Bandrecorders
Philips EL3542
21 sep 2012 20:16 #21739
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips EL3542
Beste Bert,
Je hebt kennelijk mazzel met deze recorder, meestal zijn inderdaad de koppen ver ingesleten, de snaren vergaan enz. De jouwe is kennelijk weinig gebruikt.
De koppen van Philips slijten snel. Af en toe heb je mazzel, zoals bij mijn EL3547, daarvan bleken de koppen ook nog als nieuw te zijn, net als de rest. Met deze recorder kon ik ook prima opnamen maken.
Maar goed, over jouw recorder: De drie zichtbare schroeven er uit schroeven. Daarna de dubbele knop links er af trekken (zit met een klemveer vast) en dan de plastic dekplaat die om de toetsen zit er af wippen met een kleine schroevendraaier (zit met klemmetjes vast). Daar onder zitten ook nog enkele schroeven die je er uit moet draaien. Daarna kun je de dekplaat afnemen.
Het mechaniek is simpel maar degelijk. Als je de houder van de remmen naar achter drukt kun je de spoelschotels er af nemen. Schakel de recorder op weergeven en voel of de rechter schotel geen tikken geeft. Druk er zachtjes op, dan mag je geen tikkend geluid horen en/of voelen. Is dit wel zo dan moet het asje iets hoger komen door er dun nylon ringetje onder het plastic ringetje te doen dat aan de as vast zit. Even goed kijken en je ziet wat ik bedoel.
Onder de spoelschotels zitten drie rubber doppen die de schotels meenemen bij spoelen. Zullen wel hard geworden zijn. Ik heb daar bij mijn EL3541, die net zo werkt, de dikke buitenmantel van een rubber snoer voor gebruikt, dat ik op maat heb gesneden.
Het is best een mooie recorder, maak maar eens een opname op de hoogste snelheid. Daar kunnen maar weinig recorders aan tippen. De meeste recorders van Philips maken bij 9,5 cm/sec prima opnames.
Succes met je mooie recorder!
Groeten,
Peter
Je hebt kennelijk mazzel met deze recorder, meestal zijn inderdaad de koppen ver ingesleten, de snaren vergaan enz. De jouwe is kennelijk weinig gebruikt.
De koppen van Philips slijten snel. Af en toe heb je mazzel, zoals bij mijn EL3547, daarvan bleken de koppen ook nog als nieuw te zijn, net als de rest. Met deze recorder kon ik ook prima opnamen maken.
Maar goed, over jouw recorder: De drie zichtbare schroeven er uit schroeven. Daarna de dubbele knop links er af trekken (zit met een klemveer vast) en dan de plastic dekplaat die om de toetsen zit er af wippen met een kleine schroevendraaier (zit met klemmetjes vast). Daar onder zitten ook nog enkele schroeven die je er uit moet draaien. Daarna kun je de dekplaat afnemen.
Het mechaniek is simpel maar degelijk. Als je de houder van de remmen naar achter drukt kun je de spoelschotels er af nemen. Schakel de recorder op weergeven en voel of de rechter schotel geen tikken geeft. Druk er zachtjes op, dan mag je geen tikkend geluid horen en/of voelen. Is dit wel zo dan moet het asje iets hoger komen door er dun nylon ringetje onder het plastic ringetje te doen dat aan de as vast zit. Even goed kijken en je ziet wat ik bedoel.
Onder de spoelschotels zitten drie rubber doppen die de schotels meenemen bij spoelen. Zullen wel hard geworden zijn. Ik heb daar bij mijn EL3541, die net zo werkt, de dikke buitenmantel van een rubber snoer voor gebruikt, dat ik op maat heb gesneden.
Het is best een mooie recorder, maak maar eens een opname op de hoogste snelheid. Daar kunnen maar weinig recorders aan tippen. De meeste recorders van Philips maken bij 9,5 cm/sec prima opnames.
Succes met je mooie recorder!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
21 sep 2012 20:00 - 21 sep 2012 20:01 #21738
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips EL3542
Hi Bert, leuke bandrecorder. Ik heb de documentatie ervan, kan morgen even zoeken. Mocht je nog banden nodig hebben. Van elke denkbare maat heb ik er nog wel enige tientallen.
Laatst bewerkt 21 sep 2012 20:01 door hkruis.
21 sep 2012 19:52 #21737
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips EL3542
Bandrecorders reviseren gaat lastig
koppen zijn niet meer te vinden nieuw zeker niet
de meeste zijn ingesleten dus 100% wordt het niet meer
zeker met de zachte koppen van philips de hoge tonen vallen weg
soms zit je met uitgeharde aandrijfwielen want het moet echt perfect zijn anders gaat het jengelen en janken ruimte in het lager is helemaal uitgesloten of het varieren van klank dof helder het spoelen gaat ook veel al mis opname schakelaars
Nieuwe tape's zijn niet meer verkrijgbaar dus je zit met oude vergane tapes bruin en ellende
en vol drop outs
de enigste goede zijn de revoxen Akai met de onverslijtbare glasferriet koppen
maar als de software niet meer goed is de band dan werkt het op geen 1 recorder goed
een platenspeler daarintegen is vriendelijker om te reviseren
is het kristal element defect plaats je een ander merk in de kop of bij philips plak je een ander element erin en het werkt weer een tussewiel schuur je een rand af en is weer bruikbaar bij een lenco kun je een O ring op de velg leggen en werkt ook weer
daar kun je met aanpassingen weer bereiken dat het weer allemaal werkt
Bandrecorders liggen bij verzamelaars minder in de smaak en vandaar voor een appel en ei aangeboden wordt maar een perfect werkende is echt een zeldzaamheid
zeker met philips recorders.
