Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

ELL80

Meer
25 dec 2023 17:27 #98768 door boonski
Beantwoord door boonski in topic ELL80
Bijgesloten nog een foto van de ELL80 buis. Niet de beste foto, maar het is lastig om bij te komen.
Ik heb nog eens naar het electrisch schema gekeken en die stippellijntjes beteken dus dat het eigenlijk 1 onderdeel is. Ik zag dat anderen rondom een zwarte lijn hebben. Weer iets geleerd!
Het pick-up element van de platenspeler is nieuw overigens. Ik zal de bedrading van de platenspeler naar de hoofdprint eens - spanningsloos - controleren of er daar geen slechte verbinding zit, maar aangezien de radio ook muisstil is, denk ik zelf dat het in de hoofdprint moet zitten. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 dec 2023 17:19 #98767 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic ELL80
Werkt het groene oog niet als je op fm zenders zoekt
Als oog werkt kan de eindpit stuk zijn of de uitgangstrafo lijkt stug dat alle twee tegelijk gaan .
Voor hulp zal je toch je woonplaats moeten vermelden.
Succes

René Daemen

Meer
25 dec 2023 17:10 #98766 door boonski
Beantwoord door boonski in topic ELL80
Hallo, hierbij twee foto's van het binnenwerk en achterwand. Volgens het buizenplan zou er maar 1 ELL80 in zitten. Ik heb ook het electrisch schema, maar daar staan tekens op die mij helemaal niets zeggen. Ik heb een externe speaker aangesloten op de daarvoor aanwezige bussen, maar ook daar kwam niets uit. Er is helemaal geen radio ontvangst en zelfs geen brom of gekraak, daarom mijn gedachte dat het een kapotte lamp zou zijn, maar om iets te vervangen en dan nog steeds geen resultaat hebben is niet constructief om er mee door te gaan.
Als iemand een bekwaam persoon weet hier in de regio hoor ik het graag.
Bij voorbaat dank, Roberto.

Meer
24 dec 2023 12:24 #98761 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic ELL80 in Grundig Como
Een ELL80 is behoorlijk aan de prijs. Een ECLL800 is een stuk gedkoper. Die kun je eventueel ook gebruiken als je pen 1 vrijmaakt. Dit is bij de ECLL800 de anode van de triode, bij de ELL80 het schermrooster van de linker penthode (in het buizenboek). De schermroosters zijn bij de ECLL800 samengevoegd op pen 9. De triode gebruik je dan niet.

Gezien de prijsstelling zou ik eerst maar eens onderzoeken of het inderdaad aan de ELL80 ligt.
Je repareert een toestel niet door willekeurig buizen en/of andere onderdelen te vervangen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
24 dec 2023 12:08 #98760 door admin
Beantwoord door admin in topic ELL80 in Grundig Como
Een betrouwbaar adres voor buizen is Wim Rotte, De Ell80 is nieuw en gebruikt op voorraad.

www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

Henk van 't Kruis

Meer
24 dec 2023 12:06 #98759 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic ELL80 in Grundig Como

Ik heb nog nergens gelezen hoe de radio-ontvangst is. Of zie ik er overheen?
Uit de vraagstelling leid ik af dat er helemaal geen resultaat is en dat TS denkt dat de ELL80 daarvan de oorzaak is. Maar dat hoeft inderdaad helemaal niet zo te zijn.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena