Skip to main content
Zelfbouw

Twee kanaals microfoonversterker met 4 x EF86 en 2 x 12B4A

Meer
16 jul 2019 21:57 #78675 door PE9ZZ
Of gewoon een dubbele spanningsversterker, desnoods met een PCC84. Als je die toch in je bakje hebt liggen. SRPP is misschien wat mager qua gain. Zeker als je graag wat gain surplus wilt opsouperen met terugkoppeling.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 jul 2019 20:26 - 16 jul 2019 20:28 #78671 door Kwadjo
Dag Tjerk,

Zit zeker wat in.

Mijn keuze is weer eens ingegeven door het beschikbare chassis (2 identieke). Daar passen mooi op een rijtje de ingangstrafo, de EF86's en de 12B4A op (zie foto).

Overigens zou de totale versterking zonder tegenkoppeling met een halve ECC83 wat hoger uitvallen. Of ik dat overschot zonder problemen met de tegenkoppeling kan 'wegpoetsen' weet ik zo niet.

Ik heb ook een tijdje zitten plannen met een dubbele triode (ECC83 of ECC88) cascode geschakeld als eerste trap en dan een PCC84 srpp als tweede trap. Maar zelfs met de ca. 10-voudige versterking van de PCC84 zou ik de cascode (voor mijn gevoel) maar met een magere versterking moeten instellen. Ik wilde ook niet eindeloos blijven dubben over het ontwerp.

Met twee EF86's speel ik op safe. Met ruis zal het door de triode schakeling wel meevallen, door de gelijkstroomvoeding van de gloeidraden zal het met brom ook wel snor zitten, mits ik goed bouw.

Groet,
Robert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 jul 2019 20:28 door Kwadjo.

Meer
16 jul 2019 18:32 #78670 door PE9ZZ
Vind het wel een beetje zonde om maar liefst twee EF86'en als triode geschakeld te hebben. Kan je beter eentje als pentode schakelen en dan een ECC83 nemen (voor elk kanaal een halve).

Tjerk, 9ZZ

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 jul 2019 12:51 #78666 door Kwadjo
Dag allen,

Ik ben begonnen aan de bouw van een twee kanaals microfoonversterker. Als lijnuitgangstransformatoren ga ik twee uitgangstransformatoren uit een Philips AG7600 Philicorda versterker gebruiken. Die hebben een primaire impedantie van 7K Ohm en secundair 800 Ohm, dus een wikkelverhouding van ca. 3:1. Er zit nog een aparte anti-brom wikkeling op; die wil ik gebruiken voor tegenkoppeling.

Ik moet nog een ei leggen over de tegenkoppeling. Misschien schakelbaar, met een positie 'pure' tegenkoppeling, en nog twee posities waarmee wat aan de klank is te doen (een met wat opgehaald hoog, een met wat opgehaald laag)?

Best een uitdaging, vooral om het stil te houden.

Snel zal het bouwen niet gaan (we krijgen over een weekje familiebezoek, inclusief twee jonge kinderen...dus dan moet de boel tijdelijk weer naar de zolder) maar het heeft ook geen haast.

Bijgaand het voorlopige schema. Suggesties zijn natuurlijk welkom.

Groet,
Robert
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena