Zelfbouw
Betekenis begrip "Durchgriff"
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 jun 2021 16:07 #90842
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Betekenis begrip "Durchgriff"
Dag Cees,
Dank voor de tip.
Ik neem aan dat je "Fundamentele versterkertechniek met elektronenbuizen" van Rudolf Moers bedoeld. Ik heb net even op internet gezocht. Het boek lijkt bij de meer betrouwbare adressen helaas uitverkocht. Maar ik zal in de gaten houden of het ergens tweedehands opduikt.
Groet,
Robert
Dank voor de tip.
Ik neem aan dat je "Fundamentele versterkertechniek met elektronenbuizen" van Rudolf Moers bedoeld. Ik heb net even op internet gezocht. Het boek lijkt bij de meer betrouwbare adressen helaas uitverkocht. Maar ik zal in de gaten houden of het ergens tweedehands opduikt.
Groet,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 jun 2021 12:38 #90841
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Betekenis begrip "Durchgriff"
@Robert,
Aanrader, dit boek .
Aanrader, dit boek .
Cees- pa1dba
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 jun 2021 12:28 - 03 jun 2021 12:36 #90840
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Betekenis begrip "Durchgriff"
Verwarrend omdat afkorting D ook voor "distorsie"(vervorming )wordt gebruikt.
Je kan het het beste vertalen in doordringingsfaktor.
bron Rudolf Moers
Je kan het het beste vertalen in doordringingsfaktor.
bron Rudolf Moers
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 03 jun 2021 12:36 door Cees PA1DBA. Reden: info toegevoegd
03 jun 2021 12:01 #90838
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Betekenis begrip "Durchgriff"
Ja goed een versterkings Factor
maar dan heb je goed aangepast nengentief nodig
met de juisten stromen ....Ik druk dat niet uit met Getallen
en worteltrekken en wat allenmaal meer .maar denkt toch dat het zo de bedoeling is
voor goede circolatie door loop dan is de gehelen versterking optimaal
de buis loopt zgz met door grijp cicolatie goed . meen ik
Ik vind de duitse stellingen vaak intresant .
huub
maar dan heb je goed aangepast nengentief nodig
met de juisten stromen ....Ik druk dat niet uit met Getallen
en worteltrekken en wat allenmaal meer .maar denkt toch dat het zo de bedoeling is
voor goede circolatie door loop dan is de gehelen versterking optimaal
de buis loopt zgz met door grijp cicolatie goed . meen ik
Ik vind de duitse stellingen vaak intresant .
huub
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 jun 2021 10:42 #90836
door Robert Gribnau
Betekenis begrip "Durchgriff" werd gestart door Robert Gribnau
Omdat ik in de draad "B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth" heb beloofd niet terug te komen op (onder meer) de betekenis van het begrip "Durchgriff" om die draad niet te vervuilen, en voorts omdat mijn uitleg van de betekenis van "Durchgriff" niet helemaal klopte, deze nieuwe draad.
Ik schreef eerder: Het begrip "Durchgriff" heeft hier niets mee te maken. De Duitsers gebruiken het begrip "Durchgriff" in plaats van "versterkingsfactor" of "mu" wanneer zij het over trioden hebben. Durchgriff = 1/ mu. Dus als wij in Nederland bijvoorbeeld zeggen dat de versterkingsfactor van de ECC83 100 is, zou een Duitser zeggen dat de Durchgriff van de ECC83 0,01 is (want 1/100 = 0,01).
Dat was dus niet helemaal juist omdat Durchrgriff (meestal?) als een percentage wordt uitgedrukt. De juiste formule is 1/mu x 100 %. Een Duitser zegt dus over de ECC83 dat deze een Durchgriff heeft van 1 % (want 1/100 x 100 % = 1 %).
Als bewijs twee passages:
1) Passage op pagina 121 van Grondslagen van de radiobuizentechniek, Boek I, J. Deketh, Philips, 1943
2) Passage op pagina 273 van het Physikalisches Wörterbuch, Wilhelm H. Westphal, 1952
Groet,
Robert
Ik schreef eerder: Het begrip "Durchgriff" heeft hier niets mee te maken. De Duitsers gebruiken het begrip "Durchgriff" in plaats van "versterkingsfactor" of "mu" wanneer zij het over trioden hebben. Durchgriff = 1/ mu. Dus als wij in Nederland bijvoorbeeld zeggen dat de versterkingsfactor van de ECC83 100 is, zou een Duitser zeggen dat de Durchgriff van de ECC83 0,01 is (want 1/100 = 0,01).
Dat was dus niet helemaal juist omdat Durchrgriff (meestal?) als een percentage wordt uitgedrukt. De juiste formule is 1/mu x 100 %. Een Duitser zegt dus over de ECC83 dat deze een Durchgriff heeft van 1 % (want 1/100 x 100 % = 1 %).
Als bewijs twee passages:
1) Passage op pagina 121 van Grondslagen van de radiobuizentechniek, Boek I, J. Deketh, Philips, 1943
2) Passage op pagina 273 van het Physikalisches Wörterbuch, Wilhelm H. Westphal, 1952
Groet,
Robert