Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Weekje quarantaine: Radio Restaureren! (BX653A)

Meer
21 mrt 2020 12:08 #82717 door Huub
Mazzel met de potmeter
ik heb ook wel een vertragings weerstand aangebracht
gezien dat het in het beging zat had ook geen beteren potmeter
maar voor de toon regeling dat is een spec
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 mrt 2020 12:01 #82716 door paulsnip
De 640 heeft de toonregeling achter de volume knop zitten. Maar dit is wél een andere potmeter. Er zit een staaldraadje naar de 2e potmeter. Ik heb ze bij de 640 met goed schoonmaken kunnen redden (Deoxit spray). Dat werkt allemaal weer zonder kraken etc. Alleen zit er een heel klein "dood" stukje in de potmeter. Dat wil zeggen dat op ongeveer half volume gaat hij niet harder als je de knop een millimeter verdraait. Pas na 2 mm reageert hij. Ik vind het prima zo.

De 653 had eigenlijk helemaal geen problemen met de potmeters. Gewoon even preventief schoonmaken en klaar.

Meer
21 mrt 2020 11:33 - 21 mrt 2020 11:34 #82715 door Huub
Ik heb dat soort radio,s ook wel onder handen gehad
maar meestal zijn de potmeters slecht en niet verkrijg baar
voor de toonregeling het ik wel een stereo exemplaar gebruikt
omede dat de ohmse waarden beter in de buurt komt
maar de potmeters zijn meestal rot ... verders is
het wel een goed klinkende radio ook de dubbel conus spieker is goed
ik meer dat het potmerts per een knops regeling ook el MONO knop is
in de volks mond
huub
Laatst bewerkt 21 mrt 2020 11:34 door Huub.

Meer
21 mrt 2020 10:56 #82711 door paulsnip
De BX640a met nog mooiere tekening:

Meer
21 mrt 2020 10:54 #82710 door paulsnip
Een mooie dikke laklaag haalt de "tekening" in het hout heel mooi op. De 640 die ik aan de buurman verkocht had had een nóg mooiere vlam erin.

Mijn manier van kasten reviseren is niet zaligmakend hoor. Ik probeer zoveel mogelijk de originele lak te behouden. Hier zitten vaak allemaal barstjes in. Daardoor wordt de lak minder transparant en zie je de tekening minder.
Ik begin met ontvetten en goed, echt goed, schoonmaken van de kast. Dan de echt grote beschadigingen opvullen met vloeibaar hout of stopwas. Kleine beschadiging die door de kleurlak heen zijn kun je bijwerken met van die speciale meubelstiften. Onzichtbaar krijg je het nooit.
Dan alles goed schuren met korrel 400 Frecut. Grovere korrel geeft schuurkrassen. Bij de donkere gedeeltes niet door de lak heen schuren. Beter niet helemaal perfect glad dan dat er lichte vlekken in zitten. Vervolgens 2 lagen spuitlak (Action). Drogen laten en weer schuren met korrel 400. Als je denkt dat ie redelijk is dan zet je hem een paar dagen weg. En dan nog een of 2 keer schuren en spuiten.
Ik denk dat de glans iets meer is dan origineel. Maar dat wordt vanzelf minder.
Mooie originele radio's zoals die van Rene moet je mooi origineel laten. De radio's die ik onderhanden heb zijn meestal nog net te goed om weg te gooien. Komen ergens uit een schuur of van een zolder.
Vraagje aan Rene: Heb jij wel de teercondensatoren vervangen? Omdat hij dagelijks aan staat is dat misschien wel een idee. Tussen de trafo en het chassis ligt een dikke 47pF condensator. Die sloeg bij mij echt door.
Jouw knoppen zijn ook wit geworden zie ik. Ze moeten officieel ivoorwit zijn. Ik zal eens kijken of mijn lak er goed op blijft zitten. Anders is dat wel een idee om ze weer mooi te krijgen. Doordat ik inmiddels een aantal van deze radio's gesloopt heb heb ik wat knoppen over om mee te experimenteren.

Meer
20 mrt 2020 23:37 - 20 mrt 2020 23:45 #82707 door RR1957
Het houtwerk is door Paul inderdaad prachtig geworden.
Iedere radio had zo zijn eigen tekening en intentie.
Dat is eigenlijk het aardige. Geen is hetzelfde.
Bij mijn exemplaar is het wat gematigder (maar dat hangt ook een
beetje af van de foto). Enig excuus wat ik heb dat de kast geheel
origineel is en nooit wat aan is gedaan.
Het is één van de meest succesvolle modellen geweest van Philips
midden jaren vijftig. Was ook redelijk 'gunstig' geprijsd al was het
bedrag in 1956 nog steeds enkele maandsalarissen van J.M. toentertijd.

Fotogeniek zijn ze altijd.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:
Laatst bewerkt 20 mrt 2020 23:45 door RR1957.

Gemaakt door Kunena