Zelfbouw
FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit
28 jan 2022 17:07 #93714
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit
Tegen en in het weekend zeker altijd wel 2 of 3 op de FM band. Op mijn garage heb ik een 8 meter hoge FM antenne. Met een goede versterker direct na de antenne. Daar is zelfs door de week altijd wel een "piraat" te vinden.
En ja, je kan het ook streamen, maar zo clandestien in de lucht vind ik veel leuker. Beetje ruis erdoor af en toe of wat echo en galm, hoort er allemaal bij
En ja, je kan het ook streamen, maar zo clandestien in de lucht vind ik veel leuker. Beetje ruis erdoor af en toe of wat echo en galm, hoort er allemaal bij
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 jan 2022 16:44 - 26 jan 2022 16:44 #93694
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit
Grappig, dit weekend ga ik naar Ruinen Zal eens luisteren aldaar. Er zijn nogal wat verticale dipooltjes te zien in de omgevingOp de foto staat hij op 95,1. Dat is het Waailappen team. Oftewel de piraat uit Ruinen.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 26 jan 2022 16:44 door PE9ZZ. Reden: Emoji borked
26 jan 2022 12:41 #93692
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit
Op de foto staat hij op 95,1. Dat is het Waailappen team. Oftewel de piraat uit Ruinen. Dat is hier ca 50km vandaan. De antenne is een stuk draad in de hoek van de kamer.
Zet ik hem op een sterke zender dan is het oog inderdaad helemaal groen.
De ontvangst is echt zeer goed van deze radio's. Ook kan ik hem uitzetten op een zender en als ik hem dan de volgende dag weer aanzet dan is hij er weer. Behoeft zelden correctie.
Hij pakt met het stukje draad zelfs Duitse zenders.
Het oog is nieuw en een Russische vervanger van de EM80. Kosten ca 6 Euro uit Oekraïne en doen het prima. De originele EM80 vind ik inmiddels te duur geworden.
Zet ik hem op een sterke zender dan is het oog inderdaad helemaal groen.
De ontvangst is echt zeer goed van deze radio's. Ook kan ik hem uitzetten op een zender en als ik hem dan de volgende dag weer aanzet dan is hij er weer. Behoeft zelden correctie.
Hij pakt met het stukje draad zelfs Duitse zenders.
Het oog is nieuw en een Russische vervanger van de EM80. Kosten ca 6 Euro uit Oekraïne en doen het prima. De originele EM80 vind ik inmiddels te duur geworden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens
Minder
Meer
25 jan 2022 17:56 #93689
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit
mooie radio geworden, welke antenne heb je aangesloten? De EM 80 zou bij een sterke FM zender toch mooi mogen sluiten
24 jan 2022 13:53 #93683
door paulsnip
Ik denk dat de mono radio's net een generatie ouder zijn dan de stereo radio's. En dat daarom de schakeling is aangepast aan de modernere muziek en de sterkere FM zenders.
De ontvangst is overigens uitstekend bij deze toestellen. Misschien wel te goed. Met een stukje draad als antenne ontvang ik zelfs Duitse zenders. Die staan zeker 80 km weg. Op deze zwakke zenders en op bijvoorbeeld een piratenzender was de oversturing veel minder.
Deze Reverbeo's vind ik nog steeds prachtige radio's. Zowel qua uiterlijk als qua luisterplezier. Ze vinden ook steeds gretiger aftrek. Gerestaureerd zo 200-300 Euro. En ongerestaureerd bijna niet meer onder de 100 Euro te vinden.
Ik heb er al best wel wat onder handen gehad. De ene radio hoef je bijna niks aan te doen. En de andere radio zitten allemaal verlopen weerstanden en condensatoren in. De grootste ellende heb ik gehad met een radio waar een klein buiscondensatortje sluiting had. Dat heeft heel wat uurtjes gekost. Dankbare toestellen om op te knappen.
Ik ga nu met een B4X23A bezig. Een eenvoudig keukenradiootje. Werden vaak gesloopt of weggegooid. Maar ik heb nu een exemplaar in een redelijke basisconditie en met FM tot 108 Mhz. Na een stuk of 4-5 van deze dingen gesloopt te hebben voor de onderdelen wil ik er nu toch 1 restaureren om aan de collectie toe te voegen.
De ontvangst is overigens uitstekend bij deze toestellen. Misschien wel te goed. Met een stukje draad als antenne ontvang ik zelfs Duitse zenders. Die staan zeker 80 km weg. Op deze zwakke zenders en op bijvoorbeeld een piratenzender was de oversturing veel minder.
Deze Reverbeo's vind ik nog steeds prachtige radio's. Zowel qua uiterlijk als qua luisterplezier. Ze vinden ook steeds gretiger aftrek. Gerestaureerd zo 200-300 Euro. En ongerestaureerd bijna niet meer onder de 100 Euro te vinden.
Ik heb er al best wel wat onder handen gehad. De ene radio hoef je bijna niks aan te doen. En de andere radio zitten allemaal verlopen weerstanden en condensatoren in. De grootste ellende heb ik gehad met een radio waar een klein buiscondensatortje sluiting had. Dat heeft heel wat uurtjes gekost. Dankbare toestellen om op te knappen.
Ik ga nu met een B4X23A bezig. Een eenvoudig keukenradiootje. Werden vaak gesloopt of weggegooid. Maar ik heb nu een exemplaar in een redelijke basisconditie en met FM tot 108 Mhz. Na een stuk of 4-5 van deze dingen gesloopt te hebben voor de onderdelen wil ik er nu toch 1 restaureren om aan de collectie toe te voegen.
24 jan 2022 11:18 #93678
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic FM Detector B7X14A vs B7X43A verschil geluidskwaliteit
Naast de loudness regeling heb je ook nog de frequentie afhankelijke tegenkoppeling naar de koude kant van de volume potmeter toe. Hier worden de lage tonen stevig opgehaald Ook de hoge tonen worden wat opgehaald. Wanneer je de volume regelaar verder opendraait, dan hoor je zowel de lage tonen alsook de hoge tonen afnemen. Omdat de lage tonen in de muziek de meeste energie heeft in combinatie met zeer stevig ophalen, gaat dit ook als eerste vervormen. Daarom wil ik bij FM ook dezelfde geluidsbalans zien te halen als in de tijd dat de radio's ontworpen en gebruikt zijn. In dit geval is dit het audio signaal van de FM met ca. 7 dB verzwakken.
groetjes,
-=Kees=-
groetjes,
-=Kees=-