Zelfbouw
OTL-BiAmpli monoblok
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 nov 2013 22:17 #38433
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic OTL-BiAmpli monoblok
Cees,
De versterker is gebaseerd op de OTL-Bi-Ampli eindtrap van de Philips BD663A en\of de Aristona SA5029 met 4 x EL86 per blok. Ik ga dus 2 blokken bouwen en een aparte voorversterker.
Henk
De versterker is gebaseerd op de OTL-Bi-Ampli eindtrap van de Philips BD663A en\of de Aristona SA5029 met 4 x EL86 per blok. Ik ga dus 2 blokken bouwen en een aparte voorversterker.
Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 nov 2013 22:14 #38432
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic OTL-BiAmpli monoblok
Hallo Ruud,
Dat rode licht is nu een aanduiding dat de versterker aan staat, maar de licht verdeling is nog niet in orde.
die gaatjes zaten al in het chassis, frame en ik vond het wel een mooie oplossing. Ondertussen nog een schakelingetje ontworpen on de eindbuizen vertraagd in te schakelen. Niet perse nodig, maar gewoon leuk. In aansluiting hierop wordt dat rode lampje een 2 kleuren led, groen = bedrijf, rood = opstart. en een iets diffuser schermpje, zoals eerder geschreven. Tja, ik gebruik nu ook alleen onderdelen die ik zelf op voorraad heb en dat is best veel.
Ben nog steeds op zoek naar een winkel waar nu nog 9710 op de plank liggen :woohoo:
Henk
Dat rode licht is nu een aanduiding dat de versterker aan staat, maar de licht verdeling is nog niet in orde.
die gaatjes zaten al in het chassis, frame en ik vond het wel een mooie oplossing. Ondertussen nog een schakelingetje ontworpen on de eindbuizen vertraagd in te schakelen. Niet perse nodig, maar gewoon leuk. In aansluiting hierop wordt dat rode lampje een 2 kleuren led, groen = bedrijf, rood = opstart. en een iets diffuser schermpje, zoals eerder geschreven. Tja, ik gebruik nu ook alleen onderdelen die ik zelf op voorraad heb en dat is best veel.
Ben nog steeds op zoek naar een winkel waar nu nog 9710 op de plank liggen :woohoo:
Henk
22 nov 2013 21:51 #38429
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic OTL-BiAmpli monoblok
Ziet er erg goed uit, Henk.
Maar wat is dat lelijke rode licht wat ik achter de gaatjes in de voorkant zie
ruud
NB, ik heb als 16 jarig jochie een HF10 versterker nagebouwd.
Ik had wel alle originele onderdelen.
Gewoon (met toestemming van mijn werkgever) uit de winkel verkoop voorraad gehaald.
Wij verkochten het gehele assortiment Philips onderdelen.
Buizen, trafo's, etc. Ook luidsprekers, het begon b9ij de AD1300 t/m de AD3800.
De 9710 serie lag op de bovenste plank.
Wij hadden ook van die triplex reparatie kisten voor 3-gats potmeters, draai schakelaars etc.
Ook voor scheerapparaten alle onderdelen.
Luilekkerland dus voor mij.
ruud
Maar wat is dat lelijke rode licht wat ik achter de gaatjes in de voorkant zie
ruud
NB, ik heb als 16 jarig jochie een HF10 versterker nagebouwd.
Ik had wel alle originele onderdelen.
Gewoon (met toestemming van mijn werkgever) uit de winkel verkoop voorraad gehaald.
Wij verkochten het gehele assortiment Philips onderdelen.
Buizen, trafo's, etc. Ook luidsprekers, het begon b9ij de AD1300 t/m de AD3800.
De 9710 serie lag op de bovenste plank.
Wij hadden ook van die triplex reparatie kisten voor 3-gats potmeters, draai schakelaars etc.
Ook voor scheerapparaten alle onderdelen.
