Skip to main content
Zelfbouw

"Aikido" hoofdtelefoonversterker

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 apr 2019 19:24 #76925 door Kwadjo
Beantwoord door Kwadjo in topic "Aikido" hoofdtelefoonversterker
Wauw Cees, dat was dan vast een flink aantal meer dB (en nog wat op de schaal van Richter) dan bij ons.

Groet,
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 apr 2019 18:32 #76920 door Cees PA1DBA
@Robert,
Verwonderlijk dat we nog steeds goed functionerende oren hebben,
speelde basgitaar eind jaren 70 in een punkband...

Cees- pa1dba

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 apr 2019 14:36 #76912 door Kwadjo
Dag Henk,

Dat is zeker een interessante tip, bedankt.

Aan de randjes van deze draad: Misschien dat ik me bij het voelen van lage tonen wat heftigers voorstel dan de gemiddelde mens (maar natuurlijk niet dan jij als geluidstechnicus). Ik speelde als puber elektrische basgitaar in een Ska/Reggae band met 8 man (waaronder 2 blazers en een erg luide sologitarist). We oefenden toen een tijdje in een lokale kerk. Je kan je voorstellen dat door de enorme galm, in combinatie met nauwelijks boventonen van mijn basgitaar (ik was toen gek van dub van eind jaren 70; dat was ook de reden waarom ik basgitaar wilde leren spelen) ik nauwelijks kon horen wat ik speelde. En dat speelt erg beroerd. Oplossing: Met mijn rug tegen mijn basskast zitten (een enorme Carlsbro met 4 x 12 inch speakers, basreflex en met nog wat extra dekens er zelf in aangebracht; ik heb er spijt van dat ik die ergens in 1995 heb verkocht maar ik had het geld toen nodig). Veel preciezer horen/voelen wat je speelt dan zo, kan nauwelijks.

Met vriendelijke groet,
Robert

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
05 apr 2019 14:14 - 05 apr 2019 14:22 #76911 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic "Aikido" hoofdtelefoonversterker

Kwadjo schreef : . Wat natuurlijk mist met een hoofdtelefoon, is het ook (enigszins) voelen van de lage tonen. Beide manieren van luisteren hebben voor mij elk hun charme.[/quote

Dan wordt het misschien tijd om te zoeken naar een betere koptelefoon . In de tijd dat ik nog fulltime van de opnames rond kon komen heb ik na een uitgebreide test van meer dan 20 betere koptelefoons, weliswaar met fl 500 korting, een Grado RS 1 aangeschaft, ook nog een leuke afschrijvings post . Ik heb er nooit een stuiver spijt van gehad . Zijn zo nu en dan voor rond de €400 tweedehands te scoren , vette aanrader !
Jouw Aikido versterker heeft mij er toe aangezet om mijn project met 6AS7's weer nieuw leven in te blazen .

Groet , Henk

Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 apr 2019 14:22 door Tonmeister Henk.

• Kwadjo
  • [Kwadjo]
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 apr 2019 12:13 #76910 door Kwadjo
Ook jij bedankt René.

Opnames uit de begintijd van stereo, toen men sommige instrumenten nog vol links of rechts in het geluidsbeeld mengde (bijvoorbeeld "Revolver", mijn favoriete album van The Beatles), vind ik niet om aan te horen met een hoofdtelefoon, maar opnames met een mooi stereobeeld luister ik zo ook graag. Wat natuurlijk mist met een hoofdtelefoon, is het ook (enigszins) voelen van de lage tonen. Beide manieren van luisteren hebben voor mij elk hun charme.

Groet,
Robert

Meer
04 apr 2019 17:39 #76903 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic "Aikido" hoofdtelefoonversterker
Mooi project.
Gefeliciteerd.
Ik ben geen voorstander van koptelefoons maar het is een fraai project!

Groet
RenéR

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gemaakt door Kunena