Skip to main content
Zelfbouw

Twee kanaals microfoonversterker met 4 x EF86 en 2 x 12B4A

Meer
17 jul 2019 22:34 - 17 jul 2019 22:40 #78686 door Franc
Dag Robert,

Het idee wbt spanning tussen de wikkelingen is zeker goed bekeken.
Zeker nu je de antibromwikkeling voor evt tegenkoppeling wilt gebruiken.
Maar een 12B4 is een erg laagohmig buisje en die in de kathode afsluiten met 7K geeft wel erg weinig uitgangsspanning over de 600ohm uit.
Maar proberen kan zeker geen kwaad.

Wat Cees ook aangeeft, een ECC40 of iets in die geest, een 6SN7 of een 12BH7.
Die buizen hebben net wat meer versterking.
Als je daar 7 k in de kathode zet, kom je heel aardig uit.
Of evt in de anode en dan twee triodehelften parallel.

Groet Frank
Laatst bewerkt 17 jul 2019 22:40 door Franc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
17 jul 2019 21:12 #78684 door Kwadjo
Bedankt voor de reacties.

@ Frans: Ik reken met 2 millivolt dus ingangsspanningen van tegen 1 volt zouden inderdaad flinke oversturing van de eerste trap (en voorbij de 0,8 volt ook van de ingangstransformator) veroorzaken. Bedankt voor de tip/waarschuwing, ik duik daar nog eens in. Iets van een schakelbare verzwakking voor de ingangstransformator lijkt me een goed idee, zelfs als het maar twee standen zou hebben.

@ Frank: Kun je aangeven waarom de schakeling met de 12B4A niet goed zou zijn, of beter zou kunnen? Ik 'reken' overigens met 600 Ohm als uitgangsimpedantie aan de secundaire (zal in werkelijkheid wel lager zijn), dus primair ca. 5K. Wat ik er in ieder geval wel prettig aan vind, is dat er zeker geen isolatie probleem zal zijn tussen de primaire en de wikkeling voor tegenkoppeling. Ik heb ook meerdere schema's van microfoonvoorversterkers met zo'n schakeling.

@ Huub: De uitgangstransformator scheidt de voorversterker galvanisch van 'het vervolg' (mengpaneel o.i.d.) en zal zo geen bron van brom door aardlussen zijn (de secundaire wikkeling is dan niet geaard). Natuurlijk is een trafo niet ideaal voor het signaal maar brom is ook niet prettig bij het maken van opnamen. Met de transformatoren die ik ga toepassen, kan ik geen hoge kwaliteit verwachten. Maar het lijkt me gewoon leuk om deze trafo's zo toe te passen.

@ Cees: Het verbaast me wat dat je met twee single ended transformatoren een gebalanceerde uitgang kan maken. Is dat qua instelling niet enorm kritisch? Worden de secundaire wikkelingen dan parallel geschakeld?

Groet,
Robert

Meer
17 jul 2019 14:12 #78682 door Cees PA1DBA
Gezien de trafo's die je hebt , zou ik een compleet symmetrische versterker bouwen :
1 EF86 positief signaal (als penthode) en een EF 86 negatief signaal, dan nog een stevige
dubbeltriode voor de uitgang (ECC40 ?)
Of 2 stuks ECF82 ipv. 2 X EF86 aan de ingang voor meer totale gain.(met de extra triode helften)
In het blad Glass Audio heeft zo iets dergelijks ooit voor lijnsignaal gestaan.

Cees- pa1dba

Meer
17 jul 2019 10:13 - 17 jul 2019 10:13 #78681 door Huub
Trafo,s geeft afbraak die gebruikt men wel met langen bedraden daar tusen mic
EF 86 met afscherm bussen gebruiken is wel goed ook beter tegen
met de kanalen sepperaat tegen instelling over spraak uit de anoden
met trioden komt dat sneller voor ik meen ook voor stereo gebruik
of meer mic
huub
Laatst bewerkt 17 jul 2019 10:13 door Huub.

Meer
16 jul 2019 23:38 #78679 door Franc
Dag Robert,

Mooi project!
Zou ook kunnen gecombineerd worden met een MD trap i.p.v. microfoontrap.
Verder lijkt me de aanpassing in de kathode van een 12B4 niet optimaal.
7k is wellicht beter in de anode van deze buis.
Trafootje lijkt me ideaal voor dit soort projecten.

Groet Frank

Meer
16 jul 2019 23:22 #78678 door FMX
Leuk plan! Als je zang of instrumenten wilt opnemen en dynamische microfoons gaat gebruiken krijg je te maken met grote niveau verschillen aan de ingangen van je microfoonversterker. Van enkele mV's tot wel 1V aan toe. Dat vraagt om een stappenverzwakker direct voor de ingangs trafo. Daarmee vermijdt je oversturing van de versterker trapjes. Stappen van 6dB zijn erg effectief.
Frans

Gemaakt door Kunena