Luilekkerland dus voor mij.
ruud
22 nov 2013 21:47 #38428
door Cees
Beantwoord door Cees in topic OTL-BiAmpli monoblok
Dat schema, hoewel erg klein lijkt mij erg veel op de eindtrappen van de B7X63A radio.
Die geeft niet zo'n heel groot vermogen af, maar gaat toch wel erg hart, zonder dat het
gauw gaat vervormen. Deze eindtrap zal wat meer vermogen af kunnen geven als de B7X63A.
Als deze eindtrap op een wat hogere voeding spanning werkt als de B7X63A dan zal hij zo
als hij nu is al veel in zijn mars kunnen hebben.
En de korte signaal weg zal een mooi onvervormd geluid ten gehoren moeten kunnen brengen.
Een leuke versterker!
Vr gr Cees.
Die geeft niet zo'n heel groot vermogen af, maar gaat toch wel erg hart, zonder dat het
gauw gaat vervormen. Deze eindtrap zal wat meer vermogen af kunnen geven als de B7X63A.
Als deze eindtrap op een wat hogere voeding spanning werkt als de B7X63A dan zal hij zo
als hij nu is al veel in zijn mars kunnen hebben.
En de korte signaal weg zal een mooi onvervormd geluid ten gehoren moeten kunnen brengen.
Een leuke versterker!
Vr gr Cees.
22 nov 2013 21:27 #38426
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic OTL-BiAmpli monoblok
Henk, ziet er prachtig uit! Ben ook zeer benieuwd naar het resultaat.
Nog even over dat pennetje: Bij dat soort buisvoetjes zijn de pennetjes heel makkelijk te verwijderen door het lipje recht omhoog te zetten en iets te torderen. Die kan je dan zo overprikken in een andere buisvoet. Je kunt zelfs een lipje overzetten van bijv. een EL86, daar zijn er een paar ongebruikt.
Natuurlijk kun je de eindtrap ombouwen naar die van een HF303. Maar dan heb je nog een triode extra nodig en ook de speciale dubbele smoorspoel. Dit werkt zo prima al heb je dan wat minder vermogen. Philips doet het zelf zo bij de AG9009.
En vergeet niet dat je dan ook een zwaardere voeding nodig hebt.
Groeten,
Peter
Nog even over dat pennetje: Bij dat soort buisvoetjes zijn de pennetjes heel makkelijk te verwijderen door het lipje recht omhoog te zetten en iets te torderen. Die kan je dan zo overprikken in een andere buisvoet. Je kunt zelfs een lipje overzetten van bijv. een EL86, daar zijn er een paar ongebruikt.
Natuurlijk kun je de eindtrap ombouwen naar die van een HF303. Maar dan heb je nog een triode extra nodig en ook de speciale dubbele smoorspoel. Dit werkt zo prima al heb je dan wat minder vermogen. Philips doet het zelf zo bij de AG9009.
En vergeet niet dat je dan ook een zwaardere voeding nodig hebt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
22 nov 2013 18:08 - 22 nov 2013 18:10 #38419
door Huub
Beantwoord door Huub in topic OTL-BiAmpli monoblok
Henk als de versterker klaar is
Sluit dan eens een dual tvv 46/47
voorversterker aan op de ingang met een master volumen potmeter
En een draaitafel met MD .element
Het zal je dan nog verbazen wat er af komt
Het verschil is er zit zoo min mogelijk componenten
Er tussen . Ik heb zoo een laag ohmig trapje met potmeter
met opmerkelijk goed geluid . Met de dual en bvb GP400 .
ziet goed uit henk de versterker . Ben benieuwt
Huub,
Sluit dan eens een dual tvv 46/47
voorversterker aan op de ingang met een master volumen potmeter
En een draaitafel met MD .element
Het zal je dan nog verbazen wat er af komt
Het verschil is er zit zoo min mogelijk componenten
Er tussen . Ik heb zoo een laag ohmig trapje met potmeter
met opmerkelijk goed geluid . Met de dual en bvb GP400 .
ziet goed uit henk de versterker . Ben benieuwt
Huub,
Laatst bewerkt 22 nov 2013 18:10 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis