Skip to main content
Zelfbouw

FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit

Meer
24 jan 2022 10:43 - 24 jan 2022 10:53 #93677 door peter1952
Ook bij andere typen plano’s verschilt de loudness schakeling bij de mono en stereo modellen, bijvoorbeeld de B5X23A (mono) en de B5X43A (stereo).
Bij de mono versie is het loudness netwerk 10 kOhm een 22 nF, bij de stereo uitvoering 33 KOhm en 6,8 nF. Dit verschilt iets meer dan een factor 3, de RC tijd is ook nagenoeg hetzelfde. 
Misschien heeft dat te maken tussen het niveau verschil tussen mono en stereo.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 24 jan 2022 10:53 door peter1952.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jan 2022 16:07 #93676 door paulsnip
Dankzij de tips hier ben ik weer wat wijzer geworden en heb ik een perfect spelende B7X14A.

Ten eerste heb ik de loudness schakeling aangepast aan het nieuwere type, de B7X43A. Dit geeft een veel gebalanceerder geluidsbeeld.
De ECC85 in de FM tuner was ook niet fris. Deze verliep constant qua frequentie. Er zat ook een Siemens in ipv een Philips. Nu zit er weer een Philips in en de radio blijft keurig op de zender staan. Ook na uit en inschakelen.
De detectorschakeling heb ik weer origineel gemaakt en het netwerkje van Kees van Dijke toegevoegd. Dat werkt prima! Het niveau is nu mooi gelijk aan de PU ingang. 
De kast is weer opgeknapt en alles schoongemaakt en gerepareerd. Blijven mooie radio's. En prettig om naar te luisteren.

Meer
20 jan 2022 12:50 #93663 door Kees van Dijke

Dit is het schemaatje van de FM audio verzwakker. Het de-emphasis netwerk bij Philips is meestal 47k en 1 nF.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Meer
20 jan 2022 11:35 - 20 jan 2022 11:37 #93662 door paulsnip

Radio's die voor mij op FM te hard klinken, daar pas ik een 47 nF condensator (ontkoppeling halve detectiespanning) en een spanningsdeler van 2x 220K, zodat die op FM weer even luid is als in de jaren '60 en '70 en ook de juiste klankbalans heeft. Ook de loudness regeling werkt dan veel betere en de vervorming neemt dus ook af bij de lage tonen. Ook is het geluid dan ongeveer even hard vergeleken met een platenspeler, CD speler of bandrecorder op aangesloten.

Ik snap'm. Je voert het uitgangssignaal van de detector via 2 weerstanden en een condensator van 47nf naar massa. Tussen de 2 weerstanden sluit je de draad naar het versterker gedeelte aan. Het signaal is dan gehalveerd. Je kunt zelfs nog een beetje spelen met beide weerstanden om meer of minder volume te krijgen. Ontkoppeling in deze houdt in dat je het signaal van de FM detector niet rechtstreeks naar massa mag voeren. Daarom moet daar een condensator tussen. Eentje met een relatief grote capaciteit zodat alle frequenties doorgelaten worden. 

Ik waardeer de inbreng van de experts zeer op dit forum! Ik ben zelf op zich wel elektrotechnisch onderlegd, maar mijn basis ligt in de auto elektro en elektronica. De basis principes van de buizentechniek begrijp ik wel, maar je moet soms net even anders denken.
Laatst bewerkt 20 jan 2022 11:37 door paulsnip.

Meer
20 jan 2022 09:53 #93661 door paulsnip
Dank voor het antwoord Kees!

De loudness op zich werkt prima. Op de PU ingang is het goed. Het B7X43A toestel is in principe hetzelfde toestel met een stereo decoder erin en van een aantal jaren later. Deze heeft een perfect spelende FM.

Mijn simpele gedachte was om de verschillen te gaan zoeken in beide toestellen.

De schakeling die jij voorstelt ben ik wel benieuwd naar. Echter is mijn kennis niet groot genoeg om het zo even in te bouwen aan de hand van de omschrijving die jij geeft. Daar moet ik even op studeren. 

Meer
19 jan 2022 21:59 #93658 door Kees van Dijke
Bij de eerdere en latere Plano radio's zijn er een aantal grote verschillen.
- De loudness netwerken zijn 10K en 22 nF bij de eerdere modellen. Gevolg is naast teveel bass ook te dof geluid, die plotseling vrij scherp wordt als je de volume regelaar over het loudness punt heen draait. Bij latere plano's is dat gewijzigd in 33K en 6,8 nF, wat een stuk beter werkt.
- De Stereo decoder verzwakt het audio signaal, waardoor deze weer beter klinkt.

Radio's die voor mij op FM te hard klinken, daar pas ik een 47 nF condensator (ontkoppeling halve detectiespanning) en een spanningsdeler van 2x 220K, zodat die op FM weer even luid is als in de jaren '60 en '70 en ook de juiste klankbalans heeft. Ook de loudness regeling werkt dan veel betere en de vervorming neemt dus ook af bij de lage tonen. Ook is het geluid dan ongeveer even hard vergeleken met een platenspeler, CD speler of bandrecorder op aangesloten.

Het verzwakken van de lage tonen met een kleine condensator van 1 nF o.i.d. is m.i. niet de juiste methode, maar ik snap dergelijke ingrepen wel.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Gemaakt door Kunena