Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Vreemd FM-probleempje Aristona SA5029

Meer
24 mrt 2021 14:42 #89667 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Vreemd FM-probleempje Aristona SA5029
Nee Peter, het is juist niet aan de hoge kant! Daar zat ik eerst ook mee te stoeien...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 mrt 2021 07:18 #89665 door peter1952
Hallo Bert,

Ik heb min of meer hetzelfde probleem gehad met een SA5029. Na het aanzetten duurde het enkele mi uten voordat de FM afstemming stabiel was. Als ik het toestel uitzette en bijvoorbeeld de volgende dag aanzette, stond de FM er net naast. Dan draaide ik het volume op 0 en als ik dan enkele minuten later het volume weer open draaide, stond hij keurig afgestemd. Ik heb dat altijd zo gelaten.

Dat dat bij jou alleen in het hoge gedeelte van de band gebeurt, komt waarschijnlijk door een kleine condensator in de oscillator afstemkring. Te denken valt dan aan C26, 27 of 30.
Immers de capaciteit heeft het meeste invloed aan de hoge frequentie kant.
Je zult in elk geval in het oscillatorcircuit moeten zoeken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
24 mrt 2021 07:14 #89664 door PE9ZZ
Ow, dat plaatje wordt wel ernstig vernaggelt...

Tjerk, 9ZZ

Meer
24 mrt 2021 07:08 - 24 mrt 2021 07:13 #89663 door PE9ZZ
Kwestie van opwarming. Deze radio heeft afstemming met spoeltjes, je zou verwachten dat het probleem van verlopen alleen aan het <em>hoge</em> end zou plaatsvinden omdat daar de capaciteit van de oscillatorkring S20/C20 en overige C'tjes de meeste invloed heeft. Zie het schema (135 kB) dat ik niet kan toevoegen omdat de maximale grootte 0 MB is?!?!?!? En ook weer oorlog met de WYSIWYG editor! PNG dan?

<br /><br /><br /><br /><br />Sluit eerst uit dat het van buiten het frontend komt door het wieltje van het asje van de lift los te halen zodat-ie vrij draait. Probeer dan nogeens na afkoelen. Counter is erg nuttig om precies te bepalen of het uitmaakt. Als het inderdaad hetzelfde is blijft niks anders over dan met een warmtebron het component te vinden wat het verloop veroorzaakt. Tip van een soldeerbout erg handig voor dit doel. Als je een counter hebt kan je ook beginnen met zowel van het lage end als het hoge end bepalen wat het verloop is. Deze test heb ik op ons forum al eens gedaan met een ander ECC85 frontend en die bleek erg stabiel te zijn. Aan jou de taak om dat topic op te zoeken. Ik heb een Yamaha CA-2040 die niet wil meewerken...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 mrt 2021 07:13 door PE9ZZ. Reden: Cannot attach PDF?!?!?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
24 mrt 2021 02:17 - 24 mrt 2021 02:18 #89662 door Bert Kn
Beste mede forumers, 

Sinds kort heb ik het volgende probleempje met deze radio.
Als deze laag in de band staat afgestemd bijv. omroep Gelderland op 88,9 Mhz staat hij erna opnieuw aanzetten net naast.
Na een minuut of drie trekt dat bij en staat en blijft hij er stabiel op staan.
Als hij hoog in de band afgestemd staat bijv. 93,3 of 97,3 Mhz WDR doet zich dit verschijnsel niet voor.
Probleem zit niet in een van de buizen, zover ben ik al.
Verder speelt hij uitstekend met een zeer goede FM-ontvangst.
Waar moet ik het probleem zoeken?

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 mrt 2021 02:18 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena