Skip to main content
Zelfbouw

Gezien op de reparatiedag.

Meer
21 sep 2013 19:22 - 21 sep 2013 19:23 #36451 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Gezien op de reparatiedag.

peter1952 schreef :
"Wat doe je daar nou mee?" "Elco's formatteren".

Fat 16, Fat 32 of NTSF? : huh :)
Soundman2
Laatst bewerkt 21 sep 2013 19:23 door soundman2.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • []
21 sep 2013 19:11 #36449 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Gezien op de reparatiedag.
Handig. ja zo leren we weer van elkaar.

Henk

Meer
21 sep 2013 18:38 - 21 sep 2013 19:08 #36443 door peter1952
Als je tussen de reparaties door eens rondloopt en kijkt hoe andere reparateurs het doen, dan sluit je vaak op slimmigheidjes van de medereparateurs. En dan denk je wel eens van: Waarom heb ik dit niet verzonnen? Zo zag ik bijv. een verhuistrafo ingebouwd in een Overtoom bakje. Paste er precies in. Deksel van aluminium er op gemaakt en toevallig is er een mogelijkheid op zo'n bakje om het deksel tussen twee richels in te schuiven. Allemaal van die handigheidjes. Al heb je even geen "klanten", het is gewoon een feest om er rond te lopen en je licht bij anderen op te steken.

Neem nou Bernard Terlingen. Een feest om die man aan het werk te zien. En ook het gereedschap dat hij gebruikt. Neem nou zijn universeelmeter. Ziet er niet (meer) uit, het zit in een oud blikken trommeltje, maar het doet het nog prima en Bernard gebruikt hem overal voor.
Toen ik na afloop nog eens ging kijken, zag ik een snoer liggen met aan één kant een netsteker en aan de andere kant twee krokodilklemmen en in één van de aders was nog een diode en twee parallelgeschakelde weerstanden van 18 kOhm in serie met één van de draden opgenomen.
"Wat doe je daar nou mee?" "Elco's formatteren. Maar gebruik wel een scheidingstrafo. Heb ik al heel wat oude elco' s mee gered."
Je moet er maar op komen. Krokodilklemmen op de elco aansluiten en steker in het stopcontact van de scheidingstrafo. En na enige tijd is je elco geformeerd.

Hierbij nog een foto van dit handige hulpstuk, met toestemming van Bernard.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 sep 2013 19:08 door admin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L

Gemaakt door Kunena