Reparatie en Restauratie tip's
revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
28 mrt 2025 09:52 - 28 mrt 2025 09:53 #101255
door Huub
Beantwoord door Huub in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
en de buis word ook posietief ipl van negetief met de lekken koppel C.
en gloeit door en blaast zich op als het lang duurt
huub
en gloeit door en blaast zich op als het lang duurt
huub
Laatst bewerkt 28 mrt 2025 09:53 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 mrt 2025 09:38 #101254
door Adrianus
A.E.M Nan
Beantwoord door Adrianus in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Meestal is het de koppelcondensator als een buis door schermrooster rood brand. De koppelcondensator dient om de gelijkspanning te blokkeren zodat allen het wisselspanningsignaal doorgegeven word.Als er op de ene kant van die condensator bijvoorbeeld 200 volt staat dan mag er aan de andere kant waarmee deze op de buis aangesloten zit geen enkele volt staan. Zo ja als dit wel geval is dan is de condensator lek en zal vervangen moeten worden.
A.E.M Nan
25 mrt 2025 09:53 #101249
door koenevh
Beantwoord door koenevh in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Na de eerste post van Peter heb ik de ECC83 van het linkerkanaal vervangen en dit bleek de gouden tip, geen geruis of gerommel meer te horen, de radio speelt nu heel helder.
Het probleem van de linker eindbuis had ik echter zelf nog niet opgemerkt. Ik heb de lamp vervangen, maar ook de nieuwe lamp ging helemaal gloeien en werd enorm heet binnen de paar seconden na het aanzetten van de radio (al was er aan het geluid niks aan te merken). Ik heb hem onmiddellijk uitgezet en zal hem voorlopig niet meer opstarten.
Het controleren van de weerstanden bij deze eindtrap is dan de oplossing? Dit is iets wat ik niet zelf kan, kunnen jullie mij iemand aanraden die kennis van zaken heeft en dit meubel kan nazien?
Alvast bedankt voor de tips!
Het probleem van de linker eindbuis had ik echter zelf nog niet opgemerkt. Ik heb de lamp vervangen, maar ook de nieuwe lamp ging helemaal gloeien en werd enorm heet binnen de paar seconden na het aanzetten van de radio (al was er aan het geluid niks aan te merken). Ik heb hem onmiddellijk uitgezet en zal hem voorlopig niet meer opstarten.
Het controleren van de weerstanden bij deze eindtrap is dan de oplossing? Dit is iets wat ik niet zelf kan, kunnen jullie mij iemand aanraden die kennis van zaken heeft en dit meubel kan nazien?
Alvast bedankt voor de tips!
24 mrt 2025 20:55 #101248
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Aangezien bij dit meubel hoofdzakelijk polyester (mosterd) condensatoren gebruikt worden, is de kans op een lekke koppelcondensator zo goed als nihil. Rond de stuurtrap van de eindbuizen (EL86) zitten een aantal composiet weerstanden die vaak verlopen zijn. Daardoor klopt de instelling van de buizen niet. De zaak kan zelfs gaan genereren. Bij deze eindtrappen wordt zowel meekoppeling als tegenkoppeling toegepast. Als hier iets scheef gaat, kan de zaak genereren. Deze weerstanden moeten goed gecontroleerd worden.
Ook kan een eindbuis zelf problemen geven.
Heel verstandig om het toestel niet eerder weer te gebruiken voor het in orde is.
Het is verstandig om de netspanningscaroussel op 245 V. te zetten als de netspanning over de 230 V. is, amders staan de eindbuizen op hun tenen.
Groeten,
Peter
Ook kan een eindbuis zelf problemen geven.
Heel verstandig om het toestel niet eerder weer te gebruiken voor het in orde is.
Het is verstandig om de netspanningscaroussel op 245 V. te zetten als de netspanning over de 230 V. is, amders staan de eindbuizen op hun tenen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
24 mrt 2025 20:16 #101247
door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Ik zie dat de bij linkse van de vier buizen op het onderste chassis (versterker veronderstel ik?) de anode roodgloeiend staat. Koppelcondensatoren zou ik dus zeker nakijken, en voorlopig niet meer opstarten om niet meer schade te veroorzaken! (de buis kan nu mogelijks aan vervanging toe zijn ook).
Als dat de linkerversterker is, kan dat al een deel van de verklaring zijn (maar dat is niet zeker).
Als dat de linkerversterker is, kan dat al een deel van de verklaring zijn (maar dat is niet zeker).
24 mrt 2025 14:08 #101245
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Als het geruis niet reageert op de volumeregelaar, maar wel op de toonregeling, dan zal het in de toonregelversterker zitten, net voor de eindversterker.
Deze wordt verzorgd door een ECC83.
Overigens is het binnenwerk identiek aan de F9X38A.
Groeten,
Peter
Deze wordt verzorgd door een ECC83.
Overigens is het binnenwerk identiek aan de F9X38A.
Groeten,
Peter
Peter Boin,