Reparatie en Restauratie tip's
Schade aan Philips 930A voor paneel.
10 apr 2023 22:16 - 10 apr 2023 22:32 #97076
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Het front (en zijkanten) van de kast zijn niet gemaakt van hout met een laagje fineer.
Wat je daarom ook doet...,,... deze NOOIT met afbijt behandelen!!!
Je haalt ander de complete tekening weg en daarmee is de kast onherstelbaar beschadigd!
Hoogstens heel voorzichtig met een polijstmiddel behandelen. Dit werkt alleen bij oppervlakkige krasjes. Niet te lang door poetsen!!
Overigens terecht dat je die vieze nicotine laag wilt verwijderen en dat kan ook prima als je tenminste weet wat je doet.
Geen agressieve middelen zoals Dusty en schuursponsjes, Dat is prima voor vette keukenkastjes maar niet voor dit soort toestellen. Bij deze kasten werkt warm water met een scheut ammonia het beste. Goed drogen uiteraard.
Schrik niet want de kast wordt er grauw en dof van. Je haalt er immers jarenlange nicotine en waslagen vanaf.
Daarna de kast een nieuw huidje geven. Ik gebruik daar meestal teak-olie voor maar andere oliesoorten (bijv. lijnolie) kun je ook gebruiken alsmede een waslaag al is dat wat bewerkelijker.
Met een beetje geluk hoef je dan de boel niet te laten overspuiten.
Succes. Leonardo
Wat je daarom ook doet...,,... deze NOOIT met afbijt behandelen!!!
Je haalt ander de complete tekening weg en daarmee is de kast onherstelbaar beschadigd!
Hoogstens heel voorzichtig met een polijstmiddel behandelen. Dit werkt alleen bij oppervlakkige krasjes. Niet te lang door poetsen!!
Overigens terecht dat je die vieze nicotine laag wilt verwijderen en dat kan ook prima als je tenminste weet wat je doet.
Geen agressieve middelen zoals Dusty en schuursponsjes, Dat is prima voor vette keukenkastjes maar niet voor dit soort toestellen. Bij deze kasten werkt warm water met een scheut ammonia het beste. Goed drogen uiteraard.
Schrik niet want de kast wordt er grauw en dof van. Je haalt er immers jarenlange nicotine en waslagen vanaf.
Daarna de kast een nieuw huidje geven. Ik gebruik daar meestal teak-olie voor maar andere oliesoorten (bijv. lijnolie) kun je ook gebruiken alsmede een waslaag al is dat wat bewerkelijker.
Met een beetje geluk hoef je dan de boel niet te laten overspuiten.
Succes. Leonardo
Laatst bewerkt 10 apr 2023 22:32 door leonardo.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: onderdeel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 apr 2023 22:12 - 10 apr 2023 22:15 #97075
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
@Huub: Kleur pigment is er van af.....?
Even goed kijken en dan zie je dat de tekening van het houtmotief
nog ---perfect---- in orde is.
Het enige wat ontbreekt is de laklaag die de ondergrond die mooie egale glans moet geven.
Absoluut géén afbijtmiddel gebruiken !
De gehele kast zou ik heel secuur schoonmaken/ontvetten.
Daarna door een ervaren ! spuiter de gehele kast even opnieuw met blanke lak laten overspuiten.
Ga a.u.b niet zelf lopen knoeien om een paar stuivers in je zak te houden.:
De vreugde over de kwaliteit duurt voort ....ook als de (duurdere) prijs voor perfect werk al lang weer vergeten is .
Even goed kijken en dan zie je dat de tekening van het houtmotief
nog ---perfect---- in orde is.
Het enige wat ontbreekt is de laklaag die de ondergrond die mooie egale glans moet geven.
Absoluut géén afbijtmiddel gebruiken !
De gehele kast zou ik heel secuur schoonmaken/ontvetten.
Daarna door een ervaren ! spuiter de gehele kast even opnieuw met blanke lak laten overspuiten.
Ga a.u.b niet zelf lopen knoeien om een paar stuivers in je zak te houden.:
De vreugde over de kwaliteit duurt voort ....ook als de (duurdere) prijs voor perfect werk al lang weer vergeten is .
Handtekening
Laatst bewerkt 10 apr 2023 22:15 door Ben Dijkman.
10 apr 2023 20:34 #97072
door onderdeel
Handtekening
Beantwoord door onderdeel in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Een grotere foto zou meer laten zien over de hele voorkant zitten grote vlekken diepe en minder diepe krassen.Ik zal proberen een foto te plaatsen waar dat op te zien is.In ieder geval allen toch bedankt.
Handtekening
09 apr 2023 12:32 #97065
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Nou "zwaar beschadigd" valt nog wel mee, heb erger gezien.
Nicotine was een soort "tectyl" om oude apparatuur te beschermen tegen roest of beschadiging.
(doordat men vroeger rookte zijn er nog veel oude radio's in goede staat)
Maar nu wordt er veel gepoetst om die "vieze" nicotine te verwijderen.
Resultaat is een beschadigde kast en een beperking van de verdere levensduur.
Het enige wat je kunt doen is het chassis volledig uitkasten en de kast met afbijt behandelen.
Als de kast schoon en glad is (laten) spuiten met blanke lak en daarna het chassis weer inbouwen.
Veel werk maar dat is het toestel wel waard.
Succes en groet, Ben
Nicotine was een soort "tectyl" om oude apparatuur te beschermen tegen roest of beschadiging.
(doordat men vroeger rookte zijn er nog veel oude radio's in goede staat)
Maar nu wordt er veel gepoetst om die "vieze" nicotine te verwijderen.
Resultaat is een beschadigde kast en een beperking van de verdere levensduur.
Het enige wat je kunt doen is het chassis volledig uitkasten en de kast met afbijt behandelen.
Als de kast schoon en glad is (laten) spuiten met blanke lak en daarna het chassis weer inbouwen.
Veel werk maar dat is het toestel wel waard.
Succes en groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
09 apr 2023 11:54 #97064
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Kleur pigment is er van af
bij exicion heb ik eens een zakje met
kleur stiften gekocht .dan daar me over strepen
en gouw uit poetsen zo nodig met vochtige doek
zo dat het uitsmeert over de strepen .
de strepen zijn gewoon kleurloos geworden
je kan wat uit proberen .. met kleur bijtsen
soms zit het ook in een flesje poets middel
huub . ....succes
bij exicion heb ik eens een zakje met
kleur stiften gekocht .dan daar me over strepen
en gouw uit poetsen zo nodig met vochtige doek
zo dat het uitsmeert over de strepen .
de strepen zijn gewoon kleurloos geworden
je kan wat uit proberen .. met kleur bijtsen
soms zit het ook in een flesje poets middel
huub . ....succes
09 apr 2023 11:23 #97063
door onderdeel
Handtekening
Schade aan Philips 930A voor paneel. werd gestart door onderdeel
Goede Paas allen
Wil dit toch even vragen vandaag aan jullie,heb een Philips 930A gekocht waar het voor front/paneel zwaar beschadigd is.
Heb een bepaalde plek schoon gemaakt zat een zware nicotine laag op,daarna is de schade goed te zien.
Ik heb zelf al wat geprobeerd op een klein stukje maar het is er niet mooier op.
Is hier wat voor te doen of moet ik als ik hem mooi wil hebben toch een ander voor front erop proberen te zetten?
Alle hulp welkom en fijn dagen verder.
Wil dit toch even vragen vandaag aan jullie,heb een Philips 930A gekocht waar het voor front/paneel zwaar beschadigd is.
Heb een bepaalde plek schoon gemaakt zat een zware nicotine laag op,daarna is de schade goed te zien.
Ik heb zelf al wat geprobeerd op een klein stukje maar het is er niet mooier op.
Is hier wat voor te doen of moet ik als ik hem mooi wil hebben toch een ander voor front erop proberen te zetten?
Alle hulp welkom en fijn dagen verder.
Handtekening