Reparatie en Restauratie tip's
revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
31 mrt 2025 11:54 #101269
door Adrianus
A.E.M Nan
Beantwoord door Adrianus in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Gewoon afnemen met een uitgeknepen spons met water en ammonia dan kan er nog veel nicitine vanaf komen daar de radiocombinatie aardig wat van die aanslag zal hebben. Als je dat een paar keer doet met vers water en ammonia en daarna goed afdroogd met theedoeken dan ben je die rokersgeur kwijt en heeft de radiocombinatie weer zijn oorspronelijke kleur.
A.E.M Nan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: koenevh
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 mrt 2025 11:38 #101268
door koenevh
Beantwoord door koenevh in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Bedankt voor de tips! Ik zal eens rondhoren of iemand dit voor mij kan controleren.
Nog een niet-technische vraag: vermoedelijk stond dit meubel vroeger in een rokerswoning, gezien er een oude-nicotinegeur aan hangt. Met hem uit te stoffen, is de geurhinder zo goed als weg, maar nog niet helemaal. Wat gebruiken jullie om kwalijke geurtjes of nicotineresten uit een oud meubel te verwijderen?
Nog een niet-technische vraag: vermoedelijk stond dit meubel vroeger in een rokerswoning, gezien er een oude-nicotinegeur aan hangt. Met hem uit te stoffen, is de geurhinder zo goed als weg, maar nog niet helemaal. Wat gebruiken jullie om kwalijke geurtjes of nicotineresten uit een oud meubel te verwijderen?
28 mrt 2025 19:35 #101259
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Je kunt de gelijkspanningen meten op de buizen zonder signaal. Als leidraad kun je het schema F9X38A nemen, dat is hetzelfde binnenwerk.
Je kunt de spanningen van het linker en rechterkanaal met elkaar vergelijken.
Niet meten met verwijderde buizen, dat kan de boel verstoren.
De eindtrap kun je uit het meubel halen en apart onder spanning zetten omdat de voeding zich op hetzelfde chassis bevindt.
Je moet even zoeken waar je het net op aansluit.
Meet de weerstanden die rond de fasedraaier zitten op de juiste waarde.
Controleer wel beide eindtrappen, ook de “goede” eindtrap kan een probleem hebben.
Groeten,
Peter
Je kunt de spanningen van het linker en rechterkanaal met elkaar vergelijken.
Niet meten met verwijderde buizen, dat kan de boel verstoren.
De eindtrap kun je uit het meubel halen en apart onder spanning zetten omdat de voeding zich op hetzelfde chassis bevindt.
Je moet even zoeken waar je het net op aansluit.
Meet de weerstanden die rond de fasedraaier zitten op de juiste waarde.
Controleer wel beide eindtrappen, ook de “goede” eindtrap kan een probleem hebben.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
28 mrt 2025 17:33 - 28 mrt 2025 17:36 #101258
door Adrianus
A.E.M Nan
Mijn laatste optie zou zijn. Haal ook aan de andere kant de eindbuis eruit en ga met een multimeter een vergelijkingsmeting doen. Dan moet je ook op het spoor komen. En anders de radio op TA/TB zetten een toongenerator op die ingang zetten en de fout opsporen met de oscilloscoop. Op die laatste manier heb ik ook een versterker van een bandrecorder goed gekregen.waarin gerotzooid was door een leek.
A.E.M Nan
Laatst bewerkt 28 mrt 2025 17:36 door Adrianus. Reden: aanvulling op mijn reactie
28 mrt 2025 09:56 #101257
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic revisie luxe radiomeubel Philips 22RF870
Dat is niet helemaal waar. Bij deze eindtrap zit het stuurrooster aan een spanningsdeler gekoppeld om het juiste werkpunt van de buis in te stellen.
Het is dus in dit geval niet waar dat het stuurrooster op massa potentiaal staat.
De kans dat je hier een lekke koppelcondensator tegenkomt is klein doordat hier al hoofdzakelijk polyester condensatoren zijn gebruikt.
Bij deze versterker is de bovenste buis in de eindtrap via een spanningsdeler gekoppeld aan de anode van de fasedraaier. Deze spanningsdeler is voor wisselspanning overbrugd door een condensator zodat de volle wisselspanning oo het stuurrooster van de eindbuis komt. De spanningsdeler zorgt voor de juiste instelling van de eindbuis.
Het is heel belangrijk dat alle weerstanden in de eindtrap de goede waarde hebben.
Zomaar stellen dat achter de koppelcondensator geen gelijkspanning mag staan is dus niet juist.
Groeten,
Peter
Het is dus in dit geval niet waar dat het stuurrooster op massa potentiaal staat.
De kans dat je hier een lekke koppelcondensator tegenkomt is klein doordat hier al hoofdzakelijk polyester condensatoren zijn gebruikt.
Bij deze versterker is de bovenste buis in de eindtrap via een spanningsdeler gekoppeld aan de anode van de fasedraaier. Deze spanningsdeler is voor wisselspanning overbrugd door een condensator zodat de volle wisselspanning oo het stuurrooster van de eindbuis komt. De spanningsdeler zorgt voor de juiste instelling van de eindbuis.
Het is heel belangrijk dat alle weerstanden in de eindtrap de goede waarde hebben.
Zomaar stellen dat achter de koppelcondensator geen gelijkspanning mag staan is dus niet juist.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
28 mrt 2025 09:55 #101256
door Adrianus
A.E.M Nan
Mijn tip : Soldeer die condensator eens aan een kant los en dan moet dat doorgloeien van die buis afgelopen zijn dan is dat de oorzaak.
A.E.M Nan