Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Afnemen afstemschaal B7X73A

Meer
17 mei 2022 12:38 #94676 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Afnemen afstemschaal B7X73A
Peter, Cees, dank jullie wel! Dit gaat vast helemaal goedkomen. Laat het nog weten!

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2022 10:20 #94671 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Afnemen afstemschaal B7X73A
@Tjerk ,
Bij het terug plaatsen van de schaal de rubbers even invetten met vaseline ,dit tast de schaal verf niet aan, em maakt de rubbers soepel.

Cees- pa1dba

Meer
17 mei 2022 08:24 #94667 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Afnemen afstemschaal B7X73A
In principe zouden die rubbers zo soepel moeten zijn dat je de schaal over die rubbers kan trekken. Maar we zijn nu meer dan 60 jaar verder. Wat ik altijd doe is de randen van de rubbers met de schroevendraaier o.i.d. naar binnen drukken zodat de rand vrij komt. Dan voorzichtig de schaal over de randen heentrekken. 
Het lijkt een eng klusje, maar zo heb ik ze altijd losgekregen.
De potmeters van de toonregeling en de drukknopjes van de toonregeling moet je ook losnemen (de kleine knopjes blijven aan de kabeltjes vastzitten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
17 mei 2022 06:32 #94666 door PE9ZZ
Mechanisch ben ik nooit een held geweest. De B7X73A op mijn werkbank speelt alweer maar de FM-snaar is eraf gelopen. Om erbij te komen moet de afstemschaal eraf maar hoe doe ik dat? Ik zie zo gauw niet hoe ik die rubberen tules van de assen van de volumeregelaar en afstemknop afkrijg. In het papieren (!) manual dat ik heb staat er niks over.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena