Zelfbouw
Vraagje volumeregelaar AG9006
22 sep 2020 23:04 #85676
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vraagje volumeregelaar AG9006
met trekken aan de knop maak dat ook niet uit
zo wel een viltje tussen de knop heb ik ook wel gedaan
mischien met duwen komt hij in en achter as lager ?
je kan ook het as boutje eens wat los maken
mischien staat er veel spanning tussen
huub
zo wel een viltje tussen de knop heb ik ook wel gedaan
mischien met duwen komt hij in en achter as lager ?
je kan ook het as boutje eens wat los maken
mischien staat er veel spanning tussen
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 sep 2020 22:08 #85674
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Vraagje volumeregelaar AG9006
Met wat mazzel hoeft de potmeter niet vervangen te worden.
Vandaag kwam ik erachter dat er speling in de volumeregelaar zit.
Als ik deze indruk zit er een krappe millimeter speling in en als ik hem loslaat veert hij weer terug.
Als ik het volume regel door de volumeregelaar ingedrukt te houden is er niets meer aan de hand, zelfs het licht gestommel op de achtergrond als je aan de knop draait is weg hij is muisstil bij volumeregeling op beide ingangen.
Om de volumeregelaar ingedrukt op zijn plaats te houden heb ik even een spandraadje wat makkelijk ging gemonteerd.
Maar dat kan beter en betrouwbaarder voor de lange termijn.
Daar kom ik wel uit denk ik, meedenken mag natuurlijk ook.
Of die speling normaal is?
Zelf denk ik dat door deze actie de loper net op een iets gunstiger punt over de koolbaan loopt, in ieder geval met wat meer kracht.
Vandaag kwam ik erachter dat er speling in de volumeregelaar zit.
Als ik deze indruk zit er een krappe millimeter speling in en als ik hem loslaat veert hij weer terug.
Als ik het volume regel door de volumeregelaar ingedrukt te houden is er niets meer aan de hand, zelfs het licht gestommel op de achtergrond als je aan de knop draait is weg hij is muisstil bij volumeregeling op beide ingangen.
Om de volumeregelaar ingedrukt op zijn plaats te houden heb ik even een spandraadje wat makkelijk ging gemonteerd.
Maar dat kan beter en betrouwbaarder voor de lange termijn.
Daar kom ik wel uit denk ik, meedenken mag natuurlijk ook.
Of die speling normaal is?
Zelf denk ik dat door deze actie de loper net op een iets gunstiger punt over de koolbaan loopt, in ieder geval met wat meer kracht.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc
21 sep 2020 22:30 #85661
door Bert Kn
Frank,
Waarschijnlijk wel.
Zolang het zoals nu werkt laat ik het zitten in de hoop dat ik alsnog een geschikte balansregelaar vindt.
Als ik die niet vind en het probleem terugkomt ga ik voor een wissel schakelaartje aan de achterzijde waar nu de aardaansluiting zit in combi met een enkele 500K Log potmeter.
Mvg.
Bert
Dan had je wellicht oscillatie in je versterker doordat de 14k weerstand met de bedradingscapaciteit een resonantiekring vormde.
Frank,
Waarschijnlijk wel.
Zolang het zoals nu werkt laat ik het zitten in de hoop dat ik alsnog een geschikte balansregelaar vindt.
Als ik die niet vind en het probleem terugkomt ga ik voor een wissel schakelaartje aan de achterzijde waar nu de aardaansluiting zit in combi met een enkele 500K Log potmeter.
Mvg.
Bert
21 sep 2020 07:20 #85654
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Vraagje volumeregelaar AG9006
Dan had je wellicht oscillatie in je versterker doordat de 14k weerstand met de bedradingscapaciteit een resonantiekring vormde.
Groet Frank
Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
21 sep 2020 00:18 #85653
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Nou ja het potmeter probleem lijkt (voorlopig) redelijk goed opgelost te zijn en wat er nu aan de hand was??????
Nadat ik een weerstand tussen de midden aftakking van de huidige potmeter van 14K naar massa had opgenomen om te horen hoe dat reageerde gaf dat een behoorlijke ruis en op bepaalde standen van de volumeregelaar links en rechtsom een flinke brom waarbij het neonlampje indicatie voor overbelasting oplichtte.
Nadat ik dat weerstandje er weer tussenuit gesoldeerd had werkte alles weer na behoren en gek genoeg is het regelen van het volume wat niet lekker liep met kraken en lastig op het juiste volume te zetten zowel op de radio ingang en grammofoon ingang stukken beter je hoort enkel nog wat licht gestommel op de achtergrond als je aan de knop draait.
En nu maar hopen dat het zo blijft.
Nadat ik een weerstand tussen de midden aftakking van de huidige potmeter van 14K naar massa had opgenomen om te horen hoe dat reageerde gaf dat een behoorlijke ruis en op bepaalde standen van de volumeregelaar links en rechtsom een flinke brom waarbij het neonlampje indicatie voor overbelasting oplichtte.
Nadat ik dat weerstandje er weer tussenuit gesoldeerd had werkte alles weer na behoren en gek genoeg is het regelen van het volume wat niet lekker liep met kraken en lastig op het juiste volume te zetten zowel op de radio ingang en grammofoon ingang stukken beter je hoort enkel nog wat licht gestommel op de achtergrond als je aan de knop draait.
En nu maar hopen dat het zo blijft.
Mvg.
Bert
20 sep 2020 14:06 #85647
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vraagje volumeregelaar AG9006
met trek schakelaar dat zijn wel heel oude potmeters
ken ze wel maar met die waarden ?
meen ook radio,s oude amroh suppers enkelen Philips
50 er jaren maar de ohmse waarde ? log wat moet het zijn
1.meg log. en hij moet nog goed zijn ook
huub
ken ze wel maar met die waarden ?
meen ook radio,s oude amroh suppers enkelen Philips
50 er jaren maar de ohmse waarde ? log wat moet het zijn
1.meg log. en hij moet nog goed zijn ook
huub