Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips B5X44A geen FM meer

Meer
07 nov 2021 02:58 - 07 nov 2021 03:17 #92848 door Flipper
Beantwoord door Flipper in topic Philips B5X44A geen FM meer
Ik heb de buizen gecontroleerd en de EZ81 uitgewisseld, geen verandering. Hij ontvangt en bromt wel op de AM, maar alleen lichte ruis op de FM. Ik denk niet dat de voeding een probleem is. Voordat de FM totale uitval had, begon de radio zeer zwak en het volume was pas na 5 minuten het sterkst. Het leek of hij eerst moest opbouwen.

De 2 testen ga ik proberen. Ik moet nog een portable radio zoeken

Kan de EF89 oorzaak zijn? hij zit verstopt achter de stereo decoder en heb niet direct zicht op deze buis. Bij aanraken voel ik geen overtuigende warmte.

@Huub, Mocht ik er niet uit komen, mag ik deze radio naar jou brengen, als daar tijd voor is?

Handtekening
Laatst bewerkt 07 nov 2021 03:17 door Flipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 nov 2021 23:01 #92845 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B5X44A geen FM meer
Twee dingen testen.

1. Oscillator: zet de radio op 89 MHz en een portable rond 100 MHz op een lege frequentie. Draai aan de afstemming. Op 10.7 MHz boven de ontvangstfrequentie moet je de locale oscillator (ECC85) horen.

2. Midfrequent. Plaats een schroevendraaier op het rooster van de ECH81 en raak het metaal aan. Moet een boel kortegolfherrie uit de speaker komen. Zoniet is er een midfrequentfout.

Tjerk, 9ZZ

Meer
06 nov 2021 22:40 - 06 nov 2021 22:50 #92843 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B5X44A Geen FM meer
Bromt hij een beetje ?
is hij op allen band golven zwakker ?
op pickup ook  oog sluit minder 
de EZ80/81 proberen .of buis pennen schoon maken stukje schuur pap
 om de pennen op en nee halen  ook van mee buizen 
 tja voedings weerstanden zwart geworden , dat is eigenlijk meten 
 stromen op de buizen voedings elco  en dergelijke  ik neem aan dat er gele mostert C,s
 aanwezig zijn daar  is meestal niks meen 
zo als op schema,s stromen meten 
huub
Laatst bewerkt 06 nov 2021 22:50 door Huub.

Meer
06 nov 2021 22:21 - 06 nov 2021 22:26 #92842 door Flipper
Beste forumleden,

Ik zit met de volgende problemen.

1) Tot vandaag kon ik nog FM ontvangen, maar dat ging de laatste dagen steeds slechter. Het duurde soms 5 minuten totdat hij een FM zender had en moest ik met de antenne spelen. Eerst zeer zwak en na 10 minuten sterker. De laatste keer tijdens een uitzending, viel hij definitief uit.De ECC85 vervangen, maar geen soelaas. AM werkt prima.
2) De balansregeling werkt niet goed. Het linkerkanaal is zwakker en bij de uiterste linker stand van het wieltje komt totaal geen geluid, maar het vreemde is dat in de middenstand er wel geluid uit beide luidspreker komt.

Kan iemand mij adviseren?

Handtekening
Laatst bewerkt 06 nov 2021 22:26 door Flipper.

Gemaakt door Kunena