Skip to main content
Zelfbouw

UN17 Versterker

Meer
07 dec 2013 10:19 #38750 door Huub
Beantwoord door Huub in topic UN17 Versterker
Mooi en leuk gebouwd
Zal ook wel pittig spelen zware voeding
Wat is de uitgans travo van amroh ?
Ja toch jammer dat die uni frame,s niet meer
Te koop zijn . Dat houd wat tegen om zelf wat te bouwen
Plaat is niet meer zoo voor handen en dan nog een zet bank
Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 dec 2013 09:14 - 07 dec 2013 09:28 #38748 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic UN17 Versterker
Het nadeel van Uniframe vond ik altijd dat 't van zulk dunne plaat was gemaakt. Het was nog duur ook en zo'n voedingtrafo als afgebeeld was eigenlijk te zwaar daarvoor. Ik heb meer dan eens zoiets gebouwd met een plaatje multiplex eronder, waar de trafo náást het Uniframe op vastgeschroefd kon worden. Dan hield je ook veel meer ruimte over voor je versterker, op die manier heb ik ook eens een 24 Watt versterker gebouwd met in de eindtrap 2 x EBL21
Nico
Edit @ Peter:
eigenlijk hoort de smoorspoel aan het zij- schotje te worden vastgeschroefd, dan staat de kern haaks op die van de trafo om geen strooiveld op te pikken.
N.
Laatst bewerkt 07 dec 2013 09:28 door Ouwe Schipper.

Meer
07 dec 2013 08:59 #38747 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic UN17 Versterker
In principe was er ruimte genoeg, alleen de voedingstrafo heeft veel ruimte nodig. Die past er maar net op. Nu komt toch een nadeel van de Uniframe chassisdelen naar voren: De grote gaten zitten op een vaste plek. Je zit ook tegen een groot gat aan te kijken voor de uitgangstrafo.
Ik zou zelf voor een andere opstelling gekozen hebben.
Het is wel eens een keer leuk om een apparaat volgens de bouwbeschrijving te bouwen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
07 dec 2013 04:36 #38746 door admin
Beantwoord door admin in topic UN17 Versterker
Het past er ook maar net op. Mooi gedaan.

Henk

Henk van 't Kruis

Meer
06 dec 2013 21:05 - 07 dec 2013 04:32 #38740 door peter1952
UN17 Versterker werd gestart door peter1952
Beste medeforummers,

Al enige tijd wilde ik de UN17 uit Jongens Radio Deel 4 nabouwen. Ik had nog enige onderdelen nodig, waaronder de Amroh Uniframe delen. Die laatste kon ik nog bij Henk betrekken en na alle onderdelen verzameld te hebben kon ik aan de slag.
De UN17 is een versterkertje met de EL6 als eindbuis. Deze is goed voor 8 W., dus net iets pittiger dan de EL84.

Het bouwen ging vrij voorspoedig, echter ik miste toch iets: De verbindingsstukken UF004 om de twee Uniframechassis te koppelen. Die koppelstukjes heb ik maar even nagemaakt, de echte zijn onderweg en die worden later alsnog gebruikt.

Na het testen bleek alles meteen te werken, alleen was de basweergave op een kristal PU niet al te sterk. Dat kwam door de basregelaar die 1 MOhm log. moest zijn. Die had ik niet en heb toen 0,5 MOhm gebruikt. Daardoor werd toch de ingangsweerstand te laag voor een kristal element (deze potmeter beïnvloedt de ingangsweerstand en daardoor de basweergave). Ik vond later nog 1 MOhm lin. en dat bleek prima te voldoen.

Al met al een leuk, pittig versterkertje met een behoorlijk geluid.

Hierbij wat foto's.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 07 dec 2013 04:32 door admin.

Gemaakt door Kunena