Zelfbouw
D-E test foliecondensatoren
22 nov 2016 17:19 - 23 nov 2016 08:00 #63598
door antoine
Beantwoord door antoine in topic D-E test foliecondensatoren
Een interessante site over meten van parasitaire eigenschappen ifv frekwentie.
meettechniek.info/passief/parasitair.html
Laatst bewerkt 23 nov 2016 08:00 door admin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 nov 2016 07:05 #63594
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic D-E test foliecondensatoren
Het fenomeen akoestisch geheugen is omstreden. Ik heb mezelf er nooit op kunnen betrappen. Maar ook dat is in principe goed te testen met een ABX test. Gaat natuurlijk wel errug lang duren...
@Antoine: mijn punt is dat het equivalente circuit van een condensator (wat prima te meten is) van weinig invloed is op het circuit. Behalve dan de lekweerstand natuurlijk. Maar kom op zeg, serieweerstand en zelfinductie in een hoogohmig audiocircuit? Dat kan magnitudes verschillen en dan maakt het nog niks uit. Voor in een wisselfilter, waar HHH over gaat, wel natuurlijk. Dan moet de serieweerstand zo laag mogelijk zijn. Zelfinductie maakt dan nog steeds geen jota verschil want die zit elders in het circuit in overvloed.
@Antoine: mijn punt is dat het equivalente circuit van een condensator (wat prima te meten is) van weinig invloed is op het circuit. Behalve dan de lekweerstand natuurlijk. Maar kom op zeg, serieweerstand en zelfinductie in een hoogohmig audiocircuit? Dat kan magnitudes verschillen en dan maakt het nog niks uit. Voor in een wisselfilter, waar HHH over gaat, wel natuurlijk. Dan moet de serieweerstand zo laag mogelijk zijn. Zelfinductie maakt dan nog steeds geen jota verschil want die zit elders in het circuit in overvloed.
Tjerk, 9ZZ
21 nov 2016 22:13 #63591
door Cees
Beantwoord door Cees in topic D-E test foliecondensatoren
Tjerk,
Vandaar de Russische betaalbare PIO.
En het is het beste om er b.v een aantal uren naar te luisteren.
Je hoort het niet altijd direct, dus vandaar.
Heb je er lang naar geluisterd, dan terug naar de goedkope Chinese C
en en goed luisteren. Dan kun je een goede beoordeling maken.
En hoor je dan het verschil niet, dan ben je een gelukkig mens,
want dan is voor jouw de goedkope Chinese C goed genoeg.
Cees.
Vandaar de Russische betaalbare PIO.
En het is het beste om er b.v een aantal uren naar te luisteren.
Je hoort het niet altijd direct, dus vandaar.
Heb je er lang naar geluisterd, dan terug naar de goedkope Chinese C
en en goed luisteren. Dan kun je een goede beoordeling maken.
En hoor je dan het verschil niet, dan ben je een gelukkig mens,
want dan is voor jouw de goedkope Chinese C goed genoeg.
Cees.
21 nov 2016 17:25 #63586
door antoine
Beantwoord door antoine in topic D-E test foliecondensatoren
Verschillen in capaciteiten zijn slechts gedeeltelijk meetbaar. Vervangen van condensatoren betekent dat je een ander circuit in de schakeling brengt die de ganse kring kan beinvloeden. Of die invloed hoorbaar is hangt weer af van andere faktoren, kwaliteit van de weergave, luistervaardigheid, zoals reeds gezegd horen wat je wil horen etc.
Zie het eq schema op de site www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Zie het eq schema op de site www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
21 nov 2016 17:17 #63585
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic D-E test foliecondensatoren
Ik denk dat jij de spijker op z'n kop slaat. Wat is het dat we willen horen? Als je kapotte/lekke C's vervangt zal er wel iets te horen zijn (je hebt immers je apparaat gerepareerd) maar als je een cheapo maar prima Vishay (of SOZO) MKT C vervangt door een peperdure verguld folie PIO condenstator (of wat dan ook) kan het natuurlijk niet zo zijn dat het geen fluit uitmaakt...Bert Kn schreef : In hoeverre bepalen deze metingen van verschillende type condensatoren uiteindelijk van wat we horen/willen horen?
Tjerk, 9ZZ
21 nov 2016 15:24 #63584
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic D-E test foliecondensatoren
Tjerk,
Interessant om dit alles te volgen.
Als ik hier even op mag inhaken.
In hoeverre bepalen deze metingen van verschillende type condensatoren uiteindelijk van wat we horen/ willen horen?
In onderstaand bericht had ik de vraag gesteld om weer PIO's toe te passen in plaats van de mosterd SOZO's
Bericht
En dan stuit ik op het volgende, welke PIO's en leveren ze voor mij wel het gewenste resultaat.
Als ik op die set muziek beluister wat mij aanspreekt gaan de haren op mijn arm recht overeind staan en lopen de rillingen over mijn lijf.
Zelf heb ik bij de AG9015 geëxperimenteerd met type's condensatoren en tijdens het beluisteren van het resultaat hoorde ik duidelijk verschil door in de voorversterker blauwe styroflexjes te gebruiken.
Ik ben de zestig dan wel gepasseerd maar prijs me gelukkig dat ik die verschillen nog steeds hoor.
De styroflexjes die ik gebruikt heb.
Interessant om dit alles te volgen.
Als ik hier even op mag inhaken.
In hoeverre bepalen deze metingen van verschillende type condensatoren uiteindelijk van wat we horen/ willen horen?
In onderstaand bericht had ik de vraag gesteld om weer PIO's toe te passen in plaats van de mosterd SOZO's
Bericht
En dan stuit ik op het volgende, welke PIO's en leveren ze voor mij wel het gewenste resultaat.
Als ik op die set muziek beluister wat mij aanspreekt gaan de haren op mijn arm recht overeind staan en lopen de rillingen over mijn lijf.
Zelf heb ik bij de AG9015 geëxperimenteerd met type's condensatoren en tijdens het beluisteren van het resultaat hoorde ik duidelijk verschil door in de voorversterker blauwe styroflexjes te gebruiken.
Ik ben de zestig dan wel gepasseerd maar prijs me gelukkig dat ik die verschillen nog steeds hoor.
De styroflexjes die ik gebruikt heb.
Mvg.
Bert