Zelfbouw
Mooi kassie maken
11 okt 2017 19:25 #69047
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Mooi kassie maken
Welnu, m'n zwager ziet het helemaal zitten! En m'n buurman, want we hebben een wederzijdse vriend met een houtbewerkingswerkplaats. Wat overigens m'n zwager ook kan.
Hier een paar schetsen:
voorkant
achterkant
bovenkant
detail
Hier een paar schetsen:
voorkant
achterkant
bovenkant
detail
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 sep 2017 21:33 #68890
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Nou, voedingsprobleem ook opgelost. 106 windingen 0.6 mm CuL erdoorheen gejast met een shuttle. Of hoe zo'n ding voor een weefgetouw heet. Keurig netjes 13.3 V met twee buizen. 12.2 V met een 8 ohm dummy load (1.5 A). Trafo blijft netjes koud bij die stroom. Nu nog een oplossing voor m'n houten frame. Zal m'n zwager eens consulteren, die weet wel wat van houtbewerking.
Tjerk, 9ZZ
28 sep 2017 19:27 #68887
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Dat was
dit verhaal
van vorig jaar. Ik heb toen van Tonmeister Henk een tweetal AD9058 trafo's gekregen om eens uit te proberen maar dat had nogal wat voeten in de aarde. Toen ik eenmaal een oplossing had verloor ik m'n interesse omdat ik de kant-en-klare kassies die ik aantrof maar niks vond. Nu kwam ik op MP die Bocama beun tegen en kreeg ik weer inspiratie. Je hebt ook vrolijk meegedaan in het topic.
Terug naar mijn ontwerp: ik wil een 2x24 V/60 VA ringkerntrafo gebruiken voor zowel hoogspanning als gloeistroom. Maar omdat ik een dubbele voltage doubler had bedacht zit de secundaire op 140 V en daarmee ook de gloeidraden van de vier PCL86's. En die mogen maximaal 100 V hebben. Nou kunnen ze er vast wel tegen maar overschrijden van maxima uit een datasheet stuit me tegen de borst. Ik heb nu ontdekt dat ik met 100 windingen 13 V uit die trafo kan halen en daarmee de vier buizen parallel voeden. Het is wel jammer dat ik m'n oorspronkelijke geniale idee moet verlaten...
Terug naar mijn ontwerp: ik wil een 2x24 V/60 VA ringkerntrafo gebruiken voor zowel hoogspanning als gloeistroom. Maar omdat ik een dubbele voltage doubler had bedacht zit de secundaire op 140 V en daarmee ook de gloeidraden van de vier PCL86's. En die mogen maximaal 100 V hebben. Nou kunnen ze er vast wel tegen maar overschrijden van maxima uit een datasheet stuit me tegen de borst. Ik heb nu ontdekt dat ik met 100 windingen 13 V uit die trafo kan halen en daarmee de vier buizen parallel voeden. Het is wel jammer dat ik m'n oorspronkelijke geniale idee moet verlaten...
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
28 sep 2017 18:14 #68883
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Mooi kassie maken
@Tjerk, ken jouw pcl86 verhaal helaas niet, heb je een schema ?
kan je die gloeidraad niet liften ?
kan je die gloeidraad niet liften ?
Cees- pa1dba
28 sep 2017 10:48 - 28 sep 2017 10:49 #68877
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Kan je zelluf niet meer voor gaan beunen... Kom intussen erachter dat mijn concept niet kan omdat ik 140 V op de gloeidraad krijg (V(kf)) en die maar 100 V mag hebben. Dat wordt dus een list...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 28 sep 2017 10:49 door PE9ZZ.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
28 sep 2017 09:39 - 28 sep 2017 09:47 #68871
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Mooi kassie maken
Latjes lijmen in de binnenkant met constructie lijm , krijg je ook een verzonken richel om je chassisplaat op te schroeven.
Dit soort eiken kastjes verkopen ze bij Wil Blauw transformatoren.
LINK
Dit soort eiken kastjes verkopen ze bij Wil Blauw transformatoren.
LINK
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 28 sep 2017 09:47 door Cees PA1DBA.