Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Weekje quarantaine: Radio Restaureren! (BX653A)

Meer
20 mrt 2020 22:37 #82706 door Franc
Zo!, die is mooi geworden!
Je ziet ook de diepte in het houtwerk, dat geeft net dat beetje extra!
Het doek zou ik snel vervangen als er een origineel beschikbaar is.
Leuk en aardig maar doet verder alleen afbreuk aan de radio.

Verder idd goede radio’s, die echte Bi Ampli’s.

Groet Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 mrt 2020 22:18 #82705 door paulsnip
Ik ben eigenlijk wel een beetje gevallen voor de geluidsweergave van deze serie Biampli's.

Zoals veel van mijn projecten koop ik de radio's in niet zulke goede staat. Ik vind het leuk om kansloze projectjes toch weer tot leven te wekken. Lukt niet altijd maar dan wordt het een donor.

De BX640A die ik ook opgeknapt had staat al weer een tijdje bij mijn oude overbuurman. Met bluetooth en een werkende FM tuner heeft die man er dagelijks plezier van. Die komt af en toe kijken als ik bezig ben. Toen ik de 640 aan het schuren was vond ie hem gelijk mooi. Ik heb hem toen beloofd dat hij hem mocht overnemen voor de kostprijs als ie klaar is. Toen ik met de 640 thuis kwam vond mijn vrouw hem ook mooi. Met de 653 heb ik een radio gevonden die er op lijkt. En eentje waarvan de geluidskwaliteit wat beter in te stellen is. De 640 met die ene draaiknop achter de volumeknop vond ik niet ideaal.

De mooie luidsprekerdoekjes zijn vaak zo duur. Als ik er voor 30 Euro op plak verdubbelt de radio in aanschafprijs. Ik zou liever een keer een wat groter stuk kopen zodat ik wat meer radio's kan doen. De stof die nu op de 653 zit is wel uit die tijd qua design, maar heel andere kwaliteit.
Ik heb nog een extra plank met speakers uit de 2e radio. Ga eens wat experimenteren denk ik.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
20 mrt 2020 21:37 - 20 mrt 2020 21:38 #82704 door RR1957
Een heel fijne radio met een uitstekende weergave.
Speelt hier al bijna twintig jaar iedere dag wel een paar uur.
Een werkpaard dus. De dagelijkse luisterradio.
Ooit nog van wijlen mijn vader gekregen.
Belangrijk (vind ik) dat de bruine lak in de strippen nog netjes aanwezig is.
Zie je vaak wel anders.
Een extra luidspreker er op doet het ook nog wel leuk.
Een goede cd speler er op is zeker de moeite waard voor vintage muziek.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 20 mrt 2020 21:38 door RR1957.

Meer
20 mrt 2020 21:04 #82703 door Johannes
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Meer
20 mrt 2020 20:24 - 20 mrt 2020 20:26 #82702 door paulsnip
Ik mocht een week niet werken ivm verkoudheidsklachten.

Gelukkig had ik nog een stapeltje werk staan.

Ik ben begonnen met de BX653A. Van 2 defecte weer 1 knappe nette en vooral technisch goede radio weten te maken.
Radio 1 had een gebroken glasplaat. Maar hij speelde op FM. Wel vond ik het geluid wat mager. Bleek dat ze het hele Biampli systeem omzeild hadden en beide speakers op 1 uitgangstrafo aangesloten. Ook was er behoorlijk in de aansluitingen van deze trafo's geknoeid. De kast was gelukkig redelijk netjes. En de achterplaat was niet meer aanwezig.
Radio 2 had kortsluiting. Bleek achteraf in de FM tuner te zitten. Daar waar de voedingsdraad de tuner in gaat zit gelijk een condensator. Deze had sluiting naar massa. Hierdoor waren er diverse weerstanden ook nog uitgebrand. Deze radio had een nette glasplaat. Een achterwand. En 2 goede uitgangstrafo's.
Net zo lang onderdelen uitgewisseld tot ik 1 spelende radio had. Goed geluid, goede ontvangst. Echter zaten alle zenders op een verkeerde plaats op de schaal. Bleek dat iemand het touwtje ooit verkeerd om om de afstemcondensator had gedraaid.
De beste kast geschuurd en gespoten. Alles schoongemaakt gepoetst etc. Alle condensatoren vervangen. Potmeters en schakelaars gereinigd. Nog een defect staalkabeltje van de zenderzoeker omschakeling vervangen.
De druktoetsen heb ik bij wijze van experiment weer in de ivoor kleur gespoten. Daarna afgewerkt met blanke lak. Deze waren helemaal uitgebleekt.
Uiteraard ook weer een bluetooth module ingebouwd.
Het speakerdoek ben ik nog niet helemaal tevreden over. Lijkt op het origineel. Maar is veel mindere kwaliteit. Iemand tips waar zoiets een beetje betaalbaar te krijgen is?
Resultaat mag er zijn:

Laatst bewerkt 20 mrt 2020 20:26 door paulsnip.

Gemaakt door Kunena