Zelfbouw
Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester
14 sep 2018 12:10 #73399
door PeterK
Beantwoord door PeterK in topic Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester
@PE9ZZ
Bedankt voor de tip. Via de UTracer site kom je veel mooie voorbeelden tegen.
> De tijd die ik nodig zou hebben om iets automatisch te maken krijg ik
> er van z'n lang zal ze leven niet uit...
Daar heb je gelijk in, maar daar gaat het niet om. Zie het als een radio die je voor 25 euro als koopje op de rommelmarkt hebt gekocht. Na weken is het dan gelukt om hem aan de gang te krijgen, en weer in behoorlijke staat. Datzelfde radiootje had je ook voor 60 Euro in behoorlijke staat op marktplaats kunnen kopen.
Bedankt voor de tip. Via de UTracer site kom je veel mooie voorbeelden tegen.
> De tijd die ik nodig zou hebben om iets automatisch te maken krijg ik
> er van z'n lang zal ze leven niet uit...
Daar heb je gelijk in, maar daar gaat het niet om. Zie het als een radio die je voor 25 euro als koopje op de rommelmarkt hebt gekocht. Na weken is het dan gelukt om hem aan de gang te krijgen, en weer in behoorlijke staat. Datzelfde radiootje had je ook voor 60 Euro in behoorlijke staat op marktplaats kunnen kopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 sep 2018 12:10 #73398
door PeterK
Beantwoord door PeterK in topic Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester
@Cees PA1DBA
Processor met display heb ik ook aan gedacht. Die kleine 8bits dingetjes zijn er al met display wat je er meteen aan kunt hangen, en aan stuurbare outputs geen gebrek. De gebruikte programmeertalen zijn over het algemeen zo eenvoudig, dat je dit in een weekend wel voldoende onder de knie hebt. En het kost tegenwoordig bijna niets meer. Als relay dacht ik aan kleine printjes met board to board connectors vol met reed relais. Is dat overdreven, tja. Mijn eerste idee om draaischakelaars te gebruiken, bedient met een stappenmotor in ieder geval wel, haha.
Maar een processor met display als er al een paneelcomputer met USB in zit is ook weer zo iets. Een paneelcomputer heeft meestal wel 2 USB’s. USB naar 8 bit IO koop je al voor 5 Euro. Kun je het zelf niet voor maken. Multiplexer er achter, en je 256 uitgangen. Maar dan moet het programma in C++ geschreven worden zodat het kan draaien op de paneelcomputer met touch screen. Helaas mogen mijn C++ skills geen naam hebben. Showstopper voor deze aanpak dus.
Ik heb nog wel aan een andere mogelijkheid gedacht. Vroeger had je schakelaars met een mechanisch kattenoog erin. Als je zo’n schakelaar indrukte kwam er een gekleurd bolletje tevoorschijn. Plaats een aantal van deze schakelaars in een matrix, en je bent er.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het schakelaar matrix systeem komt tot nu toe wel het beste in de buurt.
Processor met display heb ik ook aan gedacht. Die kleine 8bits dingetjes zijn er al met display wat je er meteen aan kunt hangen, en aan stuurbare outputs geen gebrek. De gebruikte programmeertalen zijn over het algemeen zo eenvoudig, dat je dit in een weekend wel voldoende onder de knie hebt. En het kost tegenwoordig bijna niets meer. Als relay dacht ik aan kleine printjes met board to board connectors vol met reed relais. Is dat overdreven, tja. Mijn eerste idee om draaischakelaars te gebruiken, bedient met een stappenmotor in ieder geval wel, haha.
Maar een processor met display als er al een paneelcomputer met USB in zit is ook weer zo iets. Een paneelcomputer heeft meestal wel 2 USB’s. USB naar 8 bit IO koop je al voor 5 Euro. Kun je het zelf niet voor maken. Multiplexer er achter, en je 256 uitgangen. Maar dan moet het programma in C++ geschreven worden zodat het kan draaien op de paneelcomputer met touch screen. Helaas mogen mijn C++ skills geen naam hebben. Showstopper voor deze aanpak dus.
Ik heb nog wel aan een andere mogelijkheid gedacht. Vroeger had je schakelaars met een mechanisch kattenoog erin. Als je zo’n schakelaar indrukte kwam er een gekleurd bolletje tevoorschijn. Plaats een aantal van deze schakelaars in een matrix, en je bent er.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het schakelaar matrix systeem komt tot nu toe wel het beste in de buurt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
14 sep 2018 07:06 #73397
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester
Er zijn mensen die zover zijn gegaan, zie de uTracer site voor voorbeelden. Voor mijzelf is het simpel genoeg om elke keer als ik iets wil testen (zo vaak is dat ook weer niet) snel effe de juiste kabeltjes in te prikken. Eigenlijk a la Funke maar dan zonder kaarten. Die zitten al in m'n lappie die ik ervoor gebruik (in de vorm van datasheets). De tijd die ik nodig zou hebben om iets automatisch te maken krijg ik er van z'n lang zal ze leven niet uit... ECC83 enzo gaan overigens makkelijk met het ene systeem de anode en het andere het schermrooster. Gebruik wel altijd opgeslagen presets (*.uts). Scheelt veel tijd.
Overigens is touchscreen PC wel een goeie. Probleem is alleen wel dat uTracer maar op één resolutie werkt (ik meen 1280x1024) en dus niet op m'n laptop waardoor ik altijd een extern scherm nodig heb wat de boel stukken minder portabel maakt.
Overigens is touchscreen PC wel een goeie. Probleem is alleen wel dat uTracer maar op één resolutie werkt (ik meen 1280x1024) en dus niet op m'n laptop waardoor ik altijd een extern scherm nodig heb wat de boel stukken minder portabel maakt.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterK
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 sep 2018 19:53 - 13 sep 2018 19:53 #73396
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester
Zt je meer in het vooroorlogse spul, zal je ook een P-voet en 5 pin kunnen toevoegen.
Denk ook eens na over een processor (met display) die voor jou de juiste pen aansluitingen kan maken uit je buizen-database.
Dit in plaats van je sub-D codeer stekkers.
Denk er persoonlijk ook over na,heb alleen zoveel relais nodig
Denk ook eens na over een processor (met display) die voor jou de juiste pen aansluitingen kan maken uit je buizen-database.
Dit in plaats van je sub-D codeer stekkers.
Denk er persoonlijk ook over na,heb alleen zoveel relais nodig

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 13 sep 2018 19:53 door Cees PA1DBA.
13 sep 2018 17:17 #73395
door PeterK
@PE9ZZ
De varkensneusjes, goede tip. Bedankt.
Buiten het patch paneeltje voor de verbindingen, dacht ik er ook over om de draden aan een D connector te verbinden. Dan maak ik voor de bekende buizen een bedrade sub D connector met daarin de juiste verbindingen.
De varkensneusjes, goede tip. Bedankt.
Buiten het patch paneeltje voor de verbindingen, dacht ik er ook over om de draden aan een D connector te verbinden. Dan maak ik voor de bekende buizen een bedrade sub D connector met daarin de juiste verbindingen.
13 sep 2018 16:25 #73393
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester
Ik heb een uTracer gebouwd met 7-pin, 9-pin (noval), 9-pin (magnoval), octal, loctal, rimlock en 10-pin (decal). Dit zijn de buizen die ik het meest tegenkom. Alle voetjes zijn keramiek. De verbindingen maak ik met korte (20cm) banaan-banaantouwtjes in diverse modekleuren (blauw: gloeidraad, groen: rooster, zwart: kathode, geel: schermrooster, rood: anode). Maak eventueel een extern kassie met obscure socket en witte bananensockets naar de pennen. Als laatste: rijg over alle verbindingsdraden tussen de sockets een ferrietkraal. Doe je dit niet gaat de buis die je test oscilleren en wordt de meting waardeloos.
Tjerk, 9ZZ