Mvg René Daemen
koppen zijn niet meer te vinden nieuw zeker niet
de meeste zijn ingesleten dus 100% wordt het niet meer
zeker met de zachte koppen van philips de hoge tonen vallen weg
soms zit je met uitgeharde aandrijfwielen want het moet echt perfect zijn anders gaat het jengelen en janken ruimte in het lager is helemaal uitgesloten of het varieren van klank dof helder het spoelen gaat ook veel al mis opname schakelaars
Nieuwe tape's zijn niet meer verkrijgbaar dus je zit met oude vergane tapes bruin en ellende
en vol drop outs
de enigste goede zijn de revoxen Akai met de onverslijtbare glasferriet koppen
maar als de software niet meer goed is de band dan werkt het op geen 1 recorder goed
een platenspeler daarintegen is vriendelijker om te reviseren
is het kristal element defect plaats je een ander merk in de kop of bij philips plak je een ander element erin en het werkt weer een tussewiel schuur je een rand af en is weer bruikbaar bij een lenco kun je een O ring op de velg leggen en werkt ook weer
daar kun je met aanpassingen weer bereiken dat het weer allemaal werkt
Bandrecorders liggen bij verzamelaars minder in de smaak en vandaar voor een appel en ei aangeboden wordt maar een perfect werkende is echt een zeldzaamheid
zeker met philips recorders.
Mvg René Daemen
René Daemen
21 sep 2012 19:39 #21736
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips EL3542
OK,
Er is al aardig gereageerd.
Maar nogmaals de vraag wie weet hoe ik hem van de behuizing ontdoe ????
Er is al aardig gereageerd.
Maar nogmaals de vraag wie weet hoe ik hem van de behuizing ontdoe ????
Mvg.
Bert
21 sep 2012 19:02 - 21 sep 2012 19:12 #21734
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips EL3542
R.
Heel herkenbare opmerking
Een bandrecorder was vroeger erg duur en naast de tv DE trots van de man die zondag het vlees sneed.
Zo ging dat bij ons thuis ook pa sneed zondag's het vlees en was apentrots op de tv die we al wel vanaf 1956 hadden een bandrecorder hadden ze niet.
De eerste bandrecorder een Grundig TK 46 deed eind 60 zijn intrede echter deze kocht mijn oudste broer tweedehands van zijn eerste verdiende loon de rest van de familie mocht er alleen maar naar kijken maar aankomen niet.
Heel herkenbare opmerking
Een bandrecorder was vroeger erg duur en naast de tv DE trots van de man die zondag het vlees sneed.
Zo ging dat bij ons thuis ook pa sneed zondag's het vlees en was apentrots op de tv die we al wel vanaf 1956 hadden een bandrecorder hadden ze niet.
De eerste bandrecorder een Grundig TK 46 deed eind 60 zijn intrede echter deze kocht mijn oudste broer tweedehands van zijn eerste verdiende loon de rest van de familie mocht er alleen maar naar kijken maar aankomen niet.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 sep 2012 19:12 door Bert Kn.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
21 sep 2012 18:17 - 21 sep 2012 18:18 #21733
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Philips EL3542
Alle apparaten waar wij onze hobby mee bedrijven moeten toch
onderhouden en gereviseerd worden?
Waarom zou dat nou ineens niet gelden voor bandrecorders...
Dat ze wat minder populair zijn alla.
Vaak ook stevige en vooral zware apparaten. Moet je maar zin in hebben.
Wat niet haalbaar is weer haalbaar maken en anders maar een beetje anders.
Een bandrecorder was vroeger erg duur en naast de tv DE trots van de man
die zondag het vlees sneed.
:thumbsup:
Worden er eigenlijk nog nieuwe banden gemaakt?
Groet
René
onderhouden en gereviseerd worden?
Waarom zou dat nou ineens niet gelden voor bandrecorders...
Dat ze wat minder populair zijn alla.
Vaak ook stevige en vooral zware apparaten. Moet je maar zin in hebben.
Wat niet haalbaar is weer haalbaar maken en anders maar een beetje anders.
Een bandrecorder was vroeger erg duur en naast de tv DE trots van de man
die zondag het vlees sneed.
:thumbsup:
Worden er eigenlijk nog nieuwe banden gemaakt?
Groet
René
Laatst bewerkt 21 sep 2012 18:18 door brcf01.