Skip to main content
Zelfbouw

Welk ontwerp te kiezen?

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 mei 2021 17:08 #90458 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Welk ontwerp te kiezen?
Dag Frank,

Bedankt. Ik ben benieuwd.

En bedankt voor jouw aanbod voor nog meer chassis maar ik sla nu even over. Naast de 8 chassis die ik vorige maand kocht, heb ik enkele maanden geleden nog 4 chassis gekregen dus ik ben voorlopig wel voorzien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 mei 2021 15:11 #90457 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Welk ontwerp te kiezen?
Duidelijk verhaal Robert!

Mocht ik nog de 5183 tegenkomen hou ik jou in gedachten.
Verder heb ik de persoon reeds benaderd maar wacht nog op bericht.
Heb je evt alternatieven in gedachten voor de 5183?

Ik heb verder wat sloopchassis in de aanbieding voor je als je wilt.
Dit verder per e mail.

mvg Frank

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 mei 2021 13:12 - 09 mei 2021 13:18 #90454 door Robert Gribnau
Dag Frank,

Er speelt in de overwegingen ook nog mee dat mijn vrouw en ik ergens in de tweede helft van dit jaar naar Ghana willen emigreren (mijn vrouw is Ghanese). Ik wil de meeste versterkers die ik op planken heb gebouwd ongeschonden de tocht per boot laten maken (wat nog best een inpakklus gaat opleveren) maar de plank met de EL5'en is wel erg onpraktisch (onhandig groot, en dan zit de omvangrijke voeding nog eens op een aparte plank) dus die gaat hoe dan ook op de schop.

Mijn inschatting is dat toen de EL5 en EL6 werden gelanceerd, veel radiomakers ontwierpen met de EL3 in gedachten. De EL6 heeft voor volle uitsturing ongeveer evenveel ingangssignaal nodig als de EL3. De EL5 heeft bijna twee keer zo veel ingangssignaal nodig. Misschien verklaart dat (deels?) waarom de EL5 nauwelijks in radio's is toegepast.

Tja, ik hoop nog eens een 5183 op een NVHR beurs tegen te komen. Maar als de beurzen niet snel weer beginnen, kan ik het wel vergeten (want Ghana). Dus als je eens bij de koper kan informeren, zou ik dat erg op prijs stellen. Anders denk ik met mijn ene exemplaar een single ended gitaarversterker te bouwen (met een EL34).
Laatst bewerkt 09 mei 2021 13:18 door Robert Gribnau.

Meer
09 mei 2021 12:54 #90453 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Welk ontwerp te kiezen?
Hoi Robert,

klopt, de GIT 80 is zeker groot!
Maar waarom zou je deze oude versterker demonteren als het tot dusver een van je betere projecten was?
Kan je hem mooi vergelijken met dit lopende project met dezelfde eindbuizen.
Ik vond het altijd een erg leuk project met erg mooie buizen!

Verder wel een beetje rare buis die EL5, je komt hem nergens tegen in een radio.
Die hadden al de modernere EL6.
En toch verscheen deze niet veel eerder dan de EL6.

@Robert, een zijweg; wat ben je nog van plan nav je vraag naar de 5183 trafo’s?
Helaas heb ik die wel eens gehad, maar een jaar of 8 geleden verkocht.
Misschien kan ik degene even benaderen.

mvg Frank

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 mei 2021 12:16 #90452 door Robert Gribnau
Dag Frank,

De GIT-80 kan zo'n 70 Watt produceren dus ik vind het een beetje zonde om die nu weer toe te passen. Het blijft wikken en wegen; de twee stuks Hammond 1615 die ik ook al heb, lijken me hier wel geschikt, vooral vanwege hun maximale vermogen van 15 Watt. Maar wel jammer dat de tegenkoppeling op de kathodes dan niet kan.

De GIT-80 heb ik al eens met de EL5 toegepast en dat klinkt erg goed. Maar dat was een van mijn vroegere bouwsel, dus nog op een (wel erg grote...) plank, met kroonsteentjes en al (zie ook de foto van de EL5) , en ook met een wat (te) lage voedingsspanning. Ik ben (dus) van plan om die oudere versterker te demonteren.

Hoe het met de specificaties zit, weet ik niet zeker. Hammond is daar niet zo scheutig mee. Ik denk zelf dat ze elkaar qua kwaliteit niet veel zullen ontlopen.

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 mei 2021 12:03 #90451 door Robert Gribnau
Dag Huub,

De 'gewone' EL5 en EL6 zijn ontworpen voor radio's, dus voor een voedingsspanning van ca. 275 V (zodat je ongeveer 250 V tussen kathode en anode overhoudt). Dat had weer te maken met de (zelfopgelegde?) regel dat radio's voor thuisgebruik vanwege veiligheid niet boven die voltages uit mochten komen.

Daarnaast zijn van zowel de EL5 als de EL6 varianten gemaakt die bij hogere voedingsspanningen kunnen werken en/of andere buisvoeten hebben. Die waren dan bedoeld voor krachtversterkers e.d..

Er zijn best veel van die varianten. Een greep.

Van de EL5:

4689 (= EL5-375), 4654 (= EL5-600), EL50 (= EL5-800), EL35 (= EL5G), EL39, EL61

Van de EL6:

EL6 Spezial (= EL6-400 = EL54 = 4699 = 4699N), EL12 Spezial, EL12-325, EL12-350 - EL12-375

Van de EL6 is door Mullard ook nog een versie met octal voet gemaakt met de niet erg handige benaming "EL36" (want een heel andere buis dan de bij ons op het continent bekende PL36/EL36).

Gemaakt door Kunena