met behulp van de eerste recorder omgezet.
In die tijd moesten er bepaalde teksten voor studenten ingesproken worden en dat was o.a. een onderdeel van het baantje van mijn vader naast les geven. Dat moest hij s'avonds thuis doen en dan verdiend hij een broodnodig centje bij. Dus, had hij een indrukwekkend staand apparaat thuis staan, en ontdekte de overige mogelijkheden ervan. En die draaide de "goede" kant op.
Maar, dat ding moest na verloop van tijd natuurlijk terug, en toen is deze gekocht en begonnen de problemen. Want, de banden draaide andersom, dat herinner ik me nog, en moest alles met behulp van de eerste recorder omgezet.
Laatst bewerkt 17 nov 2018 12:45 door Martin21.
16 nov 2018 19:23 #74021
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Pa's bandrecorder
Het is helemaal een gek ding, ook elektronisch. Ik heb via radiomuseum.org het schema van de eerste versie binnengehaald en die had kennelijk nog geen ingebouwde eindversterker en luidspreker.
Als je opnam via de microfoon dan werd het microfoonsignaal eerst versterkt in de recorder en het versterkte signaal naar de grammofoonaansluiting van de radio of een versterker gevoerd om daar verder versterkt te worden.
Het signaal vanaf de extra luidsprekeruitgang van de radio of versterker werd vervolgens in de recorder gebruikt om de opname/weergavekop aan te sturen.
Bij opname vanaf de grammofoon werd de eerste stap overgeslagen.
Je kunt dus niet opnemen zonder radio of versterker.
Bij weergave werd het signaal uit de kop eerst versterkt in de recorder en dan naar de grammofooningang van radio of versterker gestuurd. De wisoscillator wordt daartoe geschakeld als versterker.
Er werd wel gebruikgemaakt van H.F. wissen.
Dan de looprichting: Kijk waar de koppen zitten. zitten ze aan de binnenkant dan moet de gevoelige laag van de band uiteraard ook aan de binnenkant zitten, zoals bij alle latere recorders.
De band moet lopen vanaf de kaapstander naar de koppen toe, in elk geval als laatste langs de wiskop.
Het ding is helemaal gek: Het deck zit a.h.w. ondersteboven. Er zijn meerdere recorders die dat hebben, zoals sommige Amerikaanse (Webcor).
Het zou me niet verbazen als de band ook de andere kant op zou lopen als normaal, hoewel dat niets uit zou mogen maken.
Heb je een foto van de bovenzijde?
Dan die trafo: Misschien is er later een eindversterker bij gebouwd. Dan heb je een zwaardere voeding nodig.
Groeten,
Peter
Als je opnam via de microfoon dan werd het microfoonsignaal eerst versterkt in de recorder en het versterkte signaal naar de grammofoonaansluiting van de radio of een versterker gevoerd om daar verder versterkt te worden.
Het signaal vanaf de extra luidsprekeruitgang van de radio of versterker werd vervolgens in de recorder gebruikt om de opname/weergavekop aan te sturen.
Bij opname vanaf de grammofoon werd de eerste stap overgeslagen.
Je kunt dus niet opnemen zonder radio of versterker.
Bij weergave werd het signaal uit de kop eerst versterkt in de recorder en dan naar de grammofooningang van radio of versterker gestuurd. De wisoscillator wordt daartoe geschakeld als versterker.
Er werd wel gebruikgemaakt van H.F. wissen.
Dan de looprichting: Kijk waar de koppen zitten. zitten ze aan de binnenkant dan moet de gevoelige laag van de band uiteraard ook aan de binnenkant zitten, zoals bij alle latere recorders.
De band moet lopen vanaf de kaapstander naar de koppen toe, in elk geval als laatste langs de wiskop.
Het ding is helemaal gek: Het deck zit a.h.w. ondersteboven. Er zijn meerdere recorders die dat hebben, zoals sommige Amerikaanse (Webcor).
Het zou me niet verbazen als de band ook de andere kant op zou lopen als normaal, hoewel dat niets uit zou mogen maken.
Heb je een foto van de bovenzijde?
Dan die trafo: Misschien is er later een eindversterker bij gebouwd. Dan heb je een zwaardere voeding nodig.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
16 nov 2018 19:22 #74019
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Pa's bandrecorder
drie luxor motoren of colaro papst ?
huub
huub