Reparatie en Restauratie tip's
BX553A met een gat en kortsluiting.
05 apr 2020 06:52 #83053
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX553A met een gat en kortsluiting.
Er stond in ieder geval California op in schuin gedrukt schrift.
Ik was nog erg klein om me toen hier in te verdiepen.
Maar het ging me ook om de kleurstelling.
De radio was in dit soort lichte kleuren leverbaar en de standaardkleur, hoeveel kleuren weet ik verder ook niet.
Je komt ze nauwelijks tegen en ik moet verder bekennen überhaupt al veel vaker een BX653A gezien te hebben dan een BX553A, volgens mij het eerste OTL toestel met 800 Ohm speaker.
Mvg Frank
Ik was nog erg klein om me toen hier in te verdiepen.
Maar het ging me ook om de kleurstelling.
De radio was in dit soort lichte kleuren leverbaar en de standaardkleur, hoeveel kleuren weet ik verder ook niet.
Je komt ze nauwelijks tegen en ik moet verder bekennen überhaupt al veel vaker een BX653A gezien te hebben dan een BX553A, volgens mij het eerste OTL toestel met 800 Ohm speaker.
Mvg Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 apr 2020 15:00 #83047
door RR1957
Je bedoeld waarschijnlijk het pastel servies van Petrus Regout door Sphinx.
Heb ik compleet gehad na jaren verzamelen. Eenmaal compleet weer van de hand gedaan.
Hier een fractie ervan. Werd ook door andere fabrikanten besteld met hun naam er op,
zoals California. Kwatta enzovoorts. Het was altijd met dezelfde zes pastelkleuren.
Maar je kon het samenstellen zoals men zelf wilde, dus ook alles in één kleur.
Het was rond 1960 tamelijk goedkoop aan te schaffen maar wordt nu flink verzameld.
Maar dit terzijde.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic BX553A met een gat en kortsluiting.
Franc schreef : Die kleuren, ook die ik eerder had genoemd deed mij denken aan het servies dat wij thuis hadden van California(soep) een paar jaar later.
Kon je blijkbaar sparen met punten van dit merk.
Ik herinner dat de borden ervan wit waren met een smalle licht gekleurde rand.
Groet Frank
Je bedoeld waarschijnlijk het pastel servies van Petrus Regout door Sphinx.
Heb ik compleet gehad na jaren verzamelen. Eenmaal compleet weer van de hand gedaan.
Hier een fractie ervan. Werd ook door andere fabrikanten besteld met hun naam er op,
zoals California. Kwatta enzovoorts. Het was altijd met dezelfde zes pastelkleuren.
Maar je kon het samenstellen zoals men zelf wilde, dus ook alles in één kleur.
Het was rond 1960 tamelijk goedkoop aan te schaffen maar wordt nu flink verzameld.
Maar dit terzijde.
04 apr 2020 14:29 - 04 apr 2020 14:38 #83044
door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX553A met een gat en kortsluiting.
Deze reclamefolder lijkt me wel echt origineel te zijn.
Maar wie durfde destijds zo’n afwijkende kleur grote radio te kopen?
Kijk een U’tje ging vast wel, dat was vaak een 2e toestel voor erbij of de slaapkamer.
Die kleuren, ook die ik eerder had genoemd deed mij denken aan het servies dat wij thuis hadden van California(soep) een paar jaar later.
Overigens ben ik ook nog een BX553 tegengekomen met dat oranje achtige doek maar dat de radio in bruin overgeschilderd was, heel lelijk overigens!
Misschien wel de enige grote radio die zo geleverd kon worden in meerdere kleuren.
Ik vind het wel wat hebben.
Ik zou zeggen: spaar ze allemaal!:lol: :lol:
Groet Frank
Maar wie durfde destijds zo’n afwijkende kleur grote radio te kopen?
Kijk een U’tje ging vast wel, dat was vaak een 2e toestel voor erbij of de slaapkamer.
Die kleuren, ook die ik eerder had genoemd deed mij denken aan het servies dat wij thuis hadden van California(soep) een paar jaar later.
Overigens ben ik ook nog een BX553 tegengekomen met dat oranje achtige doek maar dat de radio in bruin overgeschilderd was, heel lelijk overigens!
Misschien wel de enige grote radio die zo geleverd kon worden in meerdere kleuren.
Ik vind het wel wat hebben.
Ik zou zeggen: spaar ze allemaal!:lol: :lol:
Groet Frank
Laatst bewerkt 04 apr 2020 14:38 door Franc.
04 apr 2020 10:03 #83035
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic BX553A met een gat en kortsluiting.
Ik ben wel benieuwd of er nog meer plaatjes zijn van deze radio's in aparte originele kleurcombinaties.
04 apr 2020 09:27 - 04 apr 2020 09:28 #83034
door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic BX553A met een gat en kortsluiting.
ah, is het donkerrood. Ik schreef bruin.
Donkerrood is al veel beter. In feite is het originele plaatje van Philips de leidraad.
Zo maakte Philips hem en zo zou je je er precies aan moeten houden om historisch
correct te zijn. Doe je dat niet dan is het gewoon één van de vele oude radio's die
als een 'doehetzelf' aangepast is, zoals velen deden toen de radio's oud en waardeloos
werden. Vooral in de jaren zeventig tot en met negentig. Als hij het dan nog deed dan
ging er even een kwastje over heen om hem aan te passen in de bijkamer. Nogal eens
in 'creatieve' bonte kleuren.
Net zoals dat gat, waarschijnlijk een 'creatieve' aanpassing ook uit die tijd.
Waarom niet (toen). De radio van opa was immers oude rommel geworden.
Pas begin deze eeuw werd er weer de waarde van ingezien, van radio's uit de jaren
50, door de hobbyisten. Voor de rest van de bevolking is het nog steeds een oude
radio waar men geen stuiver aan uitgeeft, uitzonderingen daargelaten.
"Vooral leuk bij een ander".
Donkerrood is al veel beter. In feite is het originele plaatje van Philips de leidraad.
Zo maakte Philips hem en zo zou je je er precies aan moeten houden om historisch
correct te zijn. Doe je dat niet dan is het gewoon één van de vele oude radio's die
als een 'doehetzelf' aangepast is, zoals velen deden toen de radio's oud en waardeloos
werden. Vooral in de jaren zeventig tot en met negentig. Als hij het dan nog deed dan
ging er even een kwastje over heen om hem aan te passen in de bijkamer. Nogal eens
in 'creatieve' bonte kleuren.
Net zoals dat gat, waarschijnlijk een 'creatieve' aanpassing ook uit die tijd.
Waarom niet (toen). De radio van opa was immers oude rommel geworden.
Pas begin deze eeuw werd er weer de waarde van ingezien, van radio's uit de jaren
50, door de hobbyisten. Voor de rest van de bevolking is het nog steeds een oude
radio waar men geen stuiver aan uitgeeft, uitzonderingen daargelaten.
"Vooral leuk bij een ander".
Laatst bewerkt 04 apr 2020 09:28 door RR1957.
03 apr 2020 23:27 #83028
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic BX553A met een gat en kortsluiting.
Ik vind het donkerrode scherm wel vloeken bij zo'n witte radio om eerlijk te zijn.