Zelfbouw
D-E test foliecondensatoren
21 nov 2016 06:50 #63580
door PE9ZZ
Mijn punt is nu echter dat de D-E test weliswaar een zeer duidelijk resultaat geeft maar dat het uiteindelijk weinig zegt over het audiofiele resultaat in een versterker omdat daarin de condities totaal anders zijn dan bij de D-E test. Het is natuurlijk wel zo dat als je net een peperdure PIO capaciteit hebt aageschaft en je soldeert deze in je versterker dat die ook beter wilt horen klinken. Een ABX test zal dan genadeloos zijn en niet iedereen is daar klaar voor.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic D-E test foliecondensatoren
Dat veronderstelt een audiofiel geheugen. Doorgaans wordt dit naar het rijk der fabelen verwezen. En daarbij, het is perfect te testen met een ABX test alleen het duurt erg lang. Moet je wel net willen natuurlijk.Laurens schreef : Een ABX test klinkt in het eerste opzicht slim, maar doorgaans wordt er slechts kort getest. Er in dergelijke tests de aanname gedaan dat verschillen direct hoorbaar zijn.
Mijn punt is nu echter dat de D-E test weliswaar een zeer duidelijk resultaat geeft maar dat het uiteindelijk weinig zegt over het audiofiele resultaat in een versterker omdat daarin de condities totaal anders zijn dan bij de D-E test. Het is natuurlijk wel zo dat als je net een peperdure PIO capaciteit hebt aageschaft en je soldeert deze in je versterker dat die ook beter wilt horen klinken. Een ABX test zal dan genadeloos zijn en niet iedereen is daar klaar voor.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 nov 2016 01:03 - 21 nov 2016 01:13 #63579
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic D-E test foliecondensatoren
Een ABX test klinkt in het eerste opzicht slim, maar doorgaans wordt er slechts kort getest. Er in dergelijke tests de aanname gedaan dat verschillen direct hoorbaar zijn. In mijn ervaring is het niet zo dat álle verschillen in één test aan het licht komen. Sommige zaken zijn direct hoorbaar (twee verschillende speakers of phono elementen bijvoorbeeld) maar andere zaken merk je pas na een aantal uren of dagen dat je 't gebruikt (MP3 op 320kbps versus het origineel kan ik er niet consistent in een korte ABX test uit halen)
Uiteraard hangt het ook af van hoe goed je gehoor getraind is.
Uiteraard hangt het ook af van hoe goed je gehoor getraind is.
.
Laatst bewerkt 21 nov 2016 01:13 door Laurens.
21 nov 2016 00:41 #63578
door Cees
Beantwoord door Cees in topic D-E test foliecondensatoren
C's die gevoelig zijn voor de geluid trillingen.....Ah-Hum....
Dat lijkt mij wel heééél er ver gezocht. Zie ik als een Hi-End fabel.
Gaan die freeks C's vastlijmen met ciliconen kit.
Dat er inductie velden op een C kunnen inwerken, dat kan wel gebeuren.
Begrijpelijk is ook, dat het ene type C daar gevoeliger voor is als
het andere type C.
Cees.
Dat lijkt mij wel heééél er ver gezocht. Zie ik als een Hi-End fabel.
Gaan die freeks C's vastlijmen met ciliconen kit.
Dat er inductie velden op een C kunnen inwerken, dat kan wel gebeuren.
Begrijpelijk is ook, dat het ene type C daar gevoeliger voor is als
het andere type C.
Cees.
20 nov 2016 22:43 #63576
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Microfonie kan zeker een rol spelen, als-ie in een speaker zit. In een versterker niet zo. Humble Homemade Hifi is een leuke site alleen de claims zijn slecht onderbouwd. Als je iets audiofiels gaat testen is de heilige graal de ABX test. Als je een condensator in een circuit soldeert kan je die dus niet uitvoeren. Of: je soldeert een ABX subcircuit in de schakeling en runt je ABX test een paar keer. Hmmm... misschien moet ik dit eens bouwen. Heb al een semi-blinde A-B test (glasbak vs. zandbak) maar een ABX test is beter. Leuke programmeeropdracht voor m'n geliefde PICcies. Zie ook
hierrrrrrrrr
. Overigens zijn keramieken beroerd qua microfonie, vanwege piezo-electrische effecten in het keramische materiaal (klopt dat wel?). PP en PET C's hebben daar geen last van, PIO eigenlijk ook niet tenzij ze lekken.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
20 nov 2016 14:26 #63558
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic D-E test foliecondensatoren
Zou microfonie ook geen rol kunnen spelen ?
een strak gewikkelde zal minder vervorming geven ,als hij aan (muziek)mee rammelen wordt blootgesteld.
Hier een link naar een condensatortest op gehoor ,denk er het jouwe van;) www.humblehomemadehifi.com/Cap.html LINK
een strak gewikkelde zal minder vervorming geven ,als hij aan (muziek)mee rammelen wordt blootgesteld.
Hier een link naar een condensatortest op gehoor ,denk er het jouwe van;) www.humblehomemadehifi.com/Cap.html LINK
Cees- pa1dba
17 nov 2016 21:10 #63514
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik had ook nog een paar elcootjes getest. Die waren ook perfect recht:
Een ouwe Wima MKS:
De rest zal ik jullie besparen. De meetfrequentie niet, die was 0.3-0.4 kHz.
Een ouwe Wima MKS:
De rest zal ik jullie besparen. De meetfrequentie niet, die was 0.3-0.4 kHz.
Tjerk, 9ZZ