Zelfbouw
Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt niet
18 feb 2020 06:09 - 18 feb 2020 06:25 #82202
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt niet
Maarten,
Ik ken die Engelse code nog niet en ben die torren nog maar weinig tegengekomen.
Die van Philips heb ik in het verleden ook gevolgd.
Het lijkt of vanaf 1972 er een nieuwe datumcode ingevoerd werd met jaar- en week nrs met een hoofdletter ervoor.
Je kwam overigens maar een beperkt aantal weeknrs tegen dus niet elk weeknr.
Ik zag nrs 01, 14, 27 en 40 wat weer duidt op nieuwe kwartalen.
Daarvoor lijken het meer kwartalen codes te zijn.
Ik zag wel eens codes bv AE 1 of DE 0, altijd eerste letter A t/m D.
Ik vermoed dat eerstgenoemde bv van het eerste kwartaal van 1971, de tweede van het vierde kwartaal van 1970.
De E zou op Eindhoven kunnen slaan.
Maar voor 1969 was het weer anders, hoe dat werkt weet ik niet.
Overigens kwamen laatstgenoemde codes met kwartalen ook voor op mosterd C’s en de gele blok C’s, maar dan weer gedurende veel langere tijd.
Al met al beetje uit de richting van het topic van Bert.
Misschien nieuw topic openen?
Groet Frank
Ik ken die Engelse code nog niet en ben die torren nog maar weinig tegengekomen.
Die van Philips heb ik in het verleden ook gevolgd.
Het lijkt of vanaf 1972 er een nieuwe datumcode ingevoerd werd met jaar- en week nrs met een hoofdletter ervoor.
Je kwam overigens maar een beperkt aantal weeknrs tegen dus niet elk weeknr.
Ik zag nrs 01, 14, 27 en 40 wat weer duidt op nieuwe kwartalen.
Daarvoor lijken het meer kwartalen codes te zijn.
Ik zag wel eens codes bv AE 1 of DE 0, altijd eerste letter A t/m D.
Ik vermoed dat eerstgenoemde bv van het eerste kwartaal van 1971, de tweede van het vierde kwartaal van 1970.
De E zou op Eindhoven kunnen slaan.
Maar voor 1969 was het weer anders, hoe dat werkt weet ik niet.
Overigens kwamen laatstgenoemde codes met kwartalen ook voor op mosterd C’s en de gele blok C’s, maar dan weer gedurende veel langere tijd.
Al met al beetje uit de richting van het topic van Bert.
Misschien nieuw topic openen?
Groet Frank
Laatst bewerkt 18 feb 2020 06:25 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 feb 2020 02:51 - 18 feb 2020 03:00 #82201
door maarten
@PE9ZZ, DokterDirk: Inderdaad SOT-25 dus, die x09 komt me inderdaad ook vagelijk bekend voor. Apart trouwens dat ze de SOT-54 hier nog "TO-92 variant" noemen. Van welk jaar is het boekje? 1973 ofzo?
Beantwoord door maarten in topic Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt niet
Ik vermoed de letter G vóór de datumcode, maar dat moet ik nog dubbelchecken. Torren vóór ongeveer 1971 gebruikten bovendien een andere codering die ik nog niet kan ontcijferen.Franc schreef : @Maarten,
Zijn de in England gefabriceerde torren ergens aan te herkennen?
Bv toevoeging aan datumcode?
@PE9ZZ, DokterDirk: Inderdaad SOT-25 dus, die x09 komt me inderdaad ook vagelijk bekend voor. Apart trouwens dat ze de SOT-54 hier nog "TO-92 variant" noemen. Van welk jaar is het boekje? 1973 ofzo?
Laatst bewerkt 18 feb 2020 03:00 door maarten.
Minder
Meer
17 feb 2020 17:00 #82190
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt niet.
17 feb 2020 15:44 #82188
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt wel
@Maarten: SOT25 (small outline transistor) bestaat niet. Het zijn bovendien SMD packages. Die (Philips) BC149 zit in een soort afgehakt octagon. Ik weet niet wat de benaming is voor die behuizing. X09 ofzo. Sommige Britse halfgeleiderboeren hadden een platte, langwerpige behuizing. Of die problemen hebben met stabiliteit weet ik ook al niet. Ik heb er een paar in mijn bakje maar dat zijn geen BC14x'en. Meen BC223 of BC255.
Tjerk, 9ZZ
17 feb 2020 15:19 #82187
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt niet
@Maarten,
Van Siemens en Telefunken kun je ze goed herkennen,, die zijn beide grijs en van TFK ook nog eens anders gevormd.
Groet Frank
Van Siemens en Telefunken kun je ze goed herkennen,, die zijn beide grijs en van TFK ook nog eens anders gevormd.
Groet Frank
17 feb 2020 13:59 #82186
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Afregelen MFB terugkoppeling 22RH532 lukt niet
Af fabriek hoort elke BC149 ruisarm te zijn, daar zijn ze op geselecteerd.
Daar staat tegenover dat de behuizingen (SOT25 geloof ik) relatief vaak kleine foutjes vertonen waardoor ze na jaren niet meer helemaal hermetisch zijn en je misschien oxides en kruipsporen krijgt. Ik denk vooral de in Engeland gefabriceerde want daar hoor je vaak klachten (zoekterm lockfit) terwijl het hier geen standaardprobleem is maar wel zo nu en dan voor kan komen.
Daar staat tegenover dat de behuizingen (SOT25 geloof ik) relatief vaak kleine foutjes vertonen waardoor ze na jaren niet meer helemaal hermetisch zijn en je misschien oxides en kruipsporen krijgt. Ik denk vooral de in Engeland gefabriceerde want daar hoor je vaak klachten (zoekterm lockfit) terwijl het hier geen standaardprobleem is maar wel zo nu en dan voor kan komen.