Reparatie en Restauratie tip's
(Philips) Condensatoren F5X83A
17 dec 2024 10:03 - 17 dec 2024 10:21 #100702
door Huub
Beantwoord door Huub in topic (Philips) Condensatoren F5X83A
als de weerstanden niet gebrand zijn kan je ze opmeten de waarde
toch kunnen ze ruizen of storing geven maar er zit ook
niet alleen ohmse waarde aan maar ook watt, grote
stroom meten bij de buizen ..maar dat zal toch wel wat verschillen
gezien de buizen oud en gebruikt zijn ALLES is gebruikt dus er is verschil stromen en volt,s
de metingen op het schema gaat uit van alles nieuw ..Je kan de weerstanden aan EEN kant
los knippen of solderen en dan opmeten of er groot verloop is ..vaak is het nog redelijk
de kleine willen nog wel eens behoorlijk verlopen en ruis en storing geven ..ook op het afstem oog
470 K.. meestal het is wel beter om de zuiveren meting de draad stukjes met een mes afte krabben ..
minder sluiten van het oog .
je kan het wat aanzien .en aanhoren het geluid ..
huub
toch kunnen ze ruizen of storing geven maar er zit ook
niet alleen ohmse waarde aan maar ook watt, grote
stroom meten bij de buizen ..maar dat zal toch wel wat verschillen
gezien de buizen oud en gebruikt zijn ALLES is gebruikt dus er is verschil stromen en volt,s
de metingen op het schema gaat uit van alles nieuw ..Je kan de weerstanden aan EEN kant
los knippen of solderen en dan opmeten of er groot verloop is ..vaak is het nog redelijk
de kleine willen nog wel eens behoorlijk verlopen en ruis en storing geven ..ook op het afstem oog
470 K.. meestal het is wel beter om de zuiveren meting de draad stukjes met een mes afte krabben ..
minder sluiten van het oog .
je kan het wat aanzien .en aanhoren het geluid ..
huub
Laatst bewerkt 17 dec 2024 10:21 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 dec 2024 09:45 #100701
door rvoijen
Beantwoord door rvoijen in topic (Philips) Condensatoren F5X83A
Dank je Peter, ga ik die ook bestellen. Maar dat lijstje boven klopt dan wel? Met de weerstanden bedoel je neem ik aan het lijstje met R's. Ga ik ook nog even uitzoeken dan, want daar staan ook zo niet de waardes bij.
17 dec 2024 09:41 #100700
door rvoijen
Schitterend ook. Ik hoop hem zeker in die staat terug te brengen. Als we er over 2 weken mee aan de slag gaan, deel ik ook zeker foto's van de restauratie.
17 dec 2024 09:27 - 17 dec 2024 09:32 #100698
door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic (Philips) Condensatoren F5X83A
Mooi meubeltje, dit is samen met de FX552 het enige meubel hier in huis in de woonkamer , wat bijna 6 van de dagen hele dagen aanstaat,klinkt erg diep en vermoeit niet tijdens het luisteren,soms eens een plaatje draaien gebeurt ook , destijds ook gereviseerd ,nieuw doekjes en enkel nog maar een EZ 80 en ECH 81 hoeven te vervangen in die drie jaar dat het meubel hier staat
Laatst bewerkt 17 dec 2024 09:32 door lierseboy.
16 dec 2024 16:51 #100696
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic (Philips) Condensatoren F5X83A
Je kunt voor de elco’s gerust exemplaren nemen voor een hogere spanning, bijv. 63 V. Dat kan geen kwaad. Wat de condensatoren betreft: Je kunt de gele polyester condensatoren van Jukebox Revival nemen, mocht je die gele lelijk vinden, dan kun je de bruine polypropyleen condensatoren nemen.
Ook moet je verschillende weerstanden vervangen, de gebruikte composiet weerstanden verlopen in de loop der tijd nogal. Het gaat met name om scherm- en anodeweerstanden. Neem daarvoor de 1 Watt exemplaren.
Gebruik voor de elco’s axiale typen, radiale typen zijn voor print montage en lastiger te monteren.
Het is toch wel even werk om het goed te doen.
Als het toestel al speelt, ga dan niet meteen in een keer alles vervangen, als je een vergissing maakt is het lastig zoeken, Doe een gedeelte en ga dan het toestel weer testen.
Groeten,
Peter
Ook moet je verschillende weerstanden vervangen, de gebruikte composiet weerstanden verlopen in de loop der tijd nogal. Het gaat met name om scherm- en anodeweerstanden. Neem daarvoor de 1 Watt exemplaren.
Gebruik voor de elco’s axiale typen, radiale typen zijn voor print montage en lastiger te monteren.
Het is toch wel even werk om het goed te doen.
Als het toestel al speelt, ga dan niet meteen in een keer alles vervangen, als je een vergissing maakt is het lastig zoeken, Doe een gedeelte en ga dan het toestel weer testen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
16 dec 2024 16:23 #100695
door rvoijen
In de handleiding staan overigens wel 3 modellen condensatoren met een hogere weerstand, en zover ik kan zien zijn dit de elektrolytische condensatoren, maar die zijn voor zover ik kan terugvinden, wel een lager voltage; n.l. 12.5V
Deze kan ik vooralsnog niet vinden, alleen in 63 Volt. Is dat een te groot verschil? Of het verkeerde type? Het gaat dan om de C56, C69 en C70. Wat ik kon terugvinden:
C70 - part nr. 909/B100 - 100 µF 12.5V
Deze kan ik vooralsnog niet vinden, alleen in 63 Volt. Is dat een te groot verschil? Of het verkeerde type? Het gaat dan om de C56, C69 en C70. Wat ik kon terugvinden:
C70 - part nr. 909/B100 - 100 µF 12.5V