Skip to main content
Zelfbouw

UN17 Versterker

Meer
07 dec 2013 21:32 #38764 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic UN17 Versterker
Klopt, ik heb me precies aan de bouwbeschrijving gehouden. Het enige dat ik gedaan heb is de onderste bus van de luidsprekerentree aan massa gelegd in plaats van de bovenste zoals in de bouwtekening.
Voor de rest exact nagebouwd.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
07 dec 2013 21:11 #38761 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic UN17 Versterker
Volgens mij was het oorspronkelijke ontwerp op een identieke manier opgebouwd.

henk

Meer
07 dec 2013 21:07 #38760 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic UN17 Versterker
Het is mij bekend dat de kernen van de smoorspoel, uitgangstrafo en voedingstrafo haaks op elkaar moeten staan.
In verschillende ontwerpen van Amroh zit de smoorspoel onder de voedingstrafo gemonteerd en dat levert in de praktijk kennelijk geen problemen op. Naar mijn mening wordt een eventueel geïnduceerde bromspanning in de smoorspoel meteen om zeep geholpen, immers voor wisselspanning liggen beide aansluitingen via de afvlakelco's aan massa.
De uitgangangstrafo staat een flink eind van de voedingstrafo af. Mijn ervaring is dat een bromspanning in de uitgangstrafo geïnduceerd alleen hinderlijk is als de primaire niet stroomvoerend is. M.a.w. je hoort het alleen als er geen anodestroom vloeit.
De soep wordt dus niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend.

Ondanks dit alles is de versterker echt muisstil, je hoort niet eens dat ie aanstaat.

De versterker is gebouwd volgens de originele bouwbeschrijving. Ik mag aannemen dat ze bij Amroh/De Muiderkring wel weten wat ze doen. Theoretisch mag het dan misschien niet helemaal correct zijn, in de praktijk gaat het prima.

De uitgangstrafo is de U80 van Amroh. De plaatstroom is inderdaad 72 mA. De trafo heeft een primaire met twee aftakkingen en kan ook als balans uitgangstrafo dienst doen. Door beide helften is 80 mA toelaatbaar.
Dat zou dus goed moeten gaan.
Deze trafo is officieel iets aan de lichte kant: Bij enkelvoudige eindtrappen is het maximaal toelaatbare vermogen 5 W., echter bij afsnijden boven 50 Hz. hoger.

De gelijkrichterbuis is een AZ1, de voedingstrafo de P141. Die past er net op, voor de rest is er ruimte genoeg.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 dec 2013 20:54 #38758 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic UN17 Versterker
@ Pieterv:
Theoretisch heb je gelijk, maar volgens mij is er voldoende afstand tussen voeding trafo en UGT
De AZ1 kan 100 mA wegzetten dus die heeft hier geen moeite mee
Nico

Meer
07 dec 2013 20:40 - 07 dec 2013 20:46 #38756 door Huub
Beantwoord door Huub in topic UN17 Versterker
Ach waar zal men zich druk daar over maken
Als de versterker stil is en de kernen niet brommen
Dan kan het zoo ook er kan nog een stukje pertinax
Tussen de kernen als dat wel zoo is .
Maar ik denk dat peter dat wel gehoord heeft
Dat het stil is zoo de kern staat haaks op de voeding .
Ik denk dat het de Amroh universeel travo is deze is dik
Huub
Laatst bewerkt 07 dec 2013 20:46 door Huub.

Meer
07 dec 2013 20:29 #38755 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic UN17 Versterker
Hallo Peter,

Op zich een heel leuke versterker, deze UN17. Ik hoop dat de uitgangstrafo wel bestand is op de hogere plaatstroom van de EL6: die zal, dacht ik, 72 mA zijn, is het niet? De gelijkrichtbuis, is dat een AZ1 of een AZ4?

In opvolging van het commentaar van Nico: eigenlijk staat de voedingstrafo verkeerd, niet alleen induceert die brom in de smoorspoel maar ook in de uitgangstrafo omdat alle drie de kernen parrallel aan aan elkaar staan. Het lijk mij raadzaam zowel de smoorspoel en de uitgangstrafo beide qua kern haaks op de voedingstrafo te monteren.

mvg, Pieter.

Gemaakt door Kunena