Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

(Philips) Condensatoren F5X83A

Meer
16 dec 2024 16:07 #100694 door rvoijen
Ik schrijf dit even als nieuw onderwerp, omdat dit (voor mij) redelijk haast heeft, en mijn kennis nog te beperkt. Ik heb dit ook als commentaar bij een desbetreffende restauratie gezet, maar aangezien dit onderwerp 3 jaar oud is weet ik niet hoe snel (en of) hier een reactie op komt. 

Mijn schoonvader is net met pensioen en heeft van zijn vader een oude Philips F5X83A geerft, die hij als kind ook nog heeft zien spelen. Nu willen wij voor de kerst hem helpen deze te restaureren zodat hij weer speelt. Kort betekend dat, dat ik hier ook alle benodigde materialen inkoop, want die zijn bij hem vrijwel nergens dichtbij voorhanden. Tegelijkertijd heb ik het apparaat hier zelf niet, dus ik kan hem niet openmaken om te kijken wat de staat is, of wat een specifiek partnummer is. Hij schijnt recent (4-5 jaar geleden) nog gewerkt en aangestaan te hebben. 

Ik heb al het doek, onderdelen voor de platenspeler, de juiste beitsen, maar moet met name de condensatoren (en eventueel resistoren) bestellen die vervangen moeten worden. Ik ben echter niet goed in het lezen en vergelijken van datgene wat op de tekening staat, en zeker niet met het materiaal wat er (nu) voorhanden is. 

Ik begrijp dat met name die teer-condensatoren vervangen moeten worden. Als ik met mijn gebrekkige kennis op de tekening kijk, kom ik dan op:
C25 → 120 nF
C52 → 1 nF
C58 → 15 nF
C59 → 22 nF
C60 → 2,2 nF
C61 → 2,2 nF
C62 → 6,8 nF
C65 → 2,2 nF

op 400V allemaal.

Als ik dit vergelijk op bijv. Jukebbox Revival kom ik op bijv. de knalgele Gemetaliseerde polyester condensatoren 630Volt of eventueel de MKP audio condensator JFX of de Sozo Mosterd condensatoren. Maar klopt dit, en heb ik de waardes zoals hierboven goed?

Welke kan/moet ik nog meer vervangen (op het topic van de F5X83A-restauratie is er meer vervangen dan alleen de teer-condensatoren). En wat zijn daar dan de waardes/types van? Bovenstaande op die waardes heb ik al besteld, en die draadjes zijn ook bijna een kwart dunner dan wat er volgens mij in zit, is dat een probleem, of gewoon eraan solderen?

Iedereen bedankt voor de eventuele input en hulp. 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena