Reparatie en Restauratie tip's
Schade aan Philips 930A voor paneel.
25 apr 2023 06:31 - 25 apr 2023 06:34 #97182
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Voor je gaat reinigen of poetsen is het altijd aan te raden dat je weet uit welk materiaal het oppervlak bestaat.
Bij arboliet gaat het om een drukwerk, tegenwoordig noemt men dit print.
Arboliet is gemaakt van lagen papier, cellulose en fenolhars onder druk geïmpregneerd en versmolten tot een hardpapieren plaat die bedrukt is met een houtmotief.
Het lijkt daarmee een beetje op formica.
Denk niet dat er origineel een laklaag heeft opgezeten.
Nooit reinigen met een agressief middel.
Je kunt er wel een dun laagje was op aanbrengen maar niet overdrijven. De meeste 930's en andere die je nu ziet, zien er veel te blinkend uit.
Het moet zeker geen spiegel worden.
Groeten, Armand
Bij arboliet gaat het om een drukwerk, tegenwoordig noemt men dit print.
Arboliet is gemaakt van lagen papier, cellulose en fenolhars onder druk geïmpregneerd en versmolten tot een hardpapieren plaat die bedrukt is met een houtmotief.
Het lijkt daarmee een beetje op formica.
Denk niet dat er origineel een laklaag heeft opgezeten.
Nooit reinigen met een agressief middel.
Je kunt er wel een dun laagje was op aanbrengen maar niet overdrijven. De meeste 930's en andere die je nu ziet, zien er veel te blinkend uit.
Het moet zeker geen spiegel worden.
Groeten, Armand
Laatst bewerkt 25 apr 2023 06:34 door Armand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 apr 2023 19:50 - 24 apr 2023 19:52 #97181
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Vanuit gaande dat je de kast met lauw water en een klein scheutje ammonia schoon hebt gemaakt (dus geen plons), en geen staalborstel hebt gebruikt, heb je nu gedaan wat binnen in je bereik lag.
De kast is ontdaan van aanslag die er in de loop van de jaren op verzameld is. Zo heb ik de afgelopen decennia 's heel wat arboliet zuiver gekregen.
Hij mag dan nu schoon zijn en door alle verwijderde poetslagen uiteraard ook doffer, er is helaas eigenlijk verder weinig veranderd. Tenminste..... als het klopt dat de gehele kast er al zo uitzag!
Eerdere foto's van het bovenste gedeelte rondom de luidspreker heb ik in je eerste post niet gezien. Alleen het stuk rondom de knoppen. Daar is in ieder geval weinig verandering te zien.
Als de bovenhelft er ook al zo uitzag bij de aankoop mag je de conclusie trekken dat er bij een eerdere poetsbeurt iets goed fout gegaan moet zijn.
Overigens kan je lak/tekening van de kast met een slappe ammonia-oplossing echt niet wegpoetsen.......! Daar heb je op zijn minst een agressiever middel voor nodig zoals aceton/thinner etc.
Ik heb een paar 932A's en een 830A gehad die ontzettend bleek waren geworden door UV licht. Daar is niets meer aan te doen.
Die lichte plekken bij jou lijken daar ook op maar dat is in dit geval weinig waarschijnlijk.
Dan zou de kast veel regelmatiger verbleekt moeten zijn.
De radio laten spuiten in deze toestand heeft weinig zin. De lichte plekken zullen iets donkerder worden maar de dwars-vegen in de tekening zul je blijven zien.
De tekening op arboliet herstellen is trouwens mogelijk.
Ik heb dit monnikenwerk wel eens gedaan maar wel op hele kleine schaal.
Wat kan je nog doen?
Al eerder aangehaald, de lichte plekken met teakolie bewerken. Ze zullen dan (tijdelijk) wat donkerder worden.
De strepen .... daar valt weinig aan te doen. Je kunt op zoek gaan naar een andere kast of front. Op Ebay Frankrijk komt er heel af en toe wel eens een langs.
Ook zou je ervoor kunnen kiezen om de boel geheel kaal te maken en zelf een tekening erop aanbrengen. Lijkt me alles behalve makkelijk maar zo is het ook niet fraai.
Wat ik trouwens ook ooit heb gezien is een front wat met plakplastick met houtnerfstructuur was bekleed. Het kán maar doe dat aub alleen als je de juiste kleur/tekening kan vinden.
Succes.
mvg leonardo
De kast is ontdaan van aanslag die er in de loop van de jaren op verzameld is. Zo heb ik de afgelopen decennia 's heel wat arboliet zuiver gekregen.
Hij mag dan nu schoon zijn en door alle verwijderde poetslagen uiteraard ook doffer, er is helaas eigenlijk verder weinig veranderd. Tenminste..... als het klopt dat de gehele kast er al zo uitzag!
Eerdere foto's van het bovenste gedeelte rondom de luidspreker heb ik in je eerste post niet gezien. Alleen het stuk rondom de knoppen. Daar is in ieder geval weinig verandering te zien.
Als de bovenhelft er ook al zo uitzag bij de aankoop mag je de conclusie trekken dat er bij een eerdere poetsbeurt iets goed fout gegaan moet zijn.
Overigens kan je lak/tekening van de kast met een slappe ammonia-oplossing echt niet wegpoetsen.......! Daar heb je op zijn minst een agressiever middel voor nodig zoals aceton/thinner etc.
Ik heb een paar 932A's en een 830A gehad die ontzettend bleek waren geworden door UV licht. Daar is niets meer aan te doen.
Die lichte plekken bij jou lijken daar ook op maar dat is in dit geval weinig waarschijnlijk.
Dan zou de kast veel regelmatiger verbleekt moeten zijn.
De radio laten spuiten in deze toestand heeft weinig zin. De lichte plekken zullen iets donkerder worden maar de dwars-vegen in de tekening zul je blijven zien.
De tekening op arboliet herstellen is trouwens mogelijk.
Ik heb dit monnikenwerk wel eens gedaan maar wel op hele kleine schaal.
Wat kan je nog doen?
Al eerder aangehaald, de lichte plekken met teakolie bewerken. Ze zullen dan (tijdelijk) wat donkerder worden.
De strepen .... daar valt weinig aan te doen. Je kunt op zoek gaan naar een andere kast of front. Op Ebay Frankrijk komt er heel af en toe wel eens een langs.
Ook zou je ervoor kunnen kiezen om de boel geheel kaal te maken en zelf een tekening erop aanbrengen. Lijkt me alles behalve makkelijk maar zo is het ook niet fraai.
Wat ik trouwens ook ooit heb gezien is een front wat met plakplastick met houtnerfstructuur was bekleed. Het kán maar doe dat aub alleen als je de juiste kleur/tekening kan vinden.
Succes.
mvg leonardo
Laatst bewerkt 24 apr 2023 19:52 door leonardo.
24 apr 2023 17:49 - 24 apr 2023 17:51 #97179
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Je denkt dat je de nicotine eraf hebt gehaald maar in werkelijkheid heb je de originele oude lak eraf zitten boenen...zo zonde !
Dat is het nadeel van een forum als deze .
Helemaal als je hier als nieuwkomer komt , je de mensen niet kent en dan ook helemaal niet weet wie nu wél of géén expertise heeft m.b.t tot jou vraag.
Iedereen kan en mag maar zo wat roepen, hoe goed bedoeld het ook is....
Het is op een forum niet netjes om (foute ) adviezen van een ander als zodanig te benoemen...want dan ben je grof, lomp...dat mag niet.....(misschien soms wel veel beter)
Toch zijn er ook hier al , wel degelijk een aantal (politiek correcte) reacties geweest die jou al gewaarschuwd hebben voor ondeskundig advies.
In zo'n geval is het handig om eerst even te zorgen dat je van de hoed en de rand weet en.... hier...dus ook zelf eerst even verder doorvraagt......
Dat is het nadeel van een forum als deze .
Helemaal als je hier als nieuwkomer komt , je de mensen niet kent en dan ook helemaal niet weet wie nu wél of géén expertise heeft m.b.t tot jou vraag.
Iedereen kan en mag maar zo wat roepen, hoe goed bedoeld het ook is....
Het is op een forum niet netjes om (foute ) adviezen van een ander als zodanig te benoemen...want dan ben je grof, lomp...dat mag niet.....(misschien soms wel veel beter)
Toch zijn er ook hier al , wel degelijk een aantal (politiek correcte) reacties geweest die jou al gewaarschuwd hebben voor ondeskundig advies.
In zo'n geval is het handig om eerst even te zorgen dat je van de hoed en de rand weet en.... hier...dus ook zelf eerst even verder doorvraagt......
Handtekening
Laatst bewerkt 24 apr 2023 17:51 door Ben Dijkman.
24 apr 2023 10:44 #97169
door onderdeel
Handtekening
Beantwoord door onderdeel in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
De schade zat er onder ik heb enkel voorzichtig de nicotine en vuil met lauw water en een klein beetje ammonia eraf gehaald!als je de eerste foto,s bovenaan ziet dan zie je al dat de schade erop zat!
Handtekening
24 apr 2023 10:35 - 24 apr 2023 11:02 #97168
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
IK heb ook wat geschreven
LEVEN met een krasje .en daar wat aan doen
doekje teak olie met donkeren kleur meer niet..
Huub
LEVEN met een krasje .en daar wat aan doen
doekje teak olie met donkeren kleur meer niet..
Huub
Laatst bewerkt 24 apr 2023 11:02 door Huub.
24 apr 2023 09:24 #97167
door onderdeel
Handtekening
Beantwoord door onderdeel in topic Schade aan Philips 930A voor paneel.
Hallo er werd mij gezegt met wat amonia de troep eraf halen,ik zie nu wat er allemaal onder zat dus kan je mij dit niet aan rekenen als ik doe wat de andere mij voor leggen.Als er een kenner was geweest dan had ik graag geld uit gegeven maar die diende zich niet aan,tot gisteren.
Handtekening