header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Zelfbouw

Welk type buisvoeten voor een zelfbouw buizentester

Lees meer
13 sept 2018 14:46 #73390 door PeterK
Als doorgewinterde transistor gebruiker, maar nieuw in de wereld die buizen heet, zou ik graag een buizentester willen bezitten. Wat er over het algemeen te vinden is doet het niet, werkt niet, heeft rammelende schakelaar, is versleten, onbetrouwbaar of al lang vertrokken naar de eeuwige buizenvelden. Na een beetje gegoogled te hebben kwam ik de µTracer V3+ tegen. Leuk, maar dan moet je wel een PC in de buurt hebben, en dat is vaak niet het geval. Of je plakt in hetzelfde doosje een industriële touchscreen paneelcomputer die draait op Windows... Klinkt duur, maar Aliexpress maakt het betaalbaar.

Dan kom ik nu aan bij mijn vraag. Wat zijn de verschillende buizenvoeten waar ik rekening mee zou moeten houden? Ik heb ondertussen verschillende oude buizentesters voorbij zien komen, en het varieert van 5 tot zo`n 20 buizenvoeten. Volgens mij heb je er niet zo veel nodig, zolang je de verschillende verbindingen maar kunt maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 sept 2018 15:05 - 13 sept 2018 15:16 #73391 door Huub
Nou de besten buis voeten zijn keramiche voeten
die zijn nog wel nieuw te koop
en als je ook solderen gaat doe het met een
goede ERSA pook van 30 watt die goed en totaal verwarmt
met een goed door vloei soldeer bad aan soldeer
gebruik geen speelgoed boud maar doe iewat ouderwets dat is goed
huub
Laatst bewerkt 13 sept 2018 15:16 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 sept 2018 16:25 #73393 door PE9ZZ
Ik heb een uTracer gebouwd met 7-pin, 9-pin (noval), 9-pin (magnoval), octal, loctal, rimlock en 10-pin (decal). Dit zijn de buizen die ik het meest tegenkom. Alle voetjes zijn keramiek. De verbindingen maak ik met korte (20cm) banaan-banaantouwtjes in diverse modekleuren (blauw: gloeidraad, groen: rooster, zwart: kathode, geel: schermrooster, rood: anode). Maak eventueel een extern kassie met obscure socket en witte bananensockets naar de pennen. Als laatste: rijg over alle verbindingsdraden tussen de sockets een ferrietkraal. Doe je dit niet gaat de buis die je test oscilleren en wordt de meting waardeloos.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 sept 2018 17:17 #73395 door PeterK
@PE9ZZ
De varkensneusjes, goede tip. Bedankt.
Buiten het patch paneeltje voor de verbindingen, dacht ik er ook over om de draden aan een D connector te verbinden. Dan maak ik voor de bekende buizen een bedrade sub D connector met daarin de juiste verbindingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 sept 2018 19:53 - 13 sept 2018 19:53 #73396 door Cees PA1DBA
Zt je meer in het vooroorlogse spul, zal je ook een P-voet en 5 pin kunnen toevoegen.
Denk ook eens na over een processor (met display) die voor jou de juiste pen aansluitingen kan maken uit je buizen-database.
Dit in plaats van je sub-D codeer stekkers.
Denk er persoonlijk ook over na,heb alleen zoveel relais nodig :-)
Laatst bewerkt 13 sept 2018 19:53 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 sept 2018 07:06 #73397 door PE9ZZ
Er zijn mensen die zover zijn gegaan, zie de uTracer site voor voorbeelden. Voor mijzelf is het simpel genoeg om elke keer als ik iets wil testen (zo vaak is dat ook weer niet) snel effe de juiste kabeltjes in te prikken. Eigenlijk a la Funke maar dan zonder kaarten. Die zitten al in m'n lappie die ik ervoor gebruik (in de vorm van datasheets). De tijd die ik nodig zou hebben om iets automatisch te maken krijg ik er van z'n lang zal ze leven niet uit... ECC83 enzo gaan overigens makkelijk met het ene systeem de anode en het andere het schermrooster. Gebruik wel altijd opgeslagen presets (*.uts). Scheelt veel tijd.

Overigens is touchscreen PC wel een goeie. Probleem is alleen wel dat uTracer maar op één resolutie werkt (ik meen 1280x1024) en dus niet op m'n laptop waardoor ik altijd een extern scherm nodig heb wat de boel stukken minder portabel maakt.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterK

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • IMG_3286
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips B7X63A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Diverse B7X63A revisie, meerdere toestellen
  • IMG_5244
  • Fotograaf: Gebruiker
  • Categorie: Reklame 3 uit RB
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Reklame uitingen uit RB-1956 en 1957
  • Grundig 5010_24
  • Fotograaf: Geen Data
  • Categorie: REPARATIE FOTOS
  • Downloads: 24
  • Omschrijving: Revisie Grundig 5010

JoomTreeview

JoomSearch