Skip to main content
Zelfbouw

Twee kanaals microfoonversterker met 4 x EF86 en 2 x 12B4A

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 aug 2019 20:10 #79096 door Kwadjo
@Cees,
In mijn onlangs gebouwde koptelefoonversterker met vrijwel identieke voeding geeft de 0B2 geen hoorbare problemen maar ik heb niet zoals jij op rimpelspanning op de voeding gemeten.

@Tjerk,
Ja, ik vind het een mooi idee dat er alleen wat halfgeleiders voor de gloeispanning in komen.

Wel een fikse tegenvaller is dat op een ander forum me net is uitgelegd dat ik met de huidige schakeling geen tegenkoppeling kan realiseren omdat de rondversterking tot aan de wikkeling voor tegenkoppeling daarvoor te laag is.

Pfff... (daar loopt wat leeg).

Ik zit nu te denken aan het vervangen van de tweede EF86 door een EBC91 (de triode is een halve ECC83) zodat de versterking van de tweede trap ca. 72 x = 37 dB wordt. Ik zou dan 8 dB hebben om nog wat tegen te koppelen maar of dat dan wel kan en wat het doet met de totale versterking? Blijft die dan toch 77 dB in plaats van de 60 dB waar ik op uit was?

De EF86 pentode schakelen, wat ook op het andere forum werd voorgesteld, heeft natuurlijk als voordeel de veel hogere versterking (bijna 195 x = 46 dB) . Maar het heeft als nadeel dat de anodespanning van de EF86 relatie laag is. Meer dan 80 V zal het als ik het goed heb niet zijn. En dat is veel lager dan de nu voorziene 140 Volt voor de directe koppeling met de 12B4A.

Nou ja, elk nadeel heeft z'n voordeel. Ik leer er veel van.

Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 aug 2019 19:48 #79095 door PE9ZZ
Maar hij is goed ontkoppeld. Ik denk niet dat dit fout gaat en het voldoet mooi aan het streven om een minimale hoeveelheid halfgeleiders toe te passen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
22 aug 2019 19:14 #79091 door Cees PA1DBA
@Robert,
Leuk project, maar voor de neon stabilisator buis zou ik toch liever een zenerdiode toepassen.
Neonbuizen worden niet voor niets als oscilatoren in orgels toegepast.
Bij een soortgelijk experiment had ik 20mV bij 2 Khz op mijn voedingpanning staan.
Zener van 150 volt en het was stil.

Cees- pa1dba

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 aug 2019 15:00 #79077 door Kwadjo
Het familiebezoek is vertrokken dus ik heb weer tijd voor dit project.

Bijgaand de actuele schema's. Ik moet alleen nog de waarde van de weerstand voor de tegenkoppeling zien vast te stellen. Mogelijk dat de 100 Ohm weerstand in de kathodeleiding van de tweede EF86 een andere waarde moet hebben. Advies is welkom. En anders stel ik het wel experimenteel vast (ik moet toch al de juiste fasering voor de tegenkoppeling experimenteel vaststellen).

Groet,
Robert

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 jul 2019 05:19 #78699 door Kwadjo
@ Frank: Ik heb de 12B4A gekozen omdat het een buis is met een behoorlijke steilheid en een lage Ri. Ik las op de site van "The Valve Wizard" dat dat juist goed is. Overigens is me op een ander forum aangeraden om de primaire in de kathodeleiding zelf op te nemen (dus massa-primaire-ontkoppelde kathodeweerstand-kathode 12B4A).

@ Cees: Mijn ingangstransformatoren hebben geen centertap.

Groet,
Robert

Meer
17 jul 2019 23:42 #78687 door Cees PA1DBA
@Robert,
symmetrische parafeed bedoelde ik, de uitgangs c mag ook aan 1 kant zitten zoals in jouw schema.
Die mogelijkheid heb je met transformatoren.

Cees- pa1dba
